Geheugen en stroomverbruik van AMD’s Navi 2X-kaarten gelekt
Nieuws

Geheugen en stroomverbruik van AMD’s Navi 2X-kaarten gelekt

Hoewel AMD hun embargo-bootje beter drijvende houdt dan Nvidia deed, kunnen ook de nieuwe Radeon-videokaarten niet geheel ontkomen aan lekkage. Met nog een kleine week te gaan tot hun officiële onthulling, sijpelden de afgelopen week weer meer details door over AMD’s Navi 2X-generatie aan GPU’s. Dat terwijl de groene concurrent nog steeds lijkt te kampen met href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/tekort-aan-nieuwe-nvidia-kaarten-duurt-tot-volgend-jaar/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">verlengde lanceringsproblemen</a>.

Dit is wat AMD’s Navi 21 XT en Navi 21 XL aan stroom (en VRAM) verbruiken

In de aanloop naar 28 oktober en de officiële onthulling van AMD’s nieuwe RDNA2-videokaarten (de Radeon RX 6000-serie) zijn wederom legio details over die kaarten uitgelekt. Van nieuwe benchmarks was deze week geen sprake, maar uit allerlei hoeken kwamen andere partjes informatie los. Bij het Duitse Igor’s LAB werden de hardnekkigste geruchten samengevoegd en verrijkt met geheel nieuwe, exclusieve informatie van Igor zelf.

Igor is overtuigd van zijn bevindingen, met daarin onder meer precieze conclusies over stroomverbruik en het type VRAM wat gebruikt zal worden op de Navi 21 XT (het ‘Big Navi’-paradepaard) en zustermodel Navi 21 XL.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De ‘Big Navi’-kaart zou in standaardafstelling circa 320 Watt aan stroom slurpen, met uitschieters naar 355 Watt wanneer de GPU overclocked wordt. Slechts een kleine 20 Watt van dat rendement wordt uitgegeven aan het videogeheugen (16GB in totaal), welke volgens Igor opgebouwd is uit 16 Gbps-modules van Samsung.

De iets kleinere Navi 21 XL-kaart trekt circa 290 Watt uit je voeding, mede te danken aan lagere kloksnelheden van de GPU en ietwat trager videogeheugen. Ook die 16GB aan VRAM-plaatjes worden aangeleverd door Samsung, maar toppen voor dit model af op 14 Gbps bandbreedte.

AMD Navi 2X (RDNA2) versus Nvidia Ampere

Het stroomverbruik van AMD’s chips lijkt daarbij hoger te liggen dan bijvoorbeeld de GPU op Nvidia’s GeForce RTX 3080 (welke Igor’s LAB gemeten heeft op circa 230 Watt), maar dat zit hem vooral in hoe de twee concurrenten omgaan met hun afkortingen en benamingen.

Nvidia spreekt bijvoorbeeld vooral over TGP (Total Graphics Power), waar AMD’s marketing juist TBP (Total Board Power) verkiest. Reken je die waardes om naar elkaars standaard, dan blijkt de Navi 21 XT-kaart grofweg eenzelfde hoeveelheid stroom te slurpen als je gemiddelde RTX 3080.

©GMRimport

Last but not least biedt Igor ook context over de beschikbaarheid van AMD’s nieuwe kaarten – precies hetgeen waar Nvidia ook nu nog problemen lijkt te ervaren. Volgens de Duitse tech-veteraan zijn de Navi 2X-printplaten bijzonder vergelijkbaar met de eerste Navi-generatie, waardoor ook partnerfabrikanten een vermoedelijk vlotter productieproces kunnen opstellen.

Tel daarbij strengere richtlijnen over het gebruik van hogesnelheidsgeheugen en voltages (evenals een factor waar Nvidia missers maakte) plus game-drivers die nu al in beta-fase verkeren, en volgens Igor staat AMD er momenteel sterk voor om vanaf november uit te pakken met de Radeon RX 6000-serie. Preciezere details en beoogde releasedata volgen uiteraard op 28 oktober, wanneer AMD zelf de nieuwe generatie GPU’s (en bijbehorende referentiekaarten) uit de doeken doet.

Deense retailer voorspelt schaarste voor RTX 3070-kaarten

Nvidia’s meest betaalbare Ampere-kaart in het huidige aanbod, de GeForce RTX 3070, werd al twee weken uitgesteld, maar daar lijkt de penarie niet per se op te houden. Als we de data van Deense retailzaak Proshop mogen geloven, gaat ook de RTX 3070 een moeizame lancering tegemoet, net als zijn twee grotere broertjes. Proshop ontving in de afgelopen 13 dagen slechts 126 afzonderlijke RTX 3070-kaarten, waar het bestellingen voor circa 4.280 modellen had geplaatst.

De RTX 3070 staat nog altijd op de planning voor 29 oktober, maar ondertussen had de kaart al ruimschoots richting retailers en hardware-recensenten gestuurd moeten worden. Rond de lancering van de RTX 3080 en RTX 3090 hadden we twee weken vooraf al veel goeds gehoord over beide kaarten, maar de RTX 3070? Daarover blijft het nu nog bijzonder stil.

©GMRimport

Proshops transparantie schetst daarbij een ander deel van het plaatje. Vanaf 7 oktober probeerden de Denen meer RTX 3070’s af te nemen van nota bene meer verschillende partnerfabrikanten, maar slechts een aantal daarvan leek volgens planning uitgestuurd te worden.

De kans bestaat uiteraard dat deze preventieve schaarste binnen anderhalve week nog omslaat (of dat dit niet opgaat voor andere retailers), maar voor nu lijkt het erop dat de RTX 3070 eenzelfde lot te wachten staat als diens Ampere-voorgangers.

RTX A6000 benchmarks lekken uit (en stellen teleur)

Neem het absoluut met een korreltje zout, maar volgens AdoredTV zijn de eerste benchmarks van Nvidia’s nieuwe Ampere-designkaarten uitgelekt. De nieuwe RTX A6000 kaart moet de Quadro RTX 6000 van de vorige Turing-generatie opvolgen, maar blijkt in bepaalde tests niet bijzonder veel sneller dan diens voorganger.

In het specifiek betreft het hier (ongeverifieerde en afgeronde) testresultaten van de RTX A6000 in SPECviewperf 2020, welke videokaarten op de proef stelt in een handvol designprogramma’s. De hoeveelheid punten werd gemeten op een 4K-resolutie en tegenover de benchmarks van de eerdere Turing-designkaart gelegd. Gemiddeld scoort de RTX A600 dan ‘slechts’ 11 procent meer punten dan de Quadro RTX 6000.

©GMRimport

Nvidia’s nieuwe paradepaardje in de professionele videokaarten heeft nog geen releasedatum, laat staan een richtprijs. Wel weten we dat de kaart over de GA102 Ampere GPU beschikt, die we ook vinden op de GeForce RTX 3080 en RTX 3090, in dit geval voorzien van de volle 10752 CUDA-rekenkernen. Daarbovenop komt dan 48GB aan GDDR6-geheugen, welke wel iets langzamer geklokt is dan diens game-gerichte neefjes.

Met die specificaties is een prestatietoename van 11 procent niet bepaald denderend te noemen. AdoredTV gaf daarbij wel aan dat ook zij niet zeker zijn over waarom de scores zo laag uitgekomen zijn. Mogelijk heeft Nvidia pre-release uitvoeringen van de kaart op een manier voorzien van een bottleneck of kan de performance nog opgehoogd worden met het uitrollen van betere drivers.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rollercoaster Tycoon Classic komt volgende maand naar Switch
Nieuws

Rollercoaster Tycoon Classic komt volgende maand naar Switch

Een gecombineerde remaster van de eerste twee delen

Atari brengt op 5 december Rollercoaster Tycoon Classic naar Nintendo Switch.

De game kwam voorheen al uit op Steam, GOG, iOS en Google Play, en combineert remasters van de eerste twee Rollercoaster Tycoons - games die oorspronkelijk in 1999 en 2002 uitkwamen. Deze zijn daarbij aangevuld met diverse uitbreidingspakketten en scenario's.

In de Rollercoaster Tycoon-games bouwen spelers hun eigen pretpark, vol met achtbanen, andere attracties en kraampjes voor bezoekers om hun geld aan uit te geven. Daarbij krijgen spelers totale controle over allerlei aspecten van het park, waaronder de aankleding en de prijzen. Ook kunnen complete achtbanen ontworpen worden.

Eerder dit jaar kocht Atari overigens voor 7 miljoen dollar de rechten op Rollercoaster Tycoon 3 van Frontier Developments. Dat was de oorspronkelijke ontwikkelaar van het derde deel. Daarvoor had Atari echter al de rechten op de eerste twee games in handen, en nu dus van heel de franchise.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error