AMD-hobbyprogrammeur kondigt Radeon Monster Profile aan
Nieuws

AMD-hobbyprogrammeur kondigt Radeon Monster Profile aan

Yuri Bubliy, een Oekraïense hobbyprogrammeur voor AMD-producten, heeft een eerste optimalisatie voor AMD-gpu's onthuld: Radeon Monster Profile.

Bubliy, online beter bekend als @1usmus, is vooral bekend door zijn werk aan CTR en later Hydra — twee applicaties ter optimalisatie van AMD Ryzen-systemen. Middels een tweet liet de programmeur zijn herfstplannen doorschemeren; met Radeon Monster Profile (RMP) mogen AMD's RDNA 2-gpu's op een flinke prestatiebonus rekenen.

Met behulp van RMP zou een Radeon RX 6800 XT al snel de stock-prestaties van de zwaardere Radeon RX 6900 XT kunnen evenaren. De optimalisatie maakt het zelfs mogelijk om met dezelfde RX 6800 XT-gpu de GeForce RTX 3090 Ti af te troeven — momenteel de snelste videokaart van concurrent Nvidia. Per slides laat Bubliy zien dat de overgeklokte RX 6800 XT tot 14 procent hoger scoort in Time Spy-benchmarks. 

RMP verbetert prestaties door het GDDR6-geheugen te undervolten (tot 6 procent) en om de relatieve gpu-kloksnelheid af te stemmen op de voltages. Hierdoor genereert het geheugen minder hitte en kunnen hogere prestaties behaald worden, op nota bene (relatief gezien) lagere wattages. 

Wel stipt Bubliy aan dat RMP baat heeft bij efficiënte koeling op RDNA 2-kaarten. De optimalisatie laat gpu's vaker tot hun voedingslimieten (maar nooit daarboven) stijgen, waarbij sneller dreigen te oververhitten. Volgens de programmeur voldoet de standaardkoeling van veel van AMD's partnerfabrikanten in allerlei kasten; AMD's eigen referentieontwerp is daarentegen wel een twijfelgeval. 

Radeon Monster Profile moet deze herfst officieel verschijnen. De functionaliteiten worden uiteindelijk ondergebracht in Hydra, Bubliy's overkoepelende overklok-applicatie voor Ryzen-pc's. Of de applicatie straks ook functioneel is met toekomstige RDNA 3-gpu's, ligt geheel aan AMD's ingrepen rondom belangrijke instellingen, zo claimt de programmeur. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!