AMD bevestigt RDNA 3-geruchten met nieuwe roadmaps
Nieuws

AMD bevestigt RDNA 3-geruchten met nieuwe roadmaps

AMD heeft roadmaps uitgestippeld voor de toekomst van onder meer de grafische RDNA-architectuur, met nieuwe details over RDNA 3 en RDNA 4.

De infographics zijn afkomstig van meerdere presentaties op AMD's Financial Analyst Day, waarvan samenvattingen en complete webcasts terug te vinden zijn op AMD's website.

Momenteel rondt AMD de RDNA 2-generatie af (Radeon RX 6000), met eind dit jaar de introductie van RDNA 3 (RX 7000) aan de horizon. In de nieuwe roadmaps beweert de chipfabrikant dat de nieuwe gpu-architectuur 50 procent meer performance-per-watt boekt dan diens voorganger. RDNA 2 is gebakken op TSMC's 7 nm en 6 nm procedés; met RDNA 3 stapt AMD over op 5 nm.

Daarbij wordt ook onderstreept dat RDNA 2 al efficiënter was dan de technologie van de concurrent, Nvidia's Ampere.  Ook van deze generatie wordt verwacht dat AMD een beter stroomrendement boekt, al doet AMD daar zelf vooralsnog geen beloftes over.

©GMRimport

Daarnaast bevestigt AMD inmiddels dat RDNA 3 inderdaad ook chiplet-ontwerpen zal introduceren. Door meerdere chips onderling aan elkaar te ketenen, ontstaat een meer geavanceerde pijplijn voor grafische taken. Veel meer details gaf AMD nog niet, maar de komst van chiplets is in ieder geval verzekerd.

Ook de per RDNA 2 geïntroduceerde Infinity Cache gaat met RDNA "next-gen". Vermoedelijk verwijst dat naar een vergroting van de cache; eerdere geruchten spraken al eens over 256 MB of 512 MB voor de zwaarste RDNA 3-videokaart.

©GMRimport

Het daaropvolgende RDNA 4 staat inmiddels op de planning voor 2024. Veel details gaf AMD niet vrij; wel zou de architectuur op een "geavanceerde node" draaien. Vermoedelijk betreft dat nog steeds hetzelfde procedé als de generatie daarvoor, de 5 nm wafers van TSMC. Naar alle waarschijnlijkheid rolt RDNA 4 gelijktijdig met AMD's Zen 5-cpu's uit, op dezelfde node.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!