AMD's slimme upscaletechniek lanceert met zeven games
Nieuws

AMD's slimme upscaletechniek lanceert met zeven games

Volgens verscheidene hardware-ingewijden verschijnt AMD's FidelityFX Super Resolution (FSR) aanvankelijk in slechts zeven spellen. De slimme upscaling werd href="https://gamer.nl/artikelen/hardware/amd-fidelityfx-super-resolution-schaalt-op-vanaf-22-juni/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">begin deze maand onthuld</a> en staat 22 juni officieel te lanceren.

De lijst met FSR-ondersteunde spellen zou geplaatst zijn door bekend hardware-lekker @Broly_X1 op Twitter, die inmiddels het gros van de tweets weer verwijderd heeft. De genoemde launch-ondersteuning werd, gebundeld met aanstaande samenwerkingen, alsnog verzameld en vereeuwigd op VideoCardz.

©GMRimport

Naast de zeven titels waar FidelityFX Super Resolution mee lanceert, staan twaalf titels paraat om FSR-ondersteuning 'binnenkort' uit te rollen. Veel van de hier genoemde games zijn nog niet verschenen, wat erop lijkt te wijzen dat ze FSR ondersteunen bij hun eigen, respectievelijke lanceringen. 

Ook zou AMD al een lijst verspreid hebben met daarin de gamestudio's en uitgevers die FidelityFX Super Resolution voortaan meenemen in hun ontwikkelproces. Eerder noemde AMD enkel een grove schatting van de hoeveelheid partnerships; nu lijken aardig wat prominente namen (intern) genoemd te worden.

©GMRimport

AMD's eigen FidelityFX Super Resolution zou volgens eerdere geruchten niet bijzonder moeilijk zijn om in games te implementeren. De ondersteuning voor de upscaletechniek dient per game wel handmatig geïmplementeerd te worden.

Wat AMD's FSR onderscheidt van de populaire DLSS-techniek van Nvidia, is de openheid van de upscaling. Nvidia's techniek werkt enkel met selecte videokaarten van de laatste twee generaties, waar FSR door zowel Radeon als GeForce-kaarten van meer generaties gebruikt kan worden. Niet voor niets is de upscaling open-source opgebouwd, bovendien.

Eerdere geruchten lieten al doorschemeren dat FidelityFX Super Resolution ook op geheel andere systemen zou kunnen werken, zoals smartphones en consoles. In navolging van de officiële onthulling gaf onder andere Microsoft al aan dat FSR-ondersteuning op de planning voor de Xbox Series X/S staat.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!