'Cyberpunk 2077 gehinderd door cpu-limieten van consoles'
Volgens Digital Foundry-journalist Alexander Battaglia wordt Cyberpunk 2077 beperkt door de centrale processoren in de PlayStation 5 en Xbox Series X.
Battaglia deelde zijn vermoedens op zijn persoonlijke Twitter-account. Daarbij werd opgemerkt dat het probleem zich vooral voordoet tijdens het rijden in de prestatiemodus van Cyberpunk 2077. Op pc is duidelijk meetbaar dat die activiteit veel vergt van cpu's en volgens hem "doet de Ryzen 3000-serie het daar minder goed".
Volgens Battaglia is dit verschijnsel waarschijnlijk een van de eerste gevallen waarbij het duidelijk merkbaar is dat deze generaties consoles tegen technische limitaties lopen. Beide current-gen consoles blijken nog vaak framedrops te vertonen onder de 60 frames per seconde, terwijl de prestatiemodus van Cyberpunk 2077 wel een dergelijke framerate zou moeten verzekeren.
Zowel de PlayStation 5 als Xbox Series X en S maken gebruik van eenzelfde soort apu. De cpu-componenten van beide consoles zijn gebouwd op de Zen 2-architectuur van AMD, die voor pc's al langer verkrijgbaar is als de Ryzen 3000-serie.
Eerder gedraaide benchmarks van onder meer CapFrameX tonen aan dat zelfs de krachtigste Ryzen 3000-cpu moeite heeft om Cyberpunk 2077 op 60 frames per seconde te draaien, al heeft patch 1.5 die prestaties mogelijk verbeterd. Desalniettemin vallen de kloksnelheden, cachegrootte en hoeveelheid beschikbare threads op de current-gen consoles in veel gevallen lager uit dan soortgelijke cpu's uit het pc-aanbod.
Battaglia voegde later toe dat de cpu's in de huidige consoles nog altijd prima presteren, maar dat de limieten in vergelijking met de pc-markt duidelijk zichtbaar worden. Zo zit AMD zelf inmiddels al lang en breed op de Zen 3-architectuur (Ryzen 5000) en wil de chipgigant dit jaar nog Zen 4-cpu's (Ryzen 7000) op de markt zetten.
Tegelijkertijd werd Cyberpunk 2077 pas laat in de ontwikkeling overgeheveld naar de laatste generatie consoles, wat doet vermoeden dat de game niet tijdig voor de unieke Zen 2-chipsets geoptimaliseerd kon worden. Games die vanaf het begin van hun ontwikkeling op de cpu's afgestemd worden, zullen ongetwijfeld minder snel gehinderd worden door Battaglia's hier genoemde 'bottleneck'.