AMD bevestigt RDNA 2-igpu's op Ryzen 7000-cpu's
Nieuws

AMD bevestigt RDNA 2-igpu's op Ryzen 7000-cpu's

De eerste Zen 4-processoren (Ryzen 7000) komen inderdaad met een ingebakken RDNA 2-igpu, zo bevestigde AMD.

AMD's eerste vier Ryzen 7000-cpu's verschijnen morgen, maar het reviewembargo vervalt vandaag al. In de inmiddels gepubliceerde recensiegids toont AMD de nieuwe indeling van de Zen 4-processoren, met inderdaad een RDNA 2-component ingebakken als geïntegreerde gpu. Updates binnen AMD's eigen instructieprotocol voor de processoren hadden de introductie van de igpu al voorspeld. 

©GMRimport

De Ryzen 7000-processoren zijn de eerste (volwaardige) desktopvarianten met een geïntegreerde gpu. In het verleden kwamen alleen AMD's G-modellen — laptopchipsets omgebouwd tot desktoppakket — met een dergelijk grafisch component. 

Elk van de vier eerste Ryzen 7000-cpu's wordt daarbij uitgerust met dezelfde igpu. Deze bestaat uit twee 'compute units' naar RDNA 2-architectuur, op een kloksnelheid van 2,2 GHz. In totaal staat dat tot circa 0,56 teraflops aan rekenkracht, grofweg een derde van de Steam Deck van Valve behaalt.

De igpu lijkt vooral gericht op basale beelduitvoer en videoconversie. Onder meer DisplayPort 2.0- (optioneel over usb-c) en hdmi 2.1-beelduitvoer worden ondersteund, op maximaal een 4k-resolutie met 60 frames per seconde. Het grafische component biedt daarnaast de- en encodering van h.264 en hevc aan, alsmede decodering van de nieuwe AV1-codec. Concurrenten Intel en Nvidia namen de nieuwe compressiestandaard evenals mee in hun nieuwste gpu's.

©GMRimport

Naast een diagram van de chip zelf, somde AMD ook nieuwe features en meer I/O-mogelijkheden op. Zo bieden Ryzen 7000-chips tot 28 banen aan PCIe 5.0-connectiviteit en moet DDR5-geheugen op de JEDEC-standaard van 5200 MT/s compatibel zijn. Zaken als usb-c-ondersteuning en BIOS-flashing over usb keren uiteraard terug.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error