'Cyberpunk 2077 gehinderd door cpu-limieten van consoles'
Nieuws

'Cyberpunk 2077 gehinderd door cpu-limieten van consoles'

Volgens Digital Foundry-journalist Alexander Battaglia wordt Cyberpunk 2077 beperkt door de centrale processoren in de PlayStation 5 en Xbox Series X.

Battaglia deelde zijn vermoedens op zijn persoonlijke Twitter-account. Daarbij werd opgemerkt dat het probleem zich vooral voordoet tijdens het rijden in de prestatiemodus van Cyberpunk 2077. Op pc is duidelijk meetbaar dat die activiteit veel vergt van cpu's en volgens hem "doet de Ryzen 3000-serie het daar minder goed". 

Volgens Battaglia is dit verschijnsel waarschijnlijk een van de eerste gevallen waarbij het duidelijk merkbaar is dat deze generaties consoles tegen technische limitaties lopen. Beide current-gen consoles blijken nog vaak framedrops te vertonen onder de 60 frames per seconde, terwijl de prestatiemodus van Cyberpunk 2077 wel een dergelijke framerate zou moeten verzekeren.

Zowel de PlayStation 5 als Xbox Series X en S maken gebruik van eenzelfde soort apu. De cpu-componenten van beide consoles zijn gebouwd op de Zen 2-architectuur van AMD, die voor pc's al langer verkrijgbaar is als de Ryzen 3000-serie. 

Eerder gedraaide benchmarks van onder meer CapFrameX tonen aan dat zelfs de krachtigste Ryzen 3000-cpu moeite heeft om Cyberpunk 2077 op 60 frames per seconde te draaien, al heeft patch 1.5 die prestaties mogelijk verbeterd. Desalniettemin vallen de kloksnelheden, cachegrootte en hoeveelheid beschikbare threads op de current-gen consoles in veel gevallen lager uit dan soortgelijke cpu's uit het pc-aanbod. 

Battaglia voegde later toe dat de cpu's in de huidige consoles nog altijd prima presteren, maar dat de limieten in vergelijking met de pc-markt duidelijk zichtbaar worden. Zo zit AMD zelf inmiddels al lang en breed op de Zen 3-architectuur (Ryzen 5000) en wil de chipgigant dit jaar nog Zen 4-cpu's (Ryzen 7000) op de markt zetten. 

Tegelijkertijd werd Cyberpunk 2077 pas laat in de ontwikkeling overgeheveld naar de laatste generatie consoles, wat doet vermoeden dat de game niet tijdig voor de unieke Zen 2-chipsets geoptimaliseerd kon worden. Games die vanaf het begin van hun ontwikkeling op de cpu's afgestemd worden, zullen ongetwijfeld minder snel gehinderd worden door Battaglia's hier genoemde 'bottleneck'.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Yooka-Replaylee bevat nieuwe Rextro-minigames
Nieuws

Yooka-Replaylee bevat nieuwe Rextro-minigames

Er zijn acht verschillende platform- en puzzeluitdagingen te vinden

Rextro en zijn minigames keren terug in Yooka-Replaylee. Zijn minigames zijn wel vervangen voor compleet nieuwe uitdagingen.

In het oorspronkelijke Yooka-Laylee konden spelers al Rextro-minigames op verschillende in-game arcadekasten spelen. Playtonic heeft nu middels een trailer laten weten dat deze terugkeren in Yooka-Replaylee. Het gaat echter wel om compleet nieuwe platform- en puzzeluitdagingen. In totaal zijn er acht verschillende arcademachines te vinden in de game.

Yooka-Replaylee stopt de 3D-platformer Yooka-Laylee uit 2017 in een nieuw jasje. Spelers kunnen verbeterde graphics, animaties, prestaties en resoluties verwachten. Ook de besturing en de camera zijn verbeterd. De muziek van Grant Kirkhope en David Wise uit het origineel keert terug, maar ditmaal gespeeld door een orkest.

Yooka-Laylee heeft veel weg van duoplatformers als Banjo-Kazooie. Dat is ook niet zo vreemd: veel voormalige Rare-werknemers maken onderdeel uit van Playtonic. Na Yooka-Laylee bracht het bedrijf een 2D-vervolg in de vorm van Yooka-Laylee and the Impossible Lair uit.

Yooka-Replaylee komt op een nog onbekend moment uit op pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en "Nintendo-consoles", waarmee waarschijnlijk in ieder geval de Switch 2 wordt bedoeld.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!