AMD's Navi 31-gpu bevat mogelijk 15.360 kernen
Nieuws

AMD's Navi 31-gpu bevat mogelijk 15.360 kernen

AMD stapt met de komst van de eerstvolgende RDNA3-generatie mogelijk af van vaste Compute Units. Volgens een reeks geruchten zou de vlaggenschip Navi 31-chipset opgebouwd zijn uit dertig 'Work Group Processors' (WGP), die samen goed zijn voor 15.360 afzonderlijke, grafische rekenkernen.

Het gerucht vindt zijn oorsprong op het Beyond3D-forum. Een gebruiker onder de naam Bondrewd reageert op een eerdere claim van kopite7kimi, die recentelijk wel vaker waarheidsgetrouwe informatie over videokaarten uitlekte of voorspelde. 

Beiden internetfiguren zijn het blijkbaar eens over de hoeveelheid van 15.360 kernen op de Navi 31-chipset, maar Bondrewd schemert door meer inzage te hebben over het verdwijnen van de vaste Compute Units en de algehele architectuur.

©GMRimport

De introductie van WGP-clusters lijkt overeen te komen met eerdere geruchten over AMD's volgende generatie grafische processoren. Rond de jaarwisseling spraken ingewijden al over een chiplet-ontwerp voor Navi 31. Destijds ging het nog wel over "twee chips van elk 80 Compute Units" en een totaal van 10.240 rekenkernen.

Kortgeleden ontstond ook al enige onzekerheid over het geheugen van de Navi 31-gpu. Twitter-ingewijde @greymon55, naast anderen, zou spreken over een Infinity Cache van 512 MB — viermaal zo veel als het huidige maximum — en een geheugenbus van 256 bit. Eerder liet dezelfde persoon doorschemeren dat de Navi 33-gpu in ieder geval geen chiplet-ontwerp adopteert. 

©GMRimport

AMD's Navi 3x-generatie trapt vermoedelijk in het derde of vierde kwartaal van 2022 af. Verwacht wordt dat de RDNA3-generatie (en daarmee ook het Radeon RX 7000-vaandel) overstapt op 5nm- of 6nm-procedés van chipbakker TSMC. 

Veel van de details zijn nog in het ongewisse — en ook interne informatie die nu juist blijkt, kan in de komende periode nog veranderen.

De vorige twee RDNA-generaties hebben vooralsnog vastgehouden aan het 7nm-procedé van dezelfde fabrikant, alsmede monolithische opbouw met enkele chipsets, in plaats van meerdere chiplets.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!