AMD FidelityFX Super Resolution schaalt op vanaf 22 juni
Het heeft even mogen duren, maar AMD heeft eindelijk een definitief weerwoord op Nvidia's populaire DLSS 2.0-upscaling. Op 22 juni lanceert AMD een eigen FidelityFX Super Resolution, die het opschalen naar hogere resoluties makkelijker maakt voor je hardware.
De onthulling lag al langer in zicht, met in recente maanden tal van hardnekkige geruchten rondom AMD's eigen slimme upscaling. AMD deed de technologie uit de doeken gedurende een
, bijgestaan door heldere voorbeelden.
In een game als Godfall trekt AMD's eigen Radeon RX 6800 XT op zijn allermooist en in 4k met circa 49 frames per seconde. Zet je echter FidelityFX Super Resolution (FSR) op de 'Ultra Quality' modus, dan stijgt de framerate naar 78 fps.
FSR komt steevast met vier verschillende afstellingen: Ultra Quality, Quality, Balanced en Performance. AMD belooft in selecte spellen gemiddeld een verdubbeling van je framerate op 4k-resolutie, al betreft dat wel enkel de Performance-modus.
AMD wil de technologie ook toegankelijker houden dan Nvidia doet. Het concurrerende DLSS (2.0) werkt immers enkel op selecte gpu's uit Nvidia's Ampere en Turing-generatie. FidelityFX Super Resolution moet daarom werken op alle kaarten uit AMD's laatste drie generaties (inclusief de Vega-lijn) en alle Ryzen-processoren met geïntegreerde graphics.
©GMRimport
Daarnaast werkt FSR ook met gpu's van het groene kamp. Populaire Nvidia-kaarten die geen gebruik kunnen maken van DLSS, kunnen mogelijk wel beroep doen op AMD's alternatief.
AMD gaf aan dat al meer dan tien studio's en engines de technologie in hun ontwikkeling meenemen. Daarbij werden geen voorbeelden genoemd, afgezien van Counterplay Games' Godfall. Gedurende deze generatie heeft AMD ook vaker nieuwe technologie getoond in samenwerking met Borderlands en Far Cry 6. Voor deze games ligt FSR-ondersteuning hoogstwaarschijnlijk ook in het verschiet.
Over het verloop van 2022 hoopt AMD de implementatie van FSR verder te verspreiden. Gamers kunnen nu al hun FSR-interesse voor specifieke games uiten via een enquête van AMD. Volgens eerdere geruchten zou AMD's technologie vele malen makkelijker te implementeren zijn dan Nvidia's DLSS.