PCIe 5.0-connector van 600 watt duikt op
Nieuws

PCIe 5.0-connector van 600 watt duikt op

Meerdere hardware-ingewijden lijken lucht te hebben gekregen van een nieuwe PCIe 5.0-stroomconnector, ook wel als 'H+' gecodeerd door PCI-SIG. href="https://www.igorslab.de/en/up-to-600-watt-power-for-graphics-cards-with-the-new-pcie-5-0-adapter-nvidias-rtx-3090-ti-makes-the-start-exclusive/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Igor's LAB</a> vond schematische afbeeldingen van de kabels, welke verwijzen naar een nieuwe 12-pins-aansluiting en stroomtoevoer tot 600 watt.

Igor Wallossek vermoedt dat de nieuwe connector geïntroduceerd zal worden met de Founder's Edition van de "RTX 3090 Ti/Super", welke Nvidia nog officieel moet onthullen. De nieuwe high-end kaart zou vermoedelijk een vermogen van circa 450 watt trekken, waarvoor twee 8-pins connectoren (elk goed voor 150 watt) niet voldoen. 

Deze zwaarder uitgeruste aansluiting overkomt die obstakels. Op 12 volt en 9,5 ampere per pin kan de connector (in theorie) 662 watt doorvoeren met, al topt de officiële specificatie af op 600 watt. Doordat nog maar één connector voor stroom benodigd is, zouden de printplaten voor gpu's ook weer versimpeld kunnen worden.

Naast de twaalf pinnetjes voor stroomtoevoer is de kabel ook voorzien van vier extra snoertjes. Wat deze dunnere kabeltjes precies voor toegevoegde waarde hebben, is vooralsnog onduidelijk. Een connectorfabrikant die alvast aan de haal ging met de specificaties noemt de vier additionele poortjes "signaalpinnen".

©GMRimport

Volgens Wallossek is de 12-pins-aansluiting voorlopig niet "de heldere, nieuwe standaard" voor videokaarten, maar een huiseigen oplossing vanuit Nvidia, specifiek voor de zwaarste telg gpu's. Wel zouden andere schematische tekeningen verwijzen naar een mogelijkheid om dit soort connectoren uiteindelijk te standaardiseren — mogelijk pas na verdere aanpassingen.

Igor's LAB tipt kabelmodders wel op hogere eisen. Niet alleen is het mogelijk dat deze specifieke connector nooit gestandaardiseerd wordt, de hogere stroomvereisten en bijbehorende vraag naar kwalitatieve metalen maken het ook moeilijker om zelf eigen kabels en connectoren in elkaar te solderen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error