Asus werkt ook aan RTX 3080 (10 GB) met Noctua-koeling
Nieuws

Asus werkt ook aan RTX 3080 (10 GB) met Noctua-koeling

Na hun samenwerking rondom de RTX 3070, lijken Asus en Noctua nu ook een gezamenlijke RTX 3080 (10 GB) voor te bereiden.

Officieel is het nog niet bepaald, maar bronnen van VideoCardz zouden alvast beeldmateriaal van de samenwerking aangetroffen hebben. Op gelekte productfoto's is duidelijk te zien dat Asus en Noctua hun samenwerking in de RTX 3070 van eerder dit jaar door willen trekken naar de RTX 3080.

Op het beeldmateriaal is duidelijk de '10 GB' op de doos te zien, wat aanduidt dat de Asus-Noctua-samenwerking het originele RTX 3080-model van Nvidia's GA102-gpu betreft. Eind 2020 werd de desktopkaart gelanceerd met 10 GB aan GDDR6X-geheugen; pas begin 2022 werd de kaart geüpdatet met een 12 GB-variant. De aanstaande collaboratie onderstreept dat het 10 GB-alternatief (nog) niet uitgefaseerd is.

©GMRimport

Wel lijkt de videokaart met ingebouwde Noctua-koelers wederom een tikkeltje uitgedijd. De voorgaande RTX 3070 was al relatief stevig in vorm; dit RTX 3080-model wijst duidelijk op een nog omvangrijker volume, van minimaal vier PCI-slots dik. Het verschil tussen beide versies is niet gigantisch, maar de heatsink is duidelijk op een zwaardere chipset voorbereid.

Ook wijkt de video-uitvoer af van Nvidia's originele RTX 3080-layout. De Asus-Noctua-videokaart met drie DisplayPort 1.4-connectoren en maar liefst twee (vermoedelijk) HDMI 2.1-poorten. Wat dat betreft zou de printplaat van de kaart afkomstig kunnen zijn van Asus' RTX 3080 TUF-model, welke identieke poorten op precies dezelfde plaatsen heeft zitten.

Onduidelijk is nog wanneer Asus en Noctua de nieuwe videokaart officieel willen onthullen. Volgens de bronnen van het beeldmateriaal zou de nieuwe RTX 3080 een adviesprijs van 1150 euro kennen — 250 euro meer dan de RTX 3070 van Asus en Noctua. Voor de hand ligt dat dat kaart nog vlot verschijnt voordat de Ada Lovelace-generatie van Nvidia diens intrede doet, richting het eind van 2022. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!