der8auer: 'verhitte RX 7900 XTX te wijten aan dampkamer'
Gamer.nl
Nieuws

der8auer: 'verhitte RX 7900 XTX te wijten aan dampkamer'

Tests van de Duitse overklokker Roman 'der8auer' Hartung wijzen erop dat de oververhitting van RX 7900 XTX-kaarten te wijten is aan de dampkamer.

Sinds de verschijning van AMD's eerste RX 7000-videokaarten lijkt in ieder geval het referentiemodel van de RX 7900 XTX te kampen met thermische throttle. In groeiende getalen claimen pc-gamers dat AMD's eigen gpu piektemperaturen tot en met 110 graden Celsius bereikt, terwijl AMD zelf oorspronkelijk volhield dat zulke verhitting "nominaal" zou zijn.

Inmiddels geeft ook AMD toe dat de (over)verhitting van RX 7900 XTX buitenproportioneel is, maar de chipgigant liet vooralsnog niets weten over de mogelijke oorzaak voor de opwarming van de gpu. Dat is waar der8auer binnenkomt, met een

Watch on YouTube

Watch on YouTube

der8auer verifieert een vermoeden dat eerder al op Reddit geopperd werd: de oriëntatie van de videokaart doet ertoe. Verticaal geplaatste kaarten bereiken sneller de hoge piektemperaturen dan traditioneel horizontaal geplaatste kaarten, maar ook dat is nog niet het hele verhaal. Ook horizontaal loopt de kaart uiteindelijk op tot ver boven de honderd graden.

Een misplaatst of onevenredig koellichaam werd wel uitgesloten als oorzaak. der8auer onderzocht of de koeloplossing genoeg fysiek contact tussen de chips en stroomregulatoren had — de koellichamen zijn zelfs handmatig afgeschaafd om beter aan te sluiten — maar het bleek van weinig invloed voor de temperaturen.

Uiteindelijk heeft der8auer gedurende een stresstest geëxperimenteerd met het kantelen van de kaart. Van verticaal naar horizontaal keren, leidde direct tot het stijgen van de temperaturen. De kaart vervolgens weer verticaal kantelen, bleek echter nul behulpzaam om de kaart weer beter te laten koelen. Die opmerkelijke resultaten doen de overklokker geloven dat er iets mankeert aan de dampkamer, zij dat een ontwerpfout of een verkeerd gekozen materiaal.

AMD's eigen RX 7900 XTX verwerkt in de koeloplossing ook een dampkamer, waarin watercondensatie gebruikt wordt om hitte sneller af te staan. De techniek is behoorlijk efficiënt, maar kan doorgaans minder goed tegen heroriëntatie. In tegenstelling tot traditionele hittepijpen kan een dampkamer in selecte gevallen ook efficiëntie verliezen, wanneer bijvoorbeeld de interne waterdamp niet (voldoende) terug kan circuleren tot vloeistof. 

©GMRimport

der8auers vermoeden is daarmee geen zekerheid, maar aan koeloppervlak of puur oriëntatie lijken de piektemperaturen ieder geval niet te liggen. Vooralsnog heeft AMD zelf geen oorzaak geopperd voor het verhitte probleem, laat staan een oplossing. Het meest recente signaal dat de chipgigant zelf gaf over de verhitting van de referentiekaarten is nog altijd dat getroffen pc-gamers contact op dienen te nemen met AMD Support

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!