Geheugen en stroomverbruik van AMD’s Navi 2X-kaarten gelekt
Nieuws

Geheugen en stroomverbruik van AMD’s Navi 2X-kaarten gelekt

Hoewel AMD hun embargo-bootje beter drijvende houdt dan Nvidia deed, kunnen ook de nieuwe Radeon-videokaarten niet geheel ontkomen aan lekkage. Met nog een kleine week te gaan tot hun officiële onthulling, sijpelden de afgelopen week weer meer details door over AMD’s Navi 2X-generatie aan GPU’s. Dat terwijl de groene concurrent nog steeds lijkt te kampen met href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/tekort-aan-nieuwe-nvidia-kaarten-duurt-tot-volgend-jaar/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">verlengde lanceringsproblemen</a>.

Dit is wat AMD’s Navi 21 XT en Navi 21 XL aan stroom (en VRAM) verbruiken

In de aanloop naar 28 oktober en de officiële onthulling van AMD’s nieuwe RDNA2-videokaarten (de Radeon RX 6000-serie) zijn wederom legio details over die kaarten uitgelekt. Van nieuwe benchmarks was deze week geen sprake, maar uit allerlei hoeken kwamen andere partjes informatie los. Bij het Duitse Igor’s LAB werden de hardnekkigste geruchten samengevoegd en verrijkt met geheel nieuwe, exclusieve informatie van Igor zelf.

Igor is overtuigd van zijn bevindingen, met daarin onder meer precieze conclusies over stroomverbruik en het type VRAM wat gebruikt zal worden op de Navi 21 XT (het ‘Big Navi’-paradepaard) en zustermodel Navi 21 XL.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De ‘Big Navi’-kaart zou in standaardafstelling circa 320 Watt aan stroom slurpen, met uitschieters naar 355 Watt wanneer de GPU overclocked wordt. Slechts een kleine 20 Watt van dat rendement wordt uitgegeven aan het videogeheugen (16GB in totaal), welke volgens Igor opgebouwd is uit 16 Gbps-modules van Samsung.

De iets kleinere Navi 21 XL-kaart trekt circa 290 Watt uit je voeding, mede te danken aan lagere kloksnelheden van de GPU en ietwat trager videogeheugen. Ook die 16GB aan VRAM-plaatjes worden aangeleverd door Samsung, maar toppen voor dit model af op 14 Gbps bandbreedte.

AMD Navi 2X (RDNA2) versus Nvidia Ampere

Het stroomverbruik van AMD’s chips lijkt daarbij hoger te liggen dan bijvoorbeeld de GPU op Nvidia’s GeForce RTX 3080 (welke Igor’s LAB gemeten heeft op circa 230 Watt), maar dat zit hem vooral in hoe de twee concurrenten omgaan met hun afkortingen en benamingen.

Nvidia spreekt bijvoorbeeld vooral over TGP (Total Graphics Power), waar AMD’s marketing juist TBP (Total Board Power) verkiest. Reken je die waardes om naar elkaars standaard, dan blijkt de Navi 21 XT-kaart grofweg eenzelfde hoeveelheid stroom te slurpen als je gemiddelde RTX 3080.

©GMRimport

Last but not least biedt Igor ook context over de beschikbaarheid van AMD’s nieuwe kaarten – precies hetgeen waar Nvidia ook nu nog problemen lijkt te ervaren. Volgens de Duitse tech-veteraan zijn de Navi 2X-printplaten bijzonder vergelijkbaar met de eerste Navi-generatie, waardoor ook partnerfabrikanten een vermoedelijk vlotter productieproces kunnen opstellen.

Tel daarbij strengere richtlijnen over het gebruik van hogesnelheidsgeheugen en voltages (evenals een factor waar Nvidia missers maakte) plus game-drivers die nu al in beta-fase verkeren, en volgens Igor staat AMD er momenteel sterk voor om vanaf november uit te pakken met de Radeon RX 6000-serie. Preciezere details en beoogde releasedata volgen uiteraard op 28 oktober, wanneer AMD zelf de nieuwe generatie GPU’s (en bijbehorende referentiekaarten) uit de doeken doet.

Deense retailer voorspelt schaarste voor RTX 3070-kaarten

Nvidia’s meest betaalbare Ampere-kaart in het huidige aanbod, de GeForce RTX 3070, werd al twee weken uitgesteld, maar daar lijkt de penarie niet per se op te houden. Als we de data van Deense retailzaak Proshop mogen geloven, gaat ook de RTX 3070 een moeizame lancering tegemoet, net als zijn twee grotere broertjes. Proshop ontving in de afgelopen 13 dagen slechts 126 afzonderlijke RTX 3070-kaarten, waar het bestellingen voor circa 4.280 modellen had geplaatst.

De RTX 3070 staat nog altijd op de planning voor 29 oktober, maar ondertussen had de kaart al ruimschoots richting retailers en hardware-recensenten gestuurd moeten worden. Rond de lancering van de RTX 3080 en RTX 3090 hadden we twee weken vooraf al veel goeds gehoord over beide kaarten, maar de RTX 3070? Daarover blijft het nu nog bijzonder stil.

©GMRimport

Proshops transparantie schetst daarbij een ander deel van het plaatje. Vanaf 7 oktober probeerden de Denen meer RTX 3070’s af te nemen van nota bene meer verschillende partnerfabrikanten, maar slechts een aantal daarvan leek volgens planning uitgestuurd te worden.

De kans bestaat uiteraard dat deze preventieve schaarste binnen anderhalve week nog omslaat (of dat dit niet opgaat voor andere retailers), maar voor nu lijkt het erop dat de RTX 3070 eenzelfde lot te wachten staat als diens Ampere-voorgangers.

RTX A6000 benchmarks lekken uit (en stellen teleur)

Neem het absoluut met een korreltje zout, maar volgens AdoredTV zijn de eerste benchmarks van Nvidia’s nieuwe Ampere-designkaarten uitgelekt. De nieuwe RTX A6000 kaart moet de Quadro RTX 6000 van de vorige Turing-generatie opvolgen, maar blijkt in bepaalde tests niet bijzonder veel sneller dan diens voorganger.

In het specifiek betreft het hier (ongeverifieerde en afgeronde) testresultaten van de RTX A6000 in SPECviewperf 2020, welke videokaarten op de proef stelt in een handvol designprogramma’s. De hoeveelheid punten werd gemeten op een 4K-resolutie en tegenover de benchmarks van de eerdere Turing-designkaart gelegd. Gemiddeld scoort de RTX A600 dan ‘slechts’ 11 procent meer punten dan de Quadro RTX 6000.

©GMRimport

Nvidia’s nieuwe paradepaardje in de professionele videokaarten heeft nog geen releasedatum, laat staan een richtprijs. Wel weten we dat de kaart over de GA102 Ampere GPU beschikt, die we ook vinden op de GeForce RTX 3080 en RTX 3090, in dit geval voorzien van de volle 10752 CUDA-rekenkernen. Daarbovenop komt dan 48GB aan GDDR6-geheugen, welke wel iets langzamer geklokt is dan diens game-gerichte neefjes.

Met die specificaties is een prestatietoename van 11 procent niet bepaald denderend te noemen. AdoredTV gaf daarbij wel aan dat ook zij niet zeker zijn over waarom de scores zo laag uitgekomen zijn. Mogelijk heeft Nvidia pre-release uitvoeringen van de kaart op een manier voorzien van een bottleneck of kan de performance nog opgehoogd worden met het uitrollen van betere drivers.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!