Amerikaanse senaat stemt voor miljardeninvestering in CHIPS-akte
Nieuws

Amerikaanse senaat stemt voor miljardeninvestering in CHIPS-akte

De Amerikaanse senaat heeft voor de zogeheten CHIPS-akte gestemd, welke circa 52 miljard dollar vrij moet maken voor het versterken van de landelijke chipproductie.

De 'Creating Helpful Incentives to Produce Semiconductors'-akte (CHIPS) werd begin dit jaar al voorgelegd aan de Amerikaanse senaat, maar werd gisternacht gepasseerd met ondersteuning van beide partijen. De stemming in de senaat telde 64 voor en 33 tegen.

Om de miljardeninvestering in de landelijke halfgeleiderindustrie volledig rond te krijgen, moet de akte eerst nog goedgekeurd worden door het Huis van Afgevaardigden, waarna president Joe Biden de akte officieel dient te maken met zijn handtekening. Zowel Biden zelf als grote Amerikaanse chipbedrijven hopen op een spoedige goedkeuring van CHIPS.

CHIPS is hoofdzakelijk in het leven geroepen na de klap van de mondiale chiptekorten. Terwijl de halfgeleiderindustrie in zwaar weer zat, werd pijnlijk duidelijk dat de technologische wereld grotendeels afhankelijk is van China en Taiwan. Met behulp van flinke investering voor (nieuwe) Amerikaanse chipfabrieken hoopt de Verenigde Staten zich weer competitiever op te kunnen stellen tegenover Azië.

Partijen als Intel gaven eerder al publiekelijk aan groot voorstander te zijn van de CHIPS-akte. De Amerikaanse chipgigant voelde zich al langer (te) afhankelijk van Aziatische 'fabs' en onthulde in de afgelopen anderhalf jaar meerdere plannen voor nieuwe fabrieken. Zo investeert Intel zeker 20 miljard dollar voor twee nieuwe fabs in het Amerikaanse Arizona, maar maakt het daarnaast 33 miljard euro vrij om ook meer chips in Europa te fabriceren. 

Hoe de 52 miljard dollar van de Amerikaanse overheid dergelijke investeringen verleidelijker moet maken, is nog niet volledig uitgehard. Hoogstwaarschijnlijk wordt het kapitaal vooral ingezet voor voordelige belastingkredieten, specifiek voor bedrijven die chipfabrieken op Amerikaans grondgebied bouwen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!