AMD vindt oorzaak gesmolten Ryzen 7000's, rolt update uit
Nieuws

AMD vindt oorzaak gesmolten Ryzen 7000's, rolt update uit

Nieuwe AGESA-versie verhelpt verbrande chips en pinnetjes

AMD heeft achterhaald hoe recentelijk enkele Ryzen 7000-cpu's schade opliepen met het gebruik van EXPO-profielen; een nieuwe AGESA-versie verhelpt het probleem.

Het nieuwe, tweede statement van AMD (via AnandTech) onderstreept inderdaad het vermoeden dat afgelopen week opborrelde over de defecten. Met het gebruik van automatische geheugen-overklok middels EXPO-profielen werden selecte 'banen' in de chip overbelast; deze lieten de Ryzen 7000-cpu's af en toe opereren op onvoorzien hoge voltages. Het gevolg bleek een handvol deels gesmolten chips en onherroepelijk beschadigde AM5-sockets. 

Aanvankelijk leek het probleem vooral de nieuwe Ryzen 7000X3D-cpu's te treffen, gezien die drukker belast zijn rondom het gesmolten chipcomponent, maar later bleken in essentie alle Ryzen 7000-cpu's vatbaar voor het probleem. Ook AMD gaf dat in het tweede statement toe. 

Enkele AM5-moederbordfabrikanten kwamen zelf al tijdig met BIOS-updates die het Ryzen 7000-cpu's moesten beschermen; inmiddels heeft AMD zelf ook een nieuwe AGESA uitgerold. Deze nieuwe versie beperkt het inkomende voltage over de gehele chip tot 1,3 volt, precies zoals oorspronkelijk AMD's bedoeling was. Wel blijft het daarmee mogelijk om geheugenmodules automatisch te overklokken met de EXPO-profielen.

AMD wijst moederbordfabrikanten op het spoedig updaten van hun BIOS-versie met de nieuwe AGESA, terwijl Ryzen 7000-gebruikers er goed aan doen hun moederbord tijdig te updaten. Mochten gebruikers met het gebruik van EXPO alsnog schade opgelopen hebben, dan attendeert AMD op het online ondersteuningsformulier. Binnen AMD worden RMA-verzoeken rondom dit defect van prioriteit voorzien. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!