der8auer: 'verhitte RX 7900 XTX te wijten aan dampkamer'
Nieuws

der8auer: 'verhitte RX 7900 XTX te wijten aan dampkamer'

Tests van de Duitse overklokker Roman 'der8auer' Hartung wijzen erop dat de oververhitting van RX 7900 XTX-kaarten te wijten is aan de dampkamer.

Sinds de verschijning van AMD's eerste RX 7000-videokaarten lijkt in ieder geval het referentiemodel van de RX 7900 XTX te kampen met thermische throttle. In groeiende getalen claimen pc-gamers dat AMD's eigen gpu piektemperaturen tot en met 110 graden Celsius bereikt, terwijl AMD zelf oorspronkelijk volhield dat zulke verhitting "nominaal" zou zijn.

Inmiddels geeft ook AMD toe dat de (over)verhitting van RX 7900 XTX buitenproportioneel is, maar de chipgigant liet vooralsnog niets weten over de mogelijke oorzaak voor de opwarming van de gpu. Dat is waar der8auer binnenkomt, met een

Watch on YouTube

Watch on YouTube

der8auer verifieert een vermoeden dat eerder al op Reddit geopperd werd: de oriëntatie van de videokaart doet ertoe. Verticaal geplaatste kaarten bereiken sneller de hoge piektemperaturen dan traditioneel horizontaal geplaatste kaarten, maar ook dat is nog niet het hele verhaal. Ook horizontaal loopt de kaart uiteindelijk op tot ver boven de honderd graden.

Een misplaatst of onevenredig koellichaam werd wel uitgesloten als oorzaak. der8auer onderzocht of de koeloplossing genoeg fysiek contact tussen de chips en stroomregulatoren had — de koellichamen zijn zelfs handmatig afgeschaafd om beter aan te sluiten — maar het bleek van weinig invloed voor de temperaturen.

Uiteindelijk heeft der8auer gedurende een stresstest geëxperimenteerd met het kantelen van de kaart. Van verticaal naar horizontaal keren, leidde direct tot het stijgen van de temperaturen. De kaart vervolgens weer verticaal kantelen, bleek echter nul behulpzaam om de kaart weer beter te laten koelen. Die opmerkelijke resultaten doen de overklokker geloven dat er iets mankeert aan de dampkamer, zij dat een ontwerpfout of een verkeerd gekozen materiaal.

AMD's eigen RX 7900 XTX verwerkt in de koeloplossing ook een dampkamer, waarin watercondensatie gebruikt wordt om hitte sneller af te staan. De techniek is behoorlijk efficiënt, maar kan doorgaans minder goed tegen heroriëntatie. In tegenstelling tot traditionele hittepijpen kan een dampkamer in selecte gevallen ook efficiëntie verliezen, wanneer bijvoorbeeld de interne waterdamp niet (voldoende) terug kan circuleren tot vloeistof. 

©GMRimport

der8auers vermoeden is daarmee geen zekerheid, maar aan koeloppervlak of puur oriëntatie lijken de piektemperaturen ieder geval niet te liggen. Vooralsnog heeft AMD zelf geen oorzaak geopperd voor het verhitte probleem, laat staan een oplossing. Het meest recente signaal dat de chipgigant zelf gaf over de verhitting van de referentiekaarten is nog altijd dat getroffen pc-gamers contact op dienen te nemen met AMD Support

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error