AMD patenteert ‘Gaming Super Resolution’
Nieuws

AMD patenteert ‘Gaming Super Resolution’

Het bureau voor patentaanvragen en handelsmerken in de Verenigde Staten publiceerde vandaag AMD's verzoek omtrent 'Gaming Super Resolution'. Het document beschrijft een slimme manier om gameplaybeelden te verscherpen met behulp van bestaande hardware. Vermoedelijk is dit AMD's definitieve antwoord op de populaire DLSS-technologie van concurrent Nvidia.

De aanvraag op het patent werd in november 2019 ingediend, maar het USPTO gaf het document pas vandaag publiekelijk vrij. Eind 2020 kondigde AMD aan de veelgevraagde upsampling op te leveren als 'FidelityFX Super Resolution' (FSR), maar daarover bleef het vervolgens nog maandenlang stil. 

Het publiceren van de octrooiaanvraag komt niet geheel uit het niets. Eerder deze maand schemerde YouTuber

Watch on YouTube

 al door dat AMD's FSR-technologie in juni zou kunnen verschijnen. Volgens de AMD-ingewijde zouden veel spelontwikkelaars al langer toegang hebben tot het slimme algoritme van AMD. 

Watch on YouTube

In de patentaanvraag wordt ook gesproken over de preciezere werking van AMD's eigen resolutievergroter. De technologie maakt gebruik van zowel lineaire als non-lineaire upscaling en zou door allerlei verschillende processoren ingezet kunnen worden. AMD noemt daarbij niet per se de merkeigen gpu's, maar simpelweg "een processor" die beelden autonoom verscherpt. 

Naar al het schijnt, is de technologie niet eens exclusief voor AMD-apparaten. Dit lijkt overeen te komen met Coreteks' claims, die al hintte naar de mogelijkheid om FidelityFX Super Resolution op bijvoorbeeld non-RTX gpu's van Nvidia. Ook de PlayStation 5 en Xbox Series X/S zouden baat kunnen hebben bij de technologie, zeker gezien de chipsets van beide consoles draaien op AMD's eigen RDNA2-architectuur.

AMD heeft zelf nog geen publieke uitspraken gedaan over hun Super Resolution-technologie. Voorheen sprak Radeon-topman Scott Herkelman over een lancering "ergens dit jaar". Mocht de technologie inderdaad in juni verschijnen, dan horen we er mogelijk meer over gedurende Computex 2021 — van 1 juni tot 5 juni aanstaande. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error