AMD FidelityFX Super Resolution is vanaf nu te gebruiken
Nieuws

AMD FidelityFX Super Resolution is vanaf nu te gebruiken

AMD's slimme upscaletechniek is vanaf heden een feit. De vandaag verschenen href="https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-21-6-1" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Radeon Adrenalin 21.6.1-software</a> maakt FidelityFX Super Resolution (FSR) beschikbaar voor zeven verschillende games, met zeker twaalf nieuwe titels onderweg op korte termijn.

De launch line-up lekte vorige week al uit en blijkt nu geheel waarheidsgetrouw. FSR's grootste titels beperken zich vooralsnog tot Anno 1800 en Godfall, al liggen er grotere klappers in het verschiet. Van Resident Evil Village en Dota 2 tot Far Cry 6 — het aanbod hoeft niet lang schaars te blijven.

Onderstaande games zouden vanaf heden al FSR-upscaling moeten ondersteunen:

  • 22 Racing Series

  • Anno 1800

  • Evil Genius 2

  • Godfall

  • Kingshunt

  • Terminator Resistance

  • The Riftbreaker

Om FSR-upscaling in te schakelen, dienen er mogelijk wel extra updates geïnstalleerd te worden. De nieuwe Adrenalin-software stoomt Radeon-gpu's klaar voor de upscaletechniek, maar de spellen dienen het ook aan hun kant te activeren. AMD geeft op de officiële website al aan dat het niet verantwoordelijk is voor hoe stabiel FidelityFX Super Resolution draait op GeForce-kaarten.

Watch on YouTube

De titels die in de nabije toekomst FidelityFX Super Resolution moeten ondersteunen, zijn bij dezen ook bij naam genoemd. Voor veel titels is een specifieke tijdsindicatie nog onduidelijk, al zouden sommige games mogelijk direct met hun eigen lancering FSR kunnen ondersteunen.

  • Asterigos

  • Baldur's Gate 3

  • Dota 2

  • Edge of Eternity

  • Far Cry 6

  • Farming Simulator 22

  • Forspoken

  • Myst

  • Necromunda: Hired Gun

  • Resident Evil Village

  • Swordsman Remake

  • Vampire The Masquerade: Bloodhunt

Volgens AMD kan FidelityFX Super Resolution tot het dubbele aantal frames per seconde uitspuwen, wanneer het games naar 4k-resoluties opschaalt. De techniek komt met vier vaste presets: Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality. Begin deze maand werden daar al demonstraties van gegeven, toen AMD de techniek uit de doeken deed op Computex 2021.

De gehele upscaletechniek is gebouwd op DirectX12, maar zou klaarblijkelijk relatief makkelijk te implementeren zijn voor spelontwikkelaars, ook op DirectX11 of de Vulkan API. FidelityFX Super Resolution valt onder AMD's eigen GPUOpen-initiatief, wat inhoudt dat de technologie zo open-source mogelijk moet blijven. In juli moet de broncode van FSR op datzelfde platform gepubliceerd worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!