Intel Meteor Lake-cpu's introduceren kernen voor ai/ml
Nieuws

Intel Meteor Lake-cpu's introduceren kernen voor ai/ml

Een update in Intels Linux-drivers stelt dat Meteor Lake-chipsets een Versatile Processing Unit (vpu) introduceren, hoogstwaarschijnlijk bedoeld voor kunstmatige intelligentie en machine learning.

De aanpassing in de processorinstructies werd als eerste opgepikt door Linux-nieuwswebsite Phoronix. Fysieke specificaties worden niet genoemd in het bronbestand, al lijkt het aannemelijk dat Intel de nieuwe kernen en diens aansturing closed-source wil houden. 

Intels nieuwe Linux-instructies bestaan uit ruim achtduizend regels code met een GPLv2-licentie, welke op moment van schrijven nog getest en geverifieerd dienen te worden. Intel heeft zelf nooit publiekelijk aangekondigd een dergelijke vpu te willen introduceren — al werd "ai-acceleratie" wel eens eerder beloofd — maar de komst lijkt met de veertiende Core-generatie een gegeven. 

©GMRimport

Naar al het schijnt, wil Intel met een eigen vpu de nieuwe chips van Apple aftroeven. Apple's zogeheten neurale engine werd geïntroduceerd met de huiseigen M1-chips, met verbeterde resultaten in zaken als stemherkenning en taalkundige opdrachten. Buiten Apple en Arm-processoren om zijn neurale accelerators een relatief nieuw concept voor desktopprocessoren. 

De komst van een neurale engine van Intel kenmerkt niet de eerste keer dat de chipgigant diens oude zakenpartner achternaloopt. Ook de duale processorstructuur, met grotere en kleinere rekenkernen op dezelfde chip, introduceerde Intel pas nadat nieuwere concurrenten als Apple een dergelijke architectuur lanceerde. 

De Meteor Lake-generatie van Intel volgt op zijn vroegst pas in 2024, als vervolg op het nog te verschijnen Raptor Lake, eind 2022. Eerdere lekken en geruchten rondom de veertiende serie Core-processoren stellen dat de generatie overstapt op een nieuwe LGA2251-socket en dat de op 7 nm gebakken cpu's gebruikmaken van een gestapeld chiplet-ontwerp.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!