Eerste beelden van AMD's Navi 24-chip duiken op
Nieuws

Eerste beelden van AMD's Navi 24-chip duiken op

De eerste ogenschijnlijk officiële renders van AMD's nieuwe Navi 24-chipset zijn opgedoken. href="https://videocardz.com/newz/amd-6nm-navi-24-gpu-pictured-coming-soon-to-radeon-rx-6500xt-graphics-cards" rel="noopener noreferrer" target="_blank">VideoCardz</a> ontving het gelekte materiaal van een vaste hardware-ingewijde.

De beelden zijn afkomstig van Disclosuzen, die in het verleden ook al de eerste renders van AMD's Radeon RX 6600 XT deelde. Het bijbehorende Twitter-account van de lekker is opgeschort, maar lekkages worden nu direct naar VideoCardz doorgespeeld voor een primeur.

Onder de gelekte beelden valt een render van de Navi 24-chip én twee productfoto's van twee videokaarten met precies die chip. Zowel de Radeon RX 6500 XT als Radeon RX 6400 zouden gebruikmaken van AMD's budgetvariant van Navi 2x-architectuur. 

©GMRimport

De Navi 24-gpu is, zoals geruchten eerder al voorspelde, gebakken op TSMC's 6 nm procedé. Andere producten in dezelfde generatie maken elk gebruik van het 7 nm-alternatief. Navi 24 zou deze generatie als instapmodel af moeten sluiten, maar tegelijkertijd is de chip ook AMD's eerste consumentenproduct op een node kleiner dan 7 nanometer.

Volgens verder geroezemoes telt Navi 24 een chipoppervlak van ongeveer 141 vierkante millimeter, waarop "tot 16" compute units geactiveerd kunnen worden — goed voor 1024 rekenkernen. In essentie zou Navi 24 daarmee een halvering van Navi 23 zijn, welke de Radeon RX 6600-kaarten aandrijft.

De Navi 24-videokaarten moeten daarmee vooral gezien worden als toegankelijke instap voor AMD's RDNA2-graphics. De gpu wordt vermoedelijk gepaard met een Infinity Cache van 16 MB en maximaal 4 GB aan GDDR6-geheugen op een 64-bit geheugenbus. Daarmee richt de gpu zich voornamelijk op budget-pc's en 1080p-gameplay.

De eerste twee Navi 24-kaarten worden volgens ingewijden verwacht op 19 januari. AMD doet de chip waarschijnlijk officieel uit de doeken op 4 januari, gedurende een CES 2022-presentatie. De zogenaamde keynote staat ingepland voor 19:00 uur (Nederlandse tijd).

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!