AMD noemt vier nieuwe gpu's in open-source programma
Nieuws

AMD noemt vier nieuwe gpu's in open-source programma

AMD heeft vier nieuwe graphics-producten toegevoegd aan LLVM, een open-source initiatief om verschillende programmeertalen te compileren.

In de meest recente patch van LLVM staan 'gfx1100' tot en met 'gfx1103' als nieuwe, grafische producten genoemd. Onduidelijk is precies om welke chips of videokaarten het zou gaan, maar met alle waarschijnlijkheid duidt de 'gfx11'-noemer op AMD's volgende RDNA 3-platform.

Voorheen konden meerdere verschillende gpu's onder dezelfde LLVM-codenaam plaatsnemen, maar in recente generaties lijkt AMD vaker per gpu afzonderlijk een LLVM-indexering aan te maken. In dit geval zou dat dus duiden op de voorbereiding van zeker vier verschillende RDNA 3-producten.

©GMRimport

Per revisieportaal verhelderde een AMD-programmeur later dat de 'gfx1103'-noemer niet naar een traditionele videokaart of laptop-gpu verwijst, maar een complete apu. Dit lijkt overeen te komen met eerdere geruchten over Ryzen 7000-chips met RDNA-component. Een recente reeks Ryzen 6000-apu's voor laptops bakte al geïntegreerde graphics op RDNA 2-architectuur in — AMD zou volgens ingewijden plannen hebben om RDNA-gpu's vaker te integreren in (centrale) chipsets.

AMD noch het LLVM-initiatief liet doorschemeren welke precieze apu onder 'gfx1103' valt, maar naar alle waarschijnlijkheid betreft het een zogenaamde Phoenix-chipset van AMD. Deze opvolger van de Rembrandt-reeks zou bestaan uit een Zen 4-processor met een RDNA 3-igpu van maximaal 16 rekeneenheden. De Phoenix-apu's zouden primair op het mobiele segment gericht zijn, zoals laptops of Steam Deck-achtige (Zen 2 + RDNA 2) toepassingen. 

Van de eerste RDNA 3-gpu's (alsmede Zen 4-cpu's) weten we al dat AMD nog altijd een lancering in 2022 voor ogen heeft. De Phoenix-apu's met zowel Zen 4- als RDNA 3-componenten zouden vrij kort daarna, rond AMD's jaarlijkse presentatie op CES, al hun opwachting kunnen maken. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!