Nvidia onthult ondanks Ampere-schaarste nieuwe RTX-designkaarten
Nieuws

Nvidia onthult ondanks Ampere-schaarste nieuwe RTX-designkaarten

Terwijl de GeForce RTX 3080 en RTX 3090 niet aan te slepen zijn (href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/tekort-aan-nieuwe-nvidia-kaarten-duurt-tot-volgend-jaar/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">mogelijk tot ergens in 2021</a>) en de <a href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/nvidia-stelt-rtx-3070-lancering-uit-tot-29-oktober/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">RTX 3070 uitgesteld</a> is, onthulde Nvidia deze week alsnog een nieuwe reeks RTX-videokaarten. De Quadro-lijn leeft onder een andere noemer voort, welke ‘binnenkort’ zal lanceren. Ondertussen sleutelt AMD verder aan hun respons op de groene concurrent.

Nvidia kondigt RTX A6000 en RTX A40 aan

Ondanks de moeizame launch van de eerste Ampere-videokaarten streeft Nvidia voort met de eerste zakelijke kaarten in de serie. De ‘Quadro’- en ‘Tesla’-noemers lijken te zijn vervallen, met de aanstaande lancering van de RTX A6000 en RTX A40.

Andere naam (en ongekend strak ontwerp) of niet, de twee nieuwe designkaarten blijven trouw aan Nvidia’s productieve lijn. Lees: bizarre hoeveelheden GDDR6 VRAM, een grotere focus op Deep Learning en de optionele NVLink-uitbreiding. Als gamer heb je daar maar weinig aan, maar binnen de tech-industrie groeit de afzetmarkt voor de productieve kaart.

©GMRimport

Zowel de RTX A6000 als de RTX A40 worden geleverd met 48GB aan GDDR6-geheugen, maar hebben respectievelijk 16 Gbps en 14.5 Gbps modules. In wezen staat dat tot maximale bandbreedtes van 768 GB/s en een ietwat lagere 696 GB/s.

Verdere details over beide kaarten ontbreken nog, net als een precieze lanceerdatum. Nvidia’s officiële webpagina spreekt enkel over ‘binnenkort’ — wat nogal wrang kan voelen met het oog op eerdere problemen rondom Ampere-lanceringen.

AMD Big Navi krijgt ‘Infinity Cache’

De nieuwe Radeon-videokaarten van AMD beloven volgens de vele lekken al veel RDNA2-goeds, maar mysterie is de wereld nog niet geheel uit. Volgens ingewijden bij Videocardz zal AMD’s nieuwe paradepaard, ‘Big Navi’ in de volksmond, beschikken over een zogenaamde Infinity Cache-geheugenoplossing. Daarvoor werd door AMD deze week een obscuur patent aangevraagd.

©GMRimport

Wat Infinity Cache precies in moet houden, is nog onduidelijk. De aanstaande Radeon RX 6900 XT-kaart beschikt over een relatief kleine geheugenbus van 256-bit, maar zou met behulp van een unieke cache mogelijk alsnog meer bandbreedte kunnen klokken. Dat mag ook wel, gezien Big Navi hoogstwaarschijnlijk over 16GB aan GDDR6-geheugen zal beschikken.

De Infinity-noemer komt hoogstwaarschijnlijk vanuit AMD’s Infinity Fabric-architectuur, waaronder CPU- en GPU-kernen uit de Zen-lijn beter met elkaar samen gaan werken. Hoe dat de cache van de videokaart precies tegemoet zal komen, horen we uiterlijk op 28 oktober, wanneer AMD de Navi 2X-kaarten officieel uit de doeken zal doen.

Chipset van AMD Big Navi mogelijk uitgelekt

Ook de daadwerkelijke transistorplaat van de Big Navi GPU leek eerder deze week uit te lekken. YouTuber

Watch on YouTube

beweert beelden van de chip van AMD’s gekregen te hebben, welke hij toont en analyseert in een

Watch on YouTube

:

Watch on YouTube

Hoewel het gros van de informatie rondom de chipset gecensureerd wordt, valt de grootte van de 7nm-transistorplaat wel degelijk op. Volgens lekker van dienst zou het een totaal oppervlak van 536 vierkante millimeter betreffen — een flinke toename ten opzichte van AMD’s eerdere GPU-hoogvliegers.

Hoeveel performance AMD uit die vernieuwde RDNA2-architectuur kan pompen, horen we ongetwijfeld ook later deze maand, vanuit de officiële kanalen.

Gerucht: Intel plant 2021-lancering voor Rocket Lake-S processoren

De CPU-generatie die hoogstwaarschijnlijk Intels laatste op 14nm-architectuur zal zijn, staat volgens insiders nu in week 10 van 2021 te lanceren. Intern zou Intel het launch window voor Rocket Lake-S naar die periode hebben verschoven, waarmee het helaas wel CES 2021 zal ‘missen’.

Intels elfde generatie zal, ondanks de nieuwe Cypress Cove-architectuur, compatibel zijn met de bestaande LGA1200-socket. Moederborden uit de 400-serie die als ‘PCIe Gen4 ready’ verkocht werden, zullen daarnaast met Rocket Lake-S de nieuwe interface volledig kunnen benutten.

©GMRimport

Wel lijkt Intel plannen te maken om (uiteindelijk) ook nieuwe 500-serie moederborden uit te rollen, zoals bijvoorbeeld een Z590- of B560-chipset. Mogelijk zouden die ondersteuning voor geheugen-overclocking ook naar lagere prijssegmenten kunnen brengen, waar dat nu exclusief blijft voor de duurderde Zx70/x90-moederborden.

Vooralsnog blijft deze informatie een reeks geruchten. Op Intels officiële kanalen is het dezer dagen bijzonder stil over de Rocket Lake-S generatie CPU’s. Dat terwijl concurrent AMD morgen alweer de nieuwe Zen 3-processoren (de Ryzen 4000-lijn) uit de doeken doet.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error