AMD's eigen RX 7900 XTX-kaart kampt met throttle
Nieuws

AMD's eigen RX 7900 XTX-kaart kampt met throttle

Het referentiemodel van de Radeon RX 7900 XTX-videokaart lijkt in selecte gevallen bijzonder heet op te lopen, zo erkent AMD nu zelf ook.

In de afgelopen twee weken borrelden klachten over het nieuwe AMD-vlaggenschip op, via onder meer Reddit. Een groep pc-gamers claimt dat hun referentiemodel van de RX 7900 XTX piektemperaturen van 110 graden Celsius meet. Andere gebruikers zagen evenals temperaturen boven de honderd graden, zelfs wanneer de kaart van een stevige undervolt voorzien was.

De eerste getroffen gamers werden door AMD aanvankelijk weggewuifd. In respons op de publieke klachten en RMA-aanvragen claimde AMD meermaals dat de temperaturen "nominaal" waren. Een woordvoerder van AMD's partnerfabrikant PowerColor haakte iets later wél in op de klachten (via Reddit). 'PowerColorSteven' verzamelde gebruikersinformatie om, samen met andere partners en AMD, actiever naar een oplossing te zoeken.

Onduidelijk is of Steven invloed heeft gehad op AMD's nieuwe houding, maar inmiddels lijkt de chipgigant wel te erkennen dat de eigen RX 7900 XTX met hitteproblemen kampt. In een officieel statement vraagt AMD getroffen gamers om alsnog contact op te nemen met AMD's eigen helpdesk:

"We hebben vernomen dat een select aantal gebruikers onverwachte thermische problemen ervaart met de AMD Radeon RX 7900 XTX-videokaarten (de referentiemodellen gemaakt door AMD). Gebruikers die thermische throttle ervaren op hun AMD Radeon RX 7900 XTX worden verzocht om contact op te nemen met AMD Support."

De Radeon RX 7900 XTX verscheen gelijktijdig met de RX 7900 XT op 13 december, aanvankelijk met een gelimiteerde exclusiviteitsperiode voor AMD's eigen referentiemodellen. Inmiddels zijn ook partnerdesigns van de kaarten in omloop, waar vooralsnog weinig tot geen meldingen van thermische throttle gedaan zijn.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error