Geruchten verlagen RDNA 3-verwachting naar 73 teraflops
Nieuws

Geruchten verlagen RDNA 3-verwachting naar 73 teraflops

Hardware-ingewijden zijn tot nieuwe overeenstemming gekomen over AMD's volgende generatie videokaarten; het RDNA 3-vlaggenschip zou toch 'maar' 73 teraflops trekken.

In het specifiek betreft het eerdere verwachtingen over de hoeveelheid stream-processoren, in combinatie met de verwachtte kloksnelheid van circa 3,0 GHz. Voorheen werd gedacht dat de nieuwe Navi 31-gpu uit maar liefst 15.360 stream-processoren bestond; dat blijkt nu toch 12.288 te betreffen (via @Greymon55)

Ook nu de verwachtte hoeveelheid fysieke rekenkernen met een vijfde gekrompen is, zou het topmodel uit de RDNA 3-generatie alsnog 73 teraflops aan FP32-rekenkracht bieden. Voorheen werd kortstondig geclaimd dat AMD maar liefst 92 teraflops zou kunnen bieden, maar dat werd nooit officieel onderbouwd.

Eerder lekte al uit dat AMD met de volgende reeks videokaarten overstapt van de eerdere 'compute units' (CU) op nieuwe 'work group processors'. De Navi 31-gpu zou daar 48 stuks van bieden, met daaronder ook 12 shader arrays en 6 shader engines. Het vlaggenschip zou daarbij ook een Infinity Cache van 256 of 512 MB tellen, maar daarover lekte weinig nieuws uit.

De lager gelegen Navi 32- en Navi 33-gpu's, waarvan nog geen vermeende kloksnelheden lekten, zouden uit respectievelijk 32 werkgroepen en 16 werkgroepen bestaan. Daarbij horen vermoedelijk 8192 en 4096 stream-processoren, maar de vermeende (FP32-)rekenkracht is momenteel nog niet te achterhalen.

AMD zelf houdt zich nog altijd stil over de specificaties en prestaties van de nieuwe RDNA 3-videokaarten (Radeon 7000). De chipgigant wil de generatie nog altijd eind 2022 officieel aftrappen, maar qua details laat AMD ons voorlopig over aan ingewijden. Wel is het vrijwel zeker dat vrijwel alle RDNA 3-gpu's overstappen op het 6 nm of zelfs 5 nm procedé van TSMC.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay
Nieuws

Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay

Game komt op 30 januari uit voor pc, Xbox- en PlayStation-consoles en Game Pass

Rebellion Developments heeft onlangs een nieuwe video uitgebracht van Sniper Elite: Resistance, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de gameplay die het spel bevat.

Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de locaties, het hoofdpersonage en de missies. Zoals de naam van de game al doet vermoeden staat daarbij de precieze van het gebruik van een sluipschuttergeweer centraal.

Het nieuwe deel in de Sniper Elite-reeks van Rebellion Developments loopt parallel met het in 2022 uitgekomen Sniper Elite 5. Special Operations Executive-agent Harry Hawker moet voor het eerst de leiding nemen wanneer hij een nooit eerder gezien, krachtig wonderwapen ontdekt die de nazi's willen inzettne.

Spelers kunnen third-person combat met een focus op stealth en sniper rifles verwachten. De game speelt zich af in het hart van het bezette Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook zijn er multiplayermodi om mee aan de slag te gaan.

Sniper Elite: Resistance verschijnt op 30 januari voor pc (via Steam, Epic Games Store en Microsoft Store), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De game staat vanaf release ook op Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan
Nieuws

Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan

Japanse gamers kunnen geen hoofden of ledematen van vijanden afhakken

De meest gewelddadige elementen van Assassin's Creed Shadows worden in Japan voor release uit de game gehaald.

Dat heeft Ubisoft via een statement op het officiële Japanse X-account laten weten. Zo krijgen Japanse spelers geen optie om het afhakken van hoofden en ledematen aan en uit te zetten en komt dit helemaal niet voor in de Japanse versie van de game. Ook bepaalde dialogen zullen anders zijn dan in de westerse versie van de game, al werd niet aangegeven om wat voor dialogen en wijzigingen het precies gaat.

In Japan heeft Assassin's Creed Shadows van Cero, de instelling die leeftijdsclassificaties aan games geeft, een rating gehad van 'Z', wat de hoogst mogelijke rating is en betekent dat de game voor spelers van achttien jaar en ouder is bestemd. Ondanks dat zaten er nog altijd elementen in het spel die als ongeschikt voor deze rating werden bestempeld, en daarom is Ubisoft dus genoodzaakt censuur toe te passen.

De leeftijdskeuringen voor games in Japan worden door westerse ontwikkelaars soms bekritiseerd. Sommige ontwikkelaars zijn van mening dat games ontwikkeld in het Westen strenger worden beoordeeld dan games van Japanse makelij. Shaun Noguchi, de general manager van EA Japan, gaf vorig jaar als voorbeeld het feit dat Stellar Blade een 'Cero D'-rating krijg, wat de game geschikt maakt voor spelers van 17 jaar en ouder, maar ook voor jongere spelers zolang ze toestemming hebben van ouders. EA's Dead Space-remake daarentegen ontving geen rating omdat het te gewelddadig zou zijn. Daardoor mocht het spel niet uitkomen in het land. Afgelopen najaar werd ook Call of Duty: Black Ops 6 gecensureerd in verband met de mogelijkheid om ledematen van personages er af te schieten.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!