Gigabyte noemt zowel RTX 4070 Ti als RX 7900-gpu's
Nieuws

Gigabyte noemt zowel RTX 4070 Ti als RX 7900-gpu's

Gigabyte heeft middels productregistraties bij de Euraziatische Economische Commissie (EEC) verklapt aan zowel RX 7900's als RTX 4070 Ti's te werken.

In het geval van zowel de AMD-kaarten als de nieuwe Nvidia-gpu is Gigabyte de eerste partij waarvan een eerste reeks videokaarten uitlekt. De fabrikant heeft zo wel vaker het bestaan of selecte details van nieuwe gpu's bevestigd. Meestal gaat dat aan de hand van een flinke greep ingeplande videokaarten, waarvan doorgaans vier of de vijf modellen daadwerkelijk op de markt verschijnen.

Ditmaal bevestigt Gigabyte wederom dat de "ontlanceerde" RTX 4080 (12 GB) terugkeert als een RTX 4070 Ti. Daarvan beoogt de fabrikant zeker acht verschillende varianten, onderverdeeld onder vier vaandels (Aorus, Gaming, Aero en Eagle), elk met of zonder fabrieksoverklok. 

Aan de kant van AMD is Gigabyte de eerste partij die plannen door laat schemeren over eigen designs voor de eerste RDNA 3-gpu's. Recente geruchten voorspellen dat AMD de nieuwe RX 7900 XT- en RX 7900 XTX-gpu's aanvankelijk alleen in het eigen referentieontwerp aan wil bieden; ook die twee modellen verwacht partnerfabrikant Gigabyte te verschepen.

Daarnaast heeft Gigabyte plannen voor drie partnermodellen van de RX 7900 XTX en twee eigen varianten van de RX 7900 XT. Deze werden gelijktijdig met de referentiekaarten geregistreerd, maar verschijnen volgens geruchten mogelijk tot twee weken later dan AMD's eigen ontwerp.

Onduidelijk blijft nog wanneer de specifieke partnerkaarten precies moeten verschijnen; Gigabyte heeft enkel de plannen vastgelegd. In het verleden zijn Gigabyte's productregistraties vaak waarheidsgetrouw gebleken wat betreft naamgeving en geheugengrootte, maar de EEC-verschijningen hebben geen vaste verhouding tot de daadwerkelijke productlancering.

AMD's Radeon RX 7900-gpu's moeten aanstaande 13 december officieel verschijnen, met mogelijk dus een tijdelijke exclusiviteit voor AMD's eigen design.  Van Nvidia wordt verwacht dat het de RTX 4070 Ti op CES 2023 officieel (her)onthult; geruchten voorspellen daarnaast een vlotte productlancering op 5 januari.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!