Nvidia onthult ondanks Ampere-schaarste nieuwe RTX-designkaarten
Nieuws

Nvidia onthult ondanks Ampere-schaarste nieuwe RTX-designkaarten

Terwijl de GeForce RTX 3080 en RTX 3090 niet aan te slepen zijn (href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/tekort-aan-nieuwe-nvidia-kaarten-duurt-tot-volgend-jaar/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">mogelijk tot ergens in 2021</a>) en de <a href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/nvidia-stelt-rtx-3070-lancering-uit-tot-29-oktober/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">RTX 3070 uitgesteld</a> is, onthulde Nvidia deze week alsnog een nieuwe reeks RTX-videokaarten. De Quadro-lijn leeft onder een andere noemer voort, welke ‘binnenkort’ zal lanceren. Ondertussen sleutelt AMD verder aan hun respons op de groene concurrent.

Nvidia kondigt RTX A6000 en RTX A40 aan

Ondanks de moeizame launch van de eerste Ampere-videokaarten streeft Nvidia voort met de eerste zakelijke kaarten in de serie. De ‘Quadro’- en ‘Tesla’-noemers lijken te zijn vervallen, met de aanstaande lancering van de RTX A6000 en RTX A40.

Andere naam (en ongekend strak ontwerp) of niet, de twee nieuwe designkaarten blijven trouw aan Nvidia’s productieve lijn. Lees: bizarre hoeveelheden GDDR6 VRAM, een grotere focus op Deep Learning en de optionele NVLink-uitbreiding. Als gamer heb je daar maar weinig aan, maar binnen de tech-industrie groeit de afzetmarkt voor de productieve kaart.

©GMRimport

Zowel de RTX A6000 als de RTX A40 worden geleverd met 48GB aan GDDR6-geheugen, maar hebben respectievelijk 16 Gbps en 14.5 Gbps modules. In wezen staat dat tot maximale bandbreedtes van 768 GB/s en een ietwat lagere 696 GB/s.

Verdere details over beide kaarten ontbreken nog, net als een precieze lanceerdatum. Nvidia’s officiële webpagina spreekt enkel over ‘binnenkort’ — wat nogal wrang kan voelen met het oog op eerdere problemen rondom Ampere-lanceringen.

AMD Big Navi krijgt ‘Infinity Cache’

De nieuwe Radeon-videokaarten van AMD beloven volgens de vele lekken al veel RDNA2-goeds, maar mysterie is de wereld nog niet geheel uit. Volgens ingewijden bij Videocardz zal AMD’s nieuwe paradepaard, ‘Big Navi’ in de volksmond, beschikken over een zogenaamde Infinity Cache-geheugenoplossing. Daarvoor werd door AMD deze week een obscuur patent aangevraagd.

©GMRimport

Wat Infinity Cache precies in moet houden, is nog onduidelijk. De aanstaande Radeon RX 6900 XT-kaart beschikt over een relatief kleine geheugenbus van 256-bit, maar zou met behulp van een unieke cache mogelijk alsnog meer bandbreedte kunnen klokken. Dat mag ook wel, gezien Big Navi hoogstwaarschijnlijk over 16GB aan GDDR6-geheugen zal beschikken.

De Infinity-noemer komt hoogstwaarschijnlijk vanuit AMD’s Infinity Fabric-architectuur, waaronder CPU- en GPU-kernen uit de Zen-lijn beter met elkaar samen gaan werken. Hoe dat de cache van de videokaart precies tegemoet zal komen, horen we uiterlijk op 28 oktober, wanneer AMD de Navi 2X-kaarten officieel uit de doeken zal doen.

Chipset van AMD Big Navi mogelijk uitgelekt

Ook de daadwerkelijke transistorplaat van de Big Navi GPU leek eerder deze week uit te lekken. YouTuber

Watch on YouTube

beweert beelden van de chip van AMD’s gekregen te hebben, welke hij toont en analyseert in een

Watch on YouTube

:

Watch on YouTube

Hoewel het gros van de informatie rondom de chipset gecensureerd wordt, valt de grootte van de 7nm-transistorplaat wel degelijk op. Volgens lekker van dienst zou het een totaal oppervlak van 536 vierkante millimeter betreffen — een flinke toename ten opzichte van AMD’s eerdere GPU-hoogvliegers.

Hoeveel performance AMD uit die vernieuwde RDNA2-architectuur kan pompen, horen we ongetwijfeld ook later deze maand, vanuit de officiële kanalen.

Gerucht: Intel plant 2021-lancering voor Rocket Lake-S processoren

De CPU-generatie die hoogstwaarschijnlijk Intels laatste op 14nm-architectuur zal zijn, staat volgens insiders nu in week 10 van 2021 te lanceren. Intern zou Intel het launch window voor Rocket Lake-S naar die periode hebben verschoven, waarmee het helaas wel CES 2021 zal ‘missen’.

Intels elfde generatie zal, ondanks de nieuwe Cypress Cove-architectuur, compatibel zijn met de bestaande LGA1200-socket. Moederborden uit de 400-serie die als ‘PCIe Gen4 ready’ verkocht werden, zullen daarnaast met Rocket Lake-S de nieuwe interface volledig kunnen benutten.

©GMRimport

Wel lijkt Intel plannen te maken om (uiteindelijk) ook nieuwe 500-serie moederborden uit te rollen, zoals bijvoorbeeld een Z590- of B560-chipset. Mogelijk zouden die ondersteuning voor geheugen-overclocking ook naar lagere prijssegmenten kunnen brengen, waar dat nu exclusief blijft voor de duurderde Zx70/x90-moederborden.

Vooralsnog blijft deze informatie een reeks geruchten. Op Intels officiële kanalen is het dezer dagen bijzonder stil over de Rocket Lake-S generatie CPU’s. Dat terwijl concurrent AMD morgen alweer de nieuwe Zen 3-processoren (de Ryzen 4000-lijn) uit de doeken doet.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!