Cryptovaluta Ethereum verbruikt voortaan minder energie
Nieuws

Cryptovaluta Ethereum verbruikt voortaan minder energie

Het delven van Ethereum, een van de populairste cryptovaluta, gebeurt voortaan niet meer volgens proof-of-work. Hierdoor moet de vraag naar hoog stroomverbruik (van zware videokaarten) direct dalen.

Het consortium achter Ethereum zou al in 2017 aangegeven hebben proof-of-work te vervangen met een beter alternatief, maar de update van de blockchain werd jarenlang uitgesteld. Sinds vanochtend is de overstap volledig afgerond, zo liet ook medeoprichter Vitalik Buterin vreugdevol weten op Twitter.

Ethereum wordt sinds de zogenaamde Bellatrix-upgrade gedolven met proof-of-stake. Hierbij wordt Ethereum verkregen door er een gevalideerd aandeel van in te leggen, in plaats van honderdduizenden videokaarten wereldwijd dezelfde puzzeltjes op te laten lossen. De programmeurs achter de Ethereum-blockchain menen dat het totale energieverbruik van de cryptovaluta met ongeveer 99,95 procent af kan nemen. 

"[De overstap op proof-of-stake] zal het wereldwijde energieverbruik verminderen met 0,2 procent", zo stelt Justin Drake, een analytische onderzoeker bij Ethereum. 

Van de veranderingen op de blockchain is nog weinig te merken — in aanloop naar de update bleef de globale hashrate haast onveranderd — maar de komende weken vertonen mogelijk meer gevolgen van de overstap. 

In de lijn der verwachting ligt (wederom) een exodus van tweedehands videokaarten, welke minder en minder relevant zullen zijn voor crypto-boeren. Een toestroom van een tweedehands aanbod verlaagt mogelijk ook weer de vraagprijzen voor nieuwe videokaarten van AMD en Nvidia — welke beide ook staan te trappelen met een volgende generatie gpu's.

Ongeacht precieze repercussies vergt Ethereum in ieder geval minder stroom. Zeer waarschijnlijk vormt de sector ook minder dreiging voor nieuwe chiptekorten of overdreven hoge vraagprijzen voor videokaarten. Beide problemen werden flink versterkt door Ethereum, met zeker na eind 2019 een pijnlijke periode voor hardware-sector als gevolg.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!