AMD wil ai-kernen inzetten om computerpersonages slimmer te maken
Nieuws

AMD wil ai-kernen inzetten om computerpersonages slimmer te maken

AMD wil de ai-kernen op diens gpu's in de toekomst mogelijk inzetten om onder meer computergestuurde personages in games slimmer te maken.

Daar verwijst Radeon Technologies Group-vicevoorzitter. David Wang naar, in een interview met het Japanse 4Gamer.net. In het interview wordt uitvoerig gesproken over bestaande grafische technologieën, waaronder Multi Draw Indirect (MDI) en shaders voor consoles, maar blikt AMD ook vooruit op de visie rondom ai-toepassingen.

Op het gebied van artificiële intelligentie (ai) in graphics is het vooral Nvidia die de afgelopen jaren het voortouw nam. De Tensor-clusters op RTX-gpu's worden hoofdzakelijk gebruikt om visuele algoritmes als DLSS te draaien, die op slimme wijze de resolutie van games vergroot. Nvidia zet daarbij in op een behoorlijke hoeveelheid ai-acceleratoren, waar AMD en Intel vooralsnog vaak met kleinere ai-groepen op de proppen komen. Wang onderstreept dat beeldbewerkingstaken vaak ook zonder ai-kernen af te handelen zijn, zoals AMD's eigen FidelityFX Super Resolution volgens Wang doet, maar erkent het succes. "Dat is hun gpu-strategie, die fraai is, maar ik denk dat wij niet dezelfde strategie moeten hebben."

"Wij zijn toegespitst op specificaties die gebruikers willen en nodig hebben, om ze plezier te bieden met consumenten-gpu's. Doen we dat niet, dan betalen ze voor technologieën die ze nooit gebruiken. Daarom geloven we dat [een grote hoeveelheid ai-acceleratoren] geïmplementeerd zou moeten worden om spellen diepgaander en leuker te maken", aldus David Wang van AMD.

Wang verduidelijkte de visie met enkele voorbeelden van wat AMD zou prefereren voor ai-kernen. "De bewegingen en het gedrag van vijanden en computergestuurde personages zijn waarschijnlijk de meest voor de hand liggende voorbeelden [van ai-toepassingen in games]. Daarnaast, zelfs als ai-kernen ingezet worden voor beeldkwaliteit, zouden ze de leiding moeten nemen in meer geavanceerde bewerking. Zeker in thema's als 'neurale graphics', wat momenteel momentum begint te krijgen in de grafische industrie, zouden ai-kernen kunnen lonen."

Over de nieuwe ai-toepassingen deden de AMD-woordvoerders verder geen harde beloftes, laat staan hoe slimmere ai in games geïmplementeerd zou moeten worden. Wel werd nog kort verwezen naar de volgende generatie gpu's, die van de RDNA 4-architectuur, waarover we "in de nabije toekomst" meer zouden horen. Desalniettemin moeten over het verloop van 2023 nog een handvol gpu's op de recente RDNA 3-architectuur (Radeon RX 7000) verschijnen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!