AMD wil ai-kernen inzetten om computerpersonages slimmer te maken
Nieuws

AMD wil ai-kernen inzetten om computerpersonages slimmer te maken

AMD wil de ai-kernen op diens gpu's in de toekomst mogelijk inzetten om onder meer computergestuurde personages in games slimmer te maken.

Daar verwijst Radeon Technologies Group-vicevoorzitter. David Wang naar, in een interview met het Japanse 4Gamer.net. In het interview wordt uitvoerig gesproken over bestaande grafische technologieën, waaronder Multi Draw Indirect (MDI) en shaders voor consoles, maar blikt AMD ook vooruit op de visie rondom ai-toepassingen.

Op het gebied van artificiële intelligentie (ai) in graphics is het vooral Nvidia die de afgelopen jaren het voortouw nam. De Tensor-clusters op RTX-gpu's worden hoofdzakelijk gebruikt om visuele algoritmes als DLSS te draaien, die op slimme wijze de resolutie van games vergroot. Nvidia zet daarbij in op een behoorlijke hoeveelheid ai-acceleratoren, waar AMD en Intel vooralsnog vaak met kleinere ai-groepen op de proppen komen. Wang onderstreept dat beeldbewerkingstaken vaak ook zonder ai-kernen af te handelen zijn, zoals AMD's eigen FidelityFX Super Resolution volgens Wang doet, maar erkent het succes. "Dat is hun gpu-strategie, die fraai is, maar ik denk dat wij niet dezelfde strategie moeten hebben."

"Wij zijn toegespitst op specificaties die gebruikers willen en nodig hebben, om ze plezier te bieden met consumenten-gpu's. Doen we dat niet, dan betalen ze voor technologieën die ze nooit gebruiken. Daarom geloven we dat [een grote hoeveelheid ai-acceleratoren] geïmplementeerd zou moeten worden om spellen diepgaander en leuker te maken", aldus David Wang van AMD.

Wang verduidelijkte de visie met enkele voorbeelden van wat AMD zou prefereren voor ai-kernen. "De bewegingen en het gedrag van vijanden en computergestuurde personages zijn waarschijnlijk de meest voor de hand liggende voorbeelden [van ai-toepassingen in games]. Daarnaast, zelfs als ai-kernen ingezet worden voor beeldkwaliteit, zouden ze de leiding moeten nemen in meer geavanceerde bewerking. Zeker in thema's als 'neurale graphics', wat momenteel momentum begint te krijgen in de grafische industrie, zouden ai-kernen kunnen lonen."

Over de nieuwe ai-toepassingen deden de AMD-woordvoerders verder geen harde beloftes, laat staan hoe slimmere ai in games geïmplementeerd zou moeten worden. Wel werd nog kort verwezen naar de volgende generatie gpu's, die van de RDNA 4-architectuur, waarover we "in de nabije toekomst" meer zouden horen. Desalniettemin moeten over het verloop van 2023 nog een handvol gpu's op de recente RDNA 3-architectuur (Radeon RX 7000) verschijnen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!