Amerikaanse senaat stemt voor miljardeninvestering in CHIPS-akte
Gamer.nl
Nieuws

Amerikaanse senaat stemt voor miljardeninvestering in CHIPS-akte

De Amerikaanse senaat heeft voor de zogeheten CHIPS-akte gestemd, welke circa 52 miljard dollar vrij moet maken voor het versterken van de landelijke chipproductie.

De 'Creating Helpful Incentives to Produce Semiconductors'-akte (CHIPS) werd begin dit jaar al voorgelegd aan de Amerikaanse senaat, maar werd gisternacht gepasseerd met ondersteuning van beide partijen. De stemming in de senaat telde 64 voor en 33 tegen.

Om de miljardeninvestering in de landelijke halfgeleiderindustrie volledig rond te krijgen, moet de akte eerst nog goedgekeurd worden door het Huis van Afgevaardigden, waarna president Joe Biden de akte officieel dient te maken met zijn handtekening. Zowel Biden zelf als grote Amerikaanse chipbedrijven hopen op een spoedige goedkeuring van CHIPS.

CHIPS is hoofdzakelijk in het leven geroepen na de klap van de mondiale chiptekorten. Terwijl de halfgeleiderindustrie in zwaar weer zat, werd pijnlijk duidelijk dat de technologische wereld grotendeels afhankelijk is van China en Taiwan. Met behulp van flinke investering voor (nieuwe) Amerikaanse chipfabrieken hoopt de Verenigde Staten zich weer competitiever op te kunnen stellen tegenover Azië.

Partijen als Intel gaven eerder al publiekelijk aan groot voorstander te zijn van de CHIPS-akte. De Amerikaanse chipgigant voelde zich al langer (te) afhankelijk van Aziatische 'fabs' en onthulde in de afgelopen anderhalf jaar meerdere plannen voor nieuwe fabrieken. Zo investeert Intel zeker 20 miljard dollar voor twee nieuwe fabs in het Amerikaanse Arizona, maar maakt het daarnaast 33 miljard euro vrij om ook meer chips in Europa te fabriceren. 

Hoe de 52 miljard dollar van de Amerikaanse overheid dergelijke investeringen verleidelijker moet maken, is nog niet volledig uitgehard. Hoogstwaarschijnlijk wordt het kapitaal vooral ingezet voor voordelige belastingkredieten, specifiek voor bedrijven die chipfabrieken op Amerikaans grondgebied bouwen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!