CES 2020: Nieuwe LG oled-lineup en teleurstellende Intel-GPU
Nieuws

CES 2020: Nieuwe LG oled-lineup en teleurstellende Intel-GPU

De CES is begonnen en dat betekent een hoop sappige nieuwtjes. Gisteren en vannacht vonden veel persconferenties plaats van onder andere AMD, LG, Intel en Asus. Het belangrijkste nieuws van de beurs lees je deze week in de Hardware Update.

LG presenteert alle oled-televisies voor 2020

Net als vorig jaar heeft LG weer de volledige oled-lineup voor 2020 gepresenteerd. Hoewel het overgrote deel van de gepresenteerde televisies in 55-inch en groter op de markt komen, komt er dit jaar voor het eerst een goedkopere 48-inch oled-televisie. De LG OLED48CX krijgt een 4k-resolutie en valt in LG's C-middensegment, maar verdere details zijn nog niet bekend.

De grotere televisies behouden LG's bekende naamgeving met nieuwe BX-, CX-, GX-, WX-, RX- en ZX-modellen. Op de BX-serie na, krijgen alle nieuwe modellen een Alpha 9 Gen 3-processor. Deze is nieuwe chip is voornamelijk belangrijk bij de ZX-modellen voor het opschalen van 4k naar 8k-resolutie. De ZX-televisies krijgen namelijk een 8k-paneel met een maximale framerate van 60Hz via hdmi 2.1.

©GMRimport

De in Nederland redelijk populaire E-serie verdwijnt en maakt plaats voor de nieuwe GX-serie. Deze televisies zijn vergelijkbaar met Samsung's The Frame-modellen en moeten een schilderij kunnen vervangen. De RX-serie is de vorig jaar gepresenteerde oprolbare 65-inch oled-televisie en heeft nu eindelijk een prijs gekregen: maar liefst 60.000 dollar!

Twaalf van de televisies in LG's lineup krijgen ondersteuning voor Nvidia G-Sync. Na een software-update was dit ook al beschikbaar voor een deel van de modellen van vorig jaar. Wel nieuw is de ondersteuning voor AMD FreeSync en vrr.

MSI-laptop met 300Hz-scherm

Watch on YouTube

Voor Martin begon de CES deze week met een presentatie van MSI. Hier toonde het bedrijf de eerste laptop met een 300Hz IPS-paneel. Daarnaast liet MSI hun nieuwe desktop zien met een ingebouwd rond oled-scherm.

Nieuwe monitoren van Asus

Niet alleen MSI kwam met snelle beeldschermen, Asus heeft ook iets moois getoond. Een nieuwe op eSports-gerichte monitor heeft namelijk een verversingsfrequentie van 360Hz. De ROG Swift 360 heeft een diagonaal van 24,5-inch en een full hd-resolutie. Om welk paneeltype het gaat is niet bekend, maar de kans is groot dat het een TN-monitor is. Mocht je de 360fps niet halen, dan is er ook ondersteuning voor Nvidia G-Sync.

©GMRimport

Naast het snelle full hd-scherm, komt Asus ook met een snel 4k-scherm. De ROG PG32UQX is een 32-inch 4k-monitor met een aantal bijzondere specificaties. Dit topmodel van Asus heeft namelijk mini led-backlights met in totaal 1152 local dimming-zones. Daarmee kan de monitor een extreme piekhelderheid van maar liefst 1400 nits halen. Ter vergelijking: de meeste andere gaming-monitoren blijven steken op 500 nits. Daar blijft het echter niet bij, want het paneel heeft 10 bit kleuren en een verversingsfrequentie van 144 Hz. Ook Nvidia G-Sync en de nodige rgb-verlichting is aanwezig.

Beide nieuwe monitoren moeten later dit jaar op de markt komen, maar een releasedatum is nog niet bekend. Ook de prijzen zijn nog niet naar buiten gebracht, maar goedkoop zullen ze niet zijn.

Intel toont eerste losse GPU voor consumenten

Het overgrote deel van Intels was weinig interessant, maar de laatste paar minuten kwam het bedrijf met een paar leuke nieuwtjes. Naast de voorspelbare introductie van de 11e generatie Core-processors, toonde Intel ook de eerste losse GPU. Dit is echter minder spannend dan het lijkt, want het gaat om een kleine chip voor laptops. De DG1-GPU is gebaseerd op Intels Xe-architectuur en werd gepresenteerd in een prototype laptop.

Informatie over framerates, specificaties of prijsindicaties wilde Intel niet geven, maar we weten door de presentatie in ieder geval wel dat Destiny 2 speelbaar is.

Al met al was Intels presentatie teleurstellend. Na twee jaar aan teasers hadden veel mensen voorspeld dat Intel vannacht eindelijk de langverwachte desktop-GPU zou presenteren. Daar werd echter geen woord over gezegd, wat betekent dat die dit jaar waarschijnlijk nog niet op de markt gaat komen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!