Founders Edition RTX 30-gpu's compatibel met PCIe 5.0-voeding
Nieuws

Founders Edition RTX 30-gpu's compatibel met PCIe 5.0-voeding

Niemand minder dan Asus heeft bevestigd dat de huidige Founders Edition-versies van RTX 30-videokaarten compatibel blijven met de nieuwe PCIe 5.0-stroomkabelstandaard.

De volgende generatie videokaarten stapt over op de nieuwe PCIe Gen 5.0-standaard voor voedingkabels, maar volgens Asus (via HardwareLuxx) zouden Nvidia's eigen Founders Edition-kaarten van de huige RTX 30-reeks al voorbereidingen voor de nieuwe bekabeling getroffen hebben. De unieke 12-pins stroomconnectoren — Molex MicroFit 3.0 'dual row' genaamd — kunnen met de juiste kabels ook op PCIe 5.0-voedingen en - connectoren aangesloten worden.

Asus heeft zelf onder de uitgebreide Thor-reeks al een aantal voedingen die de PCIe 5.0-standaard aankunnen. Een enkele 12-pins kabel op PCIe 5.0 kan maar liefst 600 watt aan stroom doorspelen — gevaarlijk veel voor de huidig maximaal 450 watt benodigende Ampere-kaarten — maar de Founder's Edition-kaarten zijn  volgens Asus correct gegrond tot 450 watt, om zodoende niet door te branden.

©GMRimport

Asus' nieuwe Thor-voedingen hebben aan de PSU-kant nog geen 12-pins connector, maar kunnen met de juiste adapterkabels wel een 2x6-pins combinatie uit standaard 8-pins connectoren halen. In de toekomst zullen ongetwijfeld meer 12-pins connectoren op pc-voedingen verschijnen, gezien die kabels de nieuwe PCIe 5.0-standaard voor high-end videokaarten betreffen. Onder meer de aanstormende Loki-reeks  aan voedingen van Asus zou PCIe 5.0 "volledig ondersteunen".

Onduidelijk is nog wat videokaarten in de toekomst vergen van voedingen, bijbehorende kabels en PCIe-standaarden. Eind vorig jaar dook bijvoorbeeld ook een opmerkelijke 16-pins PCIe 5.0-connector op, die mogelijk exclusief voor Nvidia ontwikkeld werd — maar deze is sinds de eerste glimps nooit teruggezien.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error