GeForce RTX 3090 Super trekt mogelijk 450 watt vermogen
Nieuws

GeForce RTX 3090 Super trekt mogelijk 450 watt vermogen

Nieuwe geruchten over een potentiële, nieuwe vlaggenschip-videokaart van Nvidia doen de ronde. Volgens prominente hardware-lekkers is de GeForce RTX 3090 Super onderweg, met een mogelijk vermogen van maar liefst 450 watt en geheugenbandbreedte à 1 TB/s.

Gisteravond riep Greymon55 de geruchten het leven in, nadat hij plots "3090 Super" op Twitter riep, bijgestaan door een verwachte hoeveelheid CUDA-kernen: 10752 stuks. Dat komt overeen met álle kernen op Nvidia's GA102-gpu, indien geen enkel stukje silicium op inactief is gezet.

Niet veel later voegde de Twitteraar daar ook een vermogen aan toe: "meer dan 400 watt." Greymon55 is geen veteraan in het landschap van hardware-lekken, maar lijkt in de afgelopen maanden wel vaker inzage te hebben over zowel Nvidia's als AMD's plannen rondom grafische chipsets.

Het loze gerucht kreeg vandaag versterking van kopite7kimi, die wel vaker zetten van voornamelijk Nvidia correct voorspeld heeft. Hij stelt dat het inderdaad om een variant van de GA102-gpu gaat en dat het TGP (total graphics power) zelfs boven de 450 watt aan vermogen slurpt. Van dat laatste wordt verwacht dat het "meer dan"-teken een typfout betreft.

Daarbovenop voegt de bekende hardware-lekker toe dat de RTX 3090 Super ook  GDDR6X-modules krijgt op 21 GB/s — goed voor 1 TB/s bandbreedte in totaal — en dat de nieuwe kaart nog dit jaar dient te verschijnen. 

Minder belangrijk voor veel gamers, maar alsnog een opvallende opmerking: ook deze videokaart zou de NVLink-connector laten vallen. Dat lijkt in lijn met Nvidia's recente koers rondom SLI-opstellingen — de mogelijkheid om meerdere kaarten aan elkaar te koppelen waait van gaming-producten over naar de professionele videokaarten.

Vanzelfsprekend is er maar weinig bekend over een precieze onthullingsperiode, laat staan de verwachte prijs van een potentiële GeForce RTX 3090 Super. Ter referentie: de eind 2020 verschenen non-Super-variant kende al een adviesprijs van 1549 dollar, welke sindsdien amper van toepassing was. 

Sinds de lancering van Nvidia's Ampere-videokaarten werd de gemiddelde verkoopprijs flink opgehoogd. In sommige piekmomenten werden sommige kaarten tegen makkelijk het drie- of viervoudige van hun richtprijs verkocht. 

In mei zette in West-Europa voor het eerst een prijsdaling voor populaire kaarten in, welke nu gestagneerd is tot ongeveer anderhalf maal de adviesprijs, gemiddeld genomen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!