AMD's Navi 31-gpu bevat mogelijk 15.360 kernen
Nieuws

AMD's Navi 31-gpu bevat mogelijk 15.360 kernen

AMD stapt met de komst van de eerstvolgende RDNA3-generatie mogelijk af van vaste Compute Units. Volgens een reeks geruchten zou de vlaggenschip Navi 31-chipset opgebouwd zijn uit dertig 'Work Group Processors' (WGP), die samen goed zijn voor 15.360 afzonderlijke, grafische rekenkernen.

Het gerucht vindt zijn oorsprong op het Beyond3D-forum. Een gebruiker onder de naam Bondrewd reageert op een eerdere claim van kopite7kimi, die recentelijk wel vaker waarheidsgetrouwe informatie over videokaarten uitlekte of voorspelde. 

Beiden internetfiguren zijn het blijkbaar eens over de hoeveelheid van 15.360 kernen op de Navi 31-chipset, maar Bondrewd schemert door meer inzage te hebben over het verdwijnen van de vaste Compute Units en de algehele architectuur.

©GMRimport

De introductie van WGP-clusters lijkt overeen te komen met eerdere geruchten over AMD's volgende generatie grafische processoren. Rond de jaarwisseling spraken ingewijden al over een chiplet-ontwerp voor Navi 31. Destijds ging het nog wel over "twee chips van elk 80 Compute Units" en een totaal van 10.240 rekenkernen.

Kortgeleden ontstond ook al enige onzekerheid over het geheugen van de Navi 31-gpu. Twitter-ingewijde @greymon55, naast anderen, zou spreken over een Infinity Cache van 512 MB — viermaal zo veel als het huidige maximum — en een geheugenbus van 256 bit. Eerder liet dezelfde persoon doorschemeren dat de Navi 33-gpu in ieder geval geen chiplet-ontwerp adopteert. 

©GMRimport

AMD's Navi 3x-generatie trapt vermoedelijk in het derde of vierde kwartaal van 2022 af. Verwacht wordt dat de RDNA3-generatie (en daarmee ook het Radeon RX 7000-vaandel) overstapt op 5nm- of 6nm-procedés van chipbakker TSMC. 

Veel van de details zijn nog in het ongewisse — en ook interne informatie die nu juist blijkt, kan in de komende periode nog veranderen.

De vorige twee RDNA-generaties hebben vooralsnog vastgehouden aan het 7nm-procedé van dezelfde fabrikant, alsmede monolithische opbouw met enkele chipsets, in plaats van meerdere chiplets.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!