'AMD Ryzen 4000 desktop-processors uitgesteld naar 2021'
Nieuws

'AMD Ryzen 4000 desktop-processors uitgesteld naar 2021'

De AMD Ryzen 4000 desktop-processors stonden voor eind dit jaar gepland, maar volgens de laatste berichten heeft AMD de lancering uitgesteld naar 2021. Verder is er nieuws over een AMD-processor die geen koeler nodig heeft voor Crysis en TGP-informatie van de Nvidia RTX 3090.

AMD Ryzen 4000-processors mogelijk uitgesteld naar 2021

De nieuwste generatie AMD-processors gebaseerd op de Zen 3-architectuur stonden voor later dit jaar op de planning, maar de laatste berichten suggereren iets anders. Door de zeer hoge vraag naar Ryzen 3000-processors en het gebrek van concurrentie vanuit Intel, zou AMD hebben besloten de lancering van de Ryzen 4000-processors uit te stellen. Dat geeft AMD de mogelijkheid om de kwaliteit van het fabricage-proces te verbeteren en tevens nog eventjes te profiteren van de inkomsten uit de 'oude' Ryzen 3000-serie.

©GMRimport

Het uitstellen van de productie tot rond de jaarwisseling biedt echter nog een potentieel voordeel. TSMC, het bedrijf dat de AMD-processors fabriceert, verwacht namelijk rond die tijd klaar te zijn voor een grootschalige productie van de 5nm-technologie. Zen 3 staat op het moment nog gepland voor 7nm, maar door een paar maanden te wachten, zou AMD direct de stap naar 5nm kunnen maken. Daardoor creëert het bedrijf een nog grotere voorsprong op Intel, met tevreden aandeelhouders en consumenten als resultaat. Het gaat hierbij echter wel nog om geruchten en speculaties, dus neem het met een flinke korrel zout.

Nieuwe AMD Ryzen laptop-processor draait Crysis zonder koeler

We weten allemaal dat AMD op het moment rake klappen uitdeelt aan Intel, maar naast de keiharde prestatie-scores, lijkt AMD ook de power-management dik in orde te hebben. Youtuber FritzchensFritz heeft dat aangetoond met een wel heel bijzondere test. Nadat hij de koeling van een Ryzen 3 4300 volledig had verwijderd, heeft hij verschillende tests uitgevoerd.

Watch on YouTube

Gewapend met een warmte-camera en verschillende benchmarks, laat Fritz zien hoe effectief het power-management van een Ryzen 4000-processor wel niet is. Onder andere een Crysis-benchmark blijft draaien terwijl de chip zichzelf netjes onder de 90 graden Celsius weet te houden. De meeste processors die aan dit soort tests worden blootgesteld, schakelen zichzelf na enkele seconden uit. Door zeer goed het vermogen over de chip te verdelen afhankelijk van de temperatuur, weten Ryzen 4000-processors zichzelf koel te houden ongeacht de koeling. Uiteraard heeft dit wel significante gevolgen voor de prestaties.

Nvidia RTX 3090 wordt een stroomslurper

De Nvidia RTX 3090 (of welke naam hij ook gaat krijgen) wordt Nvidia's nieuwste topmodel met een reusachtige koeler, maar nu is ook bekend hoeveel warmte die koeler moet gaan afvoeren. Igor's Lab, een bekende bron van betrouwbare informatie, laat weten dat de videokaart maar liefst 350W uit de voeding gaat trekken. Ter vergelijking: de RTX 2080Ti moet het doen met 'maar' 260W. Dat is een enorme toename aan stroomverbruik, wat in combinatie met de nieuwe technologieën betekent dat we een gigantische sprong in prestaties kunnen verwachten.

©GMRimport

De nieuwe Nvidia RTX 3000-kaarten worden naar verwachting eind september gepresenteerd met een lancering van de topmodellen aan het begin van oktober. Minder dure kaarten, zoals de RTX 3070 en RTX 3060, zullen waarschijnlijk pas aan het eind van het jaar in de winkels verschijnen. Gezien de enorme potentiële toename in prestaties ligt het helaas wel voor de hand dat de introductieprijs niet mals zal zijn.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error