AMD bevestigt RDNA 2-igpu's op Ryzen 7000-cpu's
Nieuws

AMD bevestigt RDNA 2-igpu's op Ryzen 7000-cpu's

De eerste Zen 4-processoren (Ryzen 7000) komen inderdaad met een ingebakken RDNA 2-igpu, zo bevestigde AMD.

AMD's eerste vier Ryzen 7000-cpu's verschijnen morgen, maar het reviewembargo vervalt vandaag al. In de inmiddels gepubliceerde recensiegids toont AMD de nieuwe indeling van de Zen 4-processoren, met inderdaad een RDNA 2-component ingebakken als geïntegreerde gpu. Updates binnen AMD's eigen instructieprotocol voor de processoren hadden de introductie van de igpu al voorspeld. 

©GMRimport

De Ryzen 7000-processoren zijn de eerste (volwaardige) desktopvarianten met een geïntegreerde gpu. In het verleden kwamen alleen AMD's G-modellen — laptopchipsets omgebouwd tot desktoppakket — met een dergelijk grafisch component. 

Elk van de vier eerste Ryzen 7000-cpu's wordt daarbij uitgerust met dezelfde igpu. Deze bestaat uit twee 'compute units' naar RDNA 2-architectuur, op een kloksnelheid van 2,2 GHz. In totaal staat dat tot circa 0,56 teraflops aan rekenkracht, grofweg een derde van de Steam Deck van Valve behaalt.

De igpu lijkt vooral gericht op basale beelduitvoer en videoconversie. Onder meer DisplayPort 2.0- (optioneel over usb-c) en hdmi 2.1-beelduitvoer worden ondersteund, op maximaal een 4k-resolutie met 60 frames per seconde. Het grafische component biedt daarnaast de- en encodering van h.264 en hevc aan, alsmede decodering van de nieuwe AV1-codec. Concurrenten Intel en Nvidia namen de nieuwe compressiestandaard evenals mee in hun nieuwste gpu's.

©GMRimport

Naast een diagram van de chip zelf, somde AMD ook nieuwe features en meer I/O-mogelijkheden op. Zo bieden Ryzen 7000-chips tot 28 banen aan PCIe 5.0-connectiviteit en moet DDR5-geheugen op de JEDEC-standaard van 5200 MT/s compatibel zijn. Zaken als usb-c-ondersteuning en BIOS-flashing over usb keren uiteraard terug.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!