AMD FidelityFX Super Resolution schaalt op vanaf 22 juni
Nieuws

AMD FidelityFX Super Resolution schaalt op vanaf 22 juni

Het heeft even mogen duren, maar AMD heeft eindelijk een definitief weerwoord op Nvidia's populaire DLSS 2.0-upscaling. Op 22 juni lanceert AMD een eigen FidelityFX Super Resolution, die het opschalen naar hogere resoluties makkelijker maakt voor je hardware.

De onthulling lag al langer in zicht, met in recente maanden tal van hardnekkige geruchten rondom AMD's eigen slimme upscaling. AMD deed de technologie uit de doeken gedurende een

Watch on YouTube

, bijgestaan door heldere voorbeelden.

In een game als Godfall trekt AMD's eigen Radeon RX 6800 XT op zijn allermooist en in 4k met circa 49 frames per seconde. Zet je echter FidelityFX Super Resolution (FSR) op de 'Ultra Quality' modus, dan stijgt de framerate naar 78 fps.

Watch on YouTube

FSR komt steevast met vier verschillende afstellingen: Ultra Quality, Quality, Balanced en Performance. AMD belooft in selecte spellen gemiddeld een verdubbeling van je framerate op 4k-resolutie, al betreft dat wel enkel de Performance-modus.

AMD wil de technologie ook toegankelijker houden dan Nvidia doet. Het concurrerende DLSS (2.0) werkt immers enkel op selecte gpu's uit Nvidia's Ampere en Turing-generatie. FidelityFX Super Resolution moet daarom werken op alle kaarten uit AMD's laatste drie generaties (inclusief de Vega-lijn) en alle Ryzen-processoren met geïntegreerde graphics.

©GMRimport

Daarnaast werkt FSR ook met gpu's van het groene kamp. Populaire Nvidia-kaarten die geen gebruik kunnen maken van DLSS, kunnen mogelijk wel beroep doen op AMD's alternatief.

 AMD gaf aan dat al meer dan tien studio's en engines de technologie in hun ontwikkeling meenemen. Daarbij werden geen voorbeelden genoemd, afgezien van Counterplay Games' Godfall. Gedurende deze generatie heeft AMD ook vaker nieuwe technologie getoond in samenwerking met Borderlands en Far Cry 6. Voor deze games ligt FSR-ondersteuning hoogstwaarschijnlijk ook in het verschiet.

Over het verloop van 2022 hoopt AMD de implementatie van FSR verder te verspreiden. Gamers kunnen nu al hun FSR-interesse voor specifieke games uiten via een enquête van AMD. Volgens eerdere geruchten zou AMD's technologie vele malen makkelijker te implementeren zijn dan Nvidia's DLSS.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 4-trailer voorgerenderd met GeForce RTX 5090
Nieuws

The Witcher 4-trailer voorgerenderd met GeForce RTX 5090

Bevestigd door Nvidia

Nvidia heeft bevestigd dat de eind vorig jaar getoonde trailer van The Witcher 4 is voorgerenderd op Unreal Engine 5 met een GeForce RTX 5090.

Dat meldt de fabrikant op diens officiële website. "Onlangs ging er een prachtige onthullingstrailer van The Witcher 4 in première, waarvan we nu kunnen bevestigen dat deze voorgerenderd is in Unreal Engine 5 op een GeForce RTX 5090." Daarbij laat het bedrijf weten dat de aankomende game gebruik zal maken van de laatste RTX-technologieën.

Eerder deze week kondigde Nvidia de nieuwe GeForce RTX 50-videokaarten en DLSS 4 aan tijdens de Consumer Electronics Show te Las Vegas. De meest krachtige versies van de opvolgers van de RTX 40-lijn zijn de RTX 5090 en RTX 5080, die beiden op 30 januari verschijnen en respectievelijk 2369 euro en 1190 euro gaan kosten. In de loop van februari moeten de kaarten voor het goedkopere segment beschikbaar komen: de RTX 5070 Ti en RTX 5070, die respectievelijk 889 euro en 654 euro gaan kosten. Meer info is hier te vinden.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards afgelopen december werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen.

CD Projekt Red benadrukt dat The Witcher 4 een singleplayer openwereld-rpg wordt en de start van een nieuwe saga is. Het bedrijf noemt het de meest ambitieuze openwereld-Witcher-game tot dusver. Verder liet de ontwikkelaar weten dat het problemen die de release van Cyberpunk 2077 plaagden wil vermijden met The Witcher 4. Ook is inmiddels bevestigd dat Geralt of Rivia - het hoofdpersonage van de vorige The Witcher-games - een rol zal hebben in de game en dat stemacteur Doug Cockle hem weer van stem zal voorzien.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is zo goed als zeker dat het spel naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vermeende mishandelingen bij ondersteunende Assassin's Creed Shadows-studio
Nieuws

Vermeende mishandelingen bij ondersteunende Assassin's Creed Shadows-studio

De ontwikkelaar bestaat inmiddels niet meer, maar er is wel een nieuwe studio opgericht

Er zou vermeende mentale en fysieke mishandeling hebben plaatsgevonden bij een uit Indonesië afkomstige studio die mee heeft geholpen aan de ontwikkeling van Assassin's Creed Shadows.

YouTube-kanaal People Make Games maakte melding van deze mishandeling in Brandoville, een inmiddels gesloten studio die Ubisoft een tijdlang bijstond tijdens de ontwikkeling van de aankomende Assassin's Creed-game. In de video wordt gemeld dat Kwan Cherry Lai, de vrouw van CEO Ken Lai, werknemer Christa Sydney op fysieke en mentale wijze heeft mishandeld.

In eerste instantie zou Cherry Lai Sydney onder haar hoede hebben genomen na een geschil op de werkvloer, maar de werkrelatie zou al snel zijn uitgemond in mishandeling. Zo werd Sydney dagelijks vernederd tegenover haar collega's, moest ze haar kledingkeuze verantwoorden en mocht ze maar een "handvol minuten" slapen gedurende de vier dagen voordat ze in 2022 een werkgerelateerde beurs bijwoonde. Vervolgens zou Sydney gedwongen zijn om zichzelf te filmen terwijl ze zichzelf honderd keer in het gezicht sloeg. Ook zou ze een hersenschudding hebben opgelopen nadat ze haar hoofd tegen een deur moest stoten.

Inmiddels zijn er meer verhalen over giftig werkgedrag op de werkvloer van Brandoville naar buiten gekomen, waarbij in alle gevallen Cherry Lai als de schuldige wordt aangewezen. Zo weigerde ze schijnbaar een werknemer salaris uit te keren. Een andere werknemer, Syifana Afiati, moest tijdens haar zwangerschap naar eigen zeggen te hard werken van Lai. Tijdens haar zwangerschap werd ze naar het ziekenhuis gebracht. Haar zoon werd twee maanden te vroeg geboren en stierf vier maanden later. Ondanks dat werd Afiait geacht te blijven komen opdagen op werk.

Brandoville sloot in de loop van vorig jaar zijn deuren, maar Ken en Cherry Lai hebben inmiddels een nieuwe ontwikkelstudio opgericht, Lailai Studios. Zij hebben niet publiekelijk gereageerd op de beschuldigingen. Ubisoft heeft wel laten weten "diep geschokt" te zijn door de verhalen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!