Acteurs en ontwikkelaars bekritiseren door AI geproduceerde stemmen in The Finals
Nieuws

Acteurs en ontwikkelaars bekritiseren door AI geproduceerde stemmen in The Finals

Bèta van de multiplayershooter is op dit moment gaande

In multiplayergame The Finals, waarvan vorige week de bèta is begonnen, is commentaar te horen dat ontwikkeld is met behulp van AI. Dit heeft kritiek van stemacteurs en ontwikkelaars opgeleverd.

Nu de bèta van de game speelbaar is, zijn er twee commentatoren tijdens de gameplay te horen en staan hier ook filmpjes van online. In plaats van dat het om opgenomen stemmen van echte acteurs gaat, zijn deze echter ontwikkeld met artificiële intelligentie.

Afgelopen juli onthulden de ontwikkelaars al tijdens een podcast dat men de voice-overs met behulp van AI maakten. Daarin liet men weten dat dit werkzaamheden van enkele uren in plaats van maanden vergt. "We hoeven geen tijdelijke opnames te maken die uiteindelijk vervangen moeten worden."

Het gebruik van AI heeft kritiek opgeleverd uit het kamp van stemacteurs en andere ontwikkelaars. Eurogamer plaatste tweets van verschillende acteurs die hun teleurstelling hebben geuit. Zo meldt Gianni Matragrano (Evil West): "We doen constant haastklussen binnen een dag of twee. Je kunt voor minder dan duizend euro professioneel stemacteerwerk krijgen in een paar opnamesessies en bam, je hebt alle audio die je nodig hebt. Als je meer nodig hebt, kun je nog een sessie boeken. We maken het erg makkelijk."

Ook Bungie's Pax Helgesen - zowel een ontwikkelaar als stemacteur - uitte kritiek. "Ik wil ontwikkelaars wederom motiveren om het gebruik van stemmen in hun games niet alleen als 'asset' te zien tijdens de ontwikkeling." Sam Winkler, narrative designer bij Gearbox, beaamt dat: "Het is slecht om content met stemmen gemaakt door AI uit te brengen. Zeker voor een game die op elk ander vlak zo goed in elkaar steekt qua presentatie. Het voelt als een geïnfecteerde duim."

The Finals-ontwikkelaar Embark Studios heeft inmiddels gereageerd op de kritieken via IGN. Het bedrijf claimt dat "het niet het einddoel is om games zonder de hulp van acteurs te maken". "We gebruiken een combinatie tussen opgenomen stemmen en audio die gegenereerd wordt door AI-tools, afhankelijk van de context. Soms voegen opnames waarin echte acteurs bij elkaar komen - om zo chemie en conflicten tussen personages te creëren - diepgang toe aan onze gamewerelden die niet geëmuleerd kan worden met technologie. Op andere momenten, zeker bij contextuele in-game acties, kan de techniek op maat gemaakte stemmen opleveren die we anders niet zouden hebben, bijvoorbeeld vanwege de snelheid van de implementatie."

Het gebruik van AI om stemmen in games te creëren ligt al geruime tijd onder een vergrootglas, toch zeker sinds de acteurs- en schrijversstaking in Hollywood waar ook gediscussieerd werd over het gebruik van AI. Vakbond SAG-AFTRA is overweldigend voorstander van een staking binnen de game-industrie, mochten verdere onderhandelingen stuklopen.

De bèta van The Finals is voor iedereen op Steam, PS5 en Xbox Series beschikbaar en loopt tot en met 5 november. Ook is er een gratis BattlePass met zestien exclusieve beloningen die spelers voor altijd kunnen bewaren. Daarbij is er cross-play en cross-progressie tussen pc en consoles aanwezig.

The Finals werd vorig jaar aangekondigd - voorheen stond de game bekend als Project Discovery. De gratis multiplayershooter heeft als thema een gewelddadige spelshow. De game heeft een focus op dynamische arena’s gebaseerd op echte locaties, waarin spelers niet alleen elkaar met wapens te lijf kunnen gaan, maar ook de omgeving in kunnen zetten. Door bijvoorbeeld gebouwen op tactische wijze in te laten storten kunnen spelers hun tegenstanders verrassen. Alle arena's kunnen dan ook vernield worden.

The Finals wordt ontwikkeld door Embark Studios, dat wordt gerund door Patrick Söderlund, die voorheen bij Dice aan de Battlefield-reeks werkte. In 2018 vertrok Söderlund na vele jaren in dienst te zijn geweest in richtte hij de onafhankelijke studio in Stockholm op. De studio werkt ook aan de free-to-play, coöperatieve, third-person actie-shooter Arc Raiders, dat vorig jaar werd uitgesteld naar dit jaar - al is niet duidelijk of die release nog gehaald wordt.

View post on X
View post on X
View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van februari nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van februari nu te claimen

High on Life, Payday 3 en Pac-Man World Re-Pac

De drie PlayStation Plus Essential-games van februari kunnen nu geclaimd worden.

Zoals eind vorige maand al werd onthuld, gaat het deze maand om de komische shooter High on Life - waarin de wapens die spelers gebruiken kunnen praten - de 3D-platformer Pac-Man World Re-Pac - dat weer een remake is van een in 2004 verschenen game - en Payday 3, waarin spelers in teamverband overvallen plegen. Laatstgenoemde game is alleen voor PS5-eigenaren, terwijl de twee andere titels op PS5 en PS4 speelbaar zijn. De spellen zijn in de video hieronder beter te bekijken.

Elke maand kunnen PlayStation Plus-abonnees, ongeacht het type abonnement dat ze hebben, een aantal games claimen en die blijven spelen zolang ze lid blijven van de dienst. De bovengenoemde games kunnen tot 3 maart geclaimd worden.

Sony liet afgelopen week overigens ook weten dat er vanaf januari 2026 geen PlayStation 4-games meer via PlayStation Plus Essential worden weggegeven, maar alleen nog maar PlayStation 5-games. Wel is het daarna nog mogelijk dat sommige PS5-games worden geleverd met een PS4-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo blijft games voor eerste Switch maken 'zolang er vraag naar is'
Nieuws

Nintendo blijft games voor eerste Switch maken 'zolang er vraag naar is'

De console bestaat nu zo'n acht jaar

Nintendo is van plan zolang er vraag naar is games te ontwikkelen voor de oorspronkelijke Nintendo Switch.

Dat liet directeur Shuntaro Furukawa weten in gesprek met investeerders naar aanleiding van de bekendmaking van de fiscale kwartaalcijfers van het bedrijf (via VGC). Furukawa denkt dat de aankondiging van de Nintendo Switch 2 geen significante impact heeft op de verkoop van de eerste Switch, en dat het bedrijf van plan is games te blijven maken voor die console zolang men deze wil blijven kopen.

Ondanks bovengenoemde doel liet Nintendo bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers wel weten dat de verkoop van de huidige Switch blijft dalen. Het bedrijf heeft de verkoopcijfers van de console voor dit fiscale jaar dan ook naar beneden bijgesteld. Heel gek is dat niet: de Switch is al zo'n acht jaar verkrijgbaar en er zijn wereldwijd 150,86 miljoen exemplaren van verkocht.

De opvolger moet ergens in de loop van dit jaar verschijnen. Meer details over de Switch 2 volgen op 2 april tijdens een Direct-uitzending. Aan bovenstaande uitspraak te zien is Nintendo dus van plan om na de release van de Switch 2 games voor de eerste Switch uit te blijven brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!