Acteurs en ontwikkelaars bekritiseren door AI geproduceerde stemmen in The Finals
Nieuws

Acteurs en ontwikkelaars bekritiseren door AI geproduceerde stemmen in The Finals

Bèta van de multiplayershooter is op dit moment gaande

In multiplayergame The Finals, waarvan vorige week de bèta is begonnen, is commentaar te horen dat ontwikkeld is met behulp van AI. Dit heeft kritiek van stemacteurs en ontwikkelaars opgeleverd.

Nu de bèta van de game speelbaar is, zijn er twee commentatoren tijdens de gameplay te horen en staan hier ook filmpjes van online. In plaats van dat het om opgenomen stemmen van echte acteurs gaat, zijn deze echter ontwikkeld met artificiële intelligentie.

Afgelopen juli onthulden de ontwikkelaars al tijdens een podcast dat men de voice-overs met behulp van AI maakten. Daarin liet men weten dat dit werkzaamheden van enkele uren in plaats van maanden vergt. "We hoeven geen tijdelijke opnames te maken die uiteindelijk vervangen moeten worden."

Het gebruik van AI heeft kritiek opgeleverd uit het kamp van stemacteurs en andere ontwikkelaars. Eurogamer plaatste tweets van verschillende acteurs die hun teleurstelling hebben geuit. Zo meldt Gianni Matragrano (Evil West): "We doen constant haastklussen binnen een dag of twee. Je kunt voor minder dan duizend euro professioneel stemacteerwerk krijgen in een paar opnamesessies en bam, je hebt alle audio die je nodig hebt. Als je meer nodig hebt, kun je nog een sessie boeken. We maken het erg makkelijk."

Ook Bungie's Pax Helgesen - zowel een ontwikkelaar als stemacteur - uitte kritiek. "Ik wil ontwikkelaars wederom motiveren om het gebruik van stemmen in hun games niet alleen als 'asset' te zien tijdens de ontwikkeling." Sam Winkler, narrative designer bij Gearbox, beaamt dat: "Het is slecht om content met stemmen gemaakt door AI uit te brengen. Zeker voor een game die op elk ander vlak zo goed in elkaar steekt qua presentatie. Het voelt als een geïnfecteerde duim."

The Finals-ontwikkelaar Embark Studios heeft inmiddels gereageerd op de kritieken via IGN. Het bedrijf claimt dat "het niet het einddoel is om games zonder de hulp van acteurs te maken". "We gebruiken een combinatie tussen opgenomen stemmen en audio die gegenereerd wordt door AI-tools, afhankelijk van de context. Soms voegen opnames waarin echte acteurs bij elkaar komen - om zo chemie en conflicten tussen personages te creëren - diepgang toe aan onze gamewerelden die niet geëmuleerd kan worden met technologie. Op andere momenten, zeker bij contextuele in-game acties, kan de techniek op maat gemaakte stemmen opleveren die we anders niet zouden hebben, bijvoorbeeld vanwege de snelheid van de implementatie."

Het gebruik van AI om stemmen in games te creëren ligt al geruime tijd onder een vergrootglas, toch zeker sinds de acteurs- en schrijversstaking in Hollywood waar ook gediscussieerd werd over het gebruik van AI. Vakbond SAG-AFTRA is overweldigend voorstander van een staking binnen de game-industrie, mochten verdere onderhandelingen stuklopen.

De bèta van The Finals is voor iedereen op Steam, PS5 en Xbox Series beschikbaar en loopt tot en met 5 november. Ook is er een gratis BattlePass met zestien exclusieve beloningen die spelers voor altijd kunnen bewaren. Daarbij is er cross-play en cross-progressie tussen pc en consoles aanwezig.

The Finals werd vorig jaar aangekondigd - voorheen stond de game bekend als Project Discovery. De gratis multiplayershooter heeft als thema een gewelddadige spelshow. De game heeft een focus op dynamische arena’s gebaseerd op echte locaties, waarin spelers niet alleen elkaar met wapens te lijf kunnen gaan, maar ook de omgeving in kunnen zetten. Door bijvoorbeeld gebouwen op tactische wijze in te laten storten kunnen spelers hun tegenstanders verrassen. Alle arena's kunnen dan ook vernield worden.

The Finals wordt ontwikkeld door Embark Studios, dat wordt gerund door Patrick Söderlund, die voorheen bij Dice aan de Battlefield-reeks werkte. In 2018 vertrok Söderlund na vele jaren in dienst te zijn geweest in richtte hij de onafhankelijke studio in Stockholm op. De studio werkt ook aan de free-to-play, coöperatieve, third-person actie-shooter Arc Raiders, dat vorig jaar werd uitgesteld naar dit jaar - al is niet duidelijk of die release nog gehaald wordt.

View post on X
View post on X
View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!