Behaviour Interactive neemt Codeglue over: ’Sluiten perfect bij elkaar aan’
Nieuws

Behaviour Interactive neemt Codeglue over: ’Sluiten perfect bij elkaar aan’

De studio zal verdergaan als Behaviour Rotterdam

Behaviour Interactive timmert flink aan de weg: in het afgelopen halfjaar heeft de van oorsprong Canadese studio de stap gemaakt naar het Verenigd Koninkrijk, waar ze SockMonkey Studios en Antimatter overnamen. Nu is het de beurt aan Nederland. De Rotterdamse studio Codeglue gaat namelijk voortaan verder als Behaviour Rotterdam.

Het in 1992 opgerichte Behaviour is het meest bekend door hun succesvolle multiplayergame Dead by Daylight, die in 2016 uitkwam. Recentelijk heeft de studio ook een datingsimulator gebaseerd op de IP uitgegeven, getiteld Hooked on You. Eerder dit jaar verscheen Meet Your Maker, een first-person shooter die opvallend genoeg vanaf release met een PlayStation Plus Essential-abonnement te spelen was. Momenteel is puzzelgame Islands of Insight nog in de maak.

Naast de eigen titels ondersteunt de Canadese studio verschillende derde partijen bij het ontwikkelen van videogames, zowel bij nieuwe releases als bij ports. In Rotterdam spraken we met CEO Remi Racine en EVP Wayne Meazza van Behaviour Interactive, en met oprichters en CTO Maurice Sibrandi en CEO Peter de Jong van het voormalige Codeglue.

CEO Peter de Jong

A long time coming

Behaviour Interactive is al langere tijd bezig met uitbreidingen en overnames. Remi Racine vertelt: “Het is een uitdagende en spannende tijd. We zijn in de afgelopen drie tot vier jaar zo ongeveer verdubbeld qua grootte. Ondertussen zijn we dus wel een beetje gewend aan de constante groei, maar Europa is een nieuw territorium voor ons.”

De acquisitie zat er volgens Racine al langer aan te komen. Peter de Jong: “We zijn twee jaar geleden al begonnen met praten. Door de pandemie was het toen echter ingewikkeld om elkaar in persoon te ontmoeten. Het idee voor de overname was er al snel, maar het bleef mede daardoor even op de achtergrond. Later legde Behaviour opnieuw contact en toen is het balletje gaan rollen.” Anno 2023 resulteert dat in een volwaardige overname van de Rotterdamse studio.­­

 

©GMRimport

Veilige havens

Met een goed, sterk en tevreden team kun je alles bereiken, dat is de mentaliteit bij Codeglue. Zo ook bij Behaviour. “We werken op eenzelfde soort manier en zijn allebei studio’s met een people first-mentaliteit”, vertelt De Jong. “Codeglue was toch al op een pad van flinke groei. We tikken ondertussen de veertig werknemers aan en waren op zoek naar een manier om te groeien waarbij we voor al onze mensen een mooi carrièrepad kunnen behouden. We willen een veilige plek bieden om te landen en ook om zelf binnen het bedrijf door te groeien.”

Dat de werkculturen van Codeglue en Behaviour zo goed bij elkaar passen, blijkt dus al uit die people first-mentaliteit. Dat heeft beide studio’s dan ook mooie titels opgeleverd: in 2022 won Codeglue tijdens de Dutch Game Awards de prijs voor Beste Studio. Behaviour Interactive won driemaal de prijs voor Beste Canadese Studio. Een grote reden daarvoor was de afschaffing van crunch time in het bedrijf. Dat betekent dat, zelfs tijdens drukke periodes voor de release van een game, niet van werknemers verwacht wordt dat ze overuren maken.

 

©GMRimport

Ondersteunend werk

Een andere factor waarop de twee studio’s bij elkaar aansluiten is het soort output. Zowel bij Behaviour als bij Codeglue is men gewend te werken aan eigen titels alsmede ondersteunende processen. Dat laatste is bij Behaviour te zien aan titels als Middle Earth: Shadow of Mordor en Fallout Shelter. Codeglue ontwikkelde bijvoorbeeld ports van Human: Fall Flat en Terraria, terwijl het ook aan eigen titels zoals Spellbenders en Rocket Riot werkte.

“Voor nu zal Behaviour Rotterdam vooral doorwerken aan de ondersteuning van verschillende titels. Codeglue stond bekend om de uitstekende support die het verleende aan een grote groep bestaande clientèle, met name in Europa”, aldus Racine. Wayne Meazza voegt eraan toe: “We werken met alle Behaviour-studio’s samen, dus het is echt ons doel om wereldwijd aan onze projecten te werken. Maar als we het over ondersteunend werk hebben, heeft elke studio een eigen rol en clientèle en dat blijft deels zo.”

 

©GMRimport

Vooruit blijven kijken

Behaviour Rotterdam zal met name in het begin dus ondersteunend werk uitvoeren. “En we hebben nog een paar projecten in de maak vanuit Codeglue, die gaan we gewoon afronden. Houd ons de komende tijd dus in de gaten”, aldus De Jong.

Meazza: “We zijn ontzettend enthousiast om hier in Rotterdam te mogen zijn en kijken dan ook uit om al onze projecten te onthullen.” Hij voegt er afsluitend aan toe dat Behaviour nog verschillende open posities heeft, ook voor de nieuwe studio in Rotterdam.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!