Ryzen 7000-desktopprocessoren bevatten mogelijk RDNA 2-gpu
Nieuws

Ryzen 7000-desktopprocessoren bevatten mogelijk RDNA 2-gpu

Processorgigant AMD heeft in huiseigen besturingsprogramma's een "grafische klok" gekoppeld aan Ryzen 7000-instructies. Mogelijk worden de nieuwe cpu's met geïntegreerde grafische RDNA 2-componenten afgebakken.

AMD zou in diens eigen code sinds een recente patch (via freedesktop.org) een grafische kloksnelheid van 1,1 GHz verwachten voor Ryzen 7000-chips. Tot op heden werden Ryzen-desktopprocessoren nooit met een geïntegreerde gpu geleverd — afgezien van selecte laptop-apu's die tot desktopcomponent verbouwd zijn. 

De patch voor AMD's eigen programma is verre van definitief uitsluitsel, maar speculaties van ingewijden achten de komst van een igpu haalbaar. Fervent lekker @Komachi_Ensaka meent dat het om een twee werkgroepen met in totaal vier rekeneenheden op RDNA 2-architectuur zou gaan.

Een korrel zout zou niet misplaatst zijn. Mochten AMD's interne verwachting en die van de Twitter-ingewijde kloppen, dan is de vermeende igpu van Ryzen 7000 te vergelijken met een laag geklokte, halve Steam Deck. De door AMD ontworpen apu voor Valve's handheld telt immers acht RDNA 2-rekeneenheden en kan tussen de 1,1 en 1,6 GHz geklokt worden. 

De recent verschenen mobiele Ryzen 6000-apu's vormden AMD's eerste eigen chipsets met RDNA 2-component — en ook die steken momenteel al zwaarder af dan wat hier verwacht wordt. De ingebouwde Radeon 680M-gpu van het Ryzen 6000-topsegment bestaat bijvoorbeeld uit twaalf RDNA 2-eenheden en kloksnelheden tussen de 2.000 en 2.400 MHz.

AMD heeft nog een poosje om code aan te passen of geruchten te laten sudderen. De eerste Ryzen 7000-processoren werden pas met CES 2022 aagekondigd en staan sindsdien op de planning voor de tweede helft van 2022. Voor AMD kenmerkt het de overstap naar een nieuwe nieuwe AM5-socket en de Zen 4-architectuur, die voor eerst op TSMC's 5 nm procedé gebakken wordt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error