Behaviour Interactive neemt Codeglue over: ’Sluiten perfect bij elkaar aan’
Gamer.nl
Nieuws

Behaviour Interactive neemt Codeglue over: ’Sluiten perfect bij elkaar aan’

De studio zal verdergaan als Behaviour Rotterdam

Behaviour Interactive timmert flink aan de weg: in het afgelopen halfjaar heeft de van oorsprong Canadese studio de stap gemaakt naar het Verenigd Koninkrijk, waar ze SockMonkey Studios en Antimatter overnamen. Nu is het de beurt aan Nederland. De Rotterdamse studio Codeglue gaat namelijk voortaan verder als Behaviour Rotterdam.

Het in 1992 opgerichte Behaviour is het meest bekend door hun succesvolle multiplayergame Dead by Daylight, die in 2016 uitkwam. Recentelijk heeft de studio ook een datingsimulator gebaseerd op de IP uitgegeven, getiteld Hooked on You. Eerder dit jaar verscheen Meet Your Maker, een first-person shooter die opvallend genoeg vanaf release met een PlayStation Plus Essential-abonnement te spelen was. Momenteel is puzzelgame Islands of Insight nog in de maak.

Naast de eigen titels ondersteunt de Canadese studio verschillende derde partijen bij het ontwikkelen van videogames, zowel bij nieuwe releases als bij ports. In Rotterdam spraken we met CEO Remi Racine en EVP Wayne Meazza van Behaviour Interactive, en met oprichters en CTO Maurice Sibrandi en CEO Peter de Jong van het voormalige Codeglue.

CEO Peter de Jong

A long time coming

Behaviour Interactive is al langere tijd bezig met uitbreidingen en overnames. Remi Racine vertelt: “Het is een uitdagende en spannende tijd. We zijn in de afgelopen drie tot vier jaar zo ongeveer verdubbeld qua grootte. Ondertussen zijn we dus wel een beetje gewend aan de constante groei, maar Europa is een nieuw territorium voor ons.”

De acquisitie zat er volgens Racine al langer aan te komen. Peter de Jong: “We zijn twee jaar geleden al begonnen met praten. Door de pandemie was het toen echter ingewikkeld om elkaar in persoon te ontmoeten. Het idee voor de overname was er al snel, maar het bleef mede daardoor even op de achtergrond. Later legde Behaviour opnieuw contact en toen is het balletje gaan rollen.” Anno 2023 resulteert dat in een volwaardige overname van de Rotterdamse studio.­­

 

©GMRimport

Veilige havens

Met een goed, sterk en tevreden team kun je alles bereiken, dat is de mentaliteit bij Codeglue. Zo ook bij Behaviour. “We werken op eenzelfde soort manier en zijn allebei studio’s met een people first-mentaliteit”, vertelt De Jong. “Codeglue was toch al op een pad van flinke groei. We tikken ondertussen de veertig werknemers aan en waren op zoek naar een manier om te groeien waarbij we voor al onze mensen een mooi carrièrepad kunnen behouden. We willen een veilige plek bieden om te landen en ook om zelf binnen het bedrijf door te groeien.”

Dat de werkculturen van Codeglue en Behaviour zo goed bij elkaar passen, blijkt dus al uit die people first-mentaliteit. Dat heeft beide studio’s dan ook mooie titels opgeleverd: in 2022 won Codeglue tijdens de Dutch Game Awards de prijs voor Beste Studio. Behaviour Interactive won driemaal de prijs voor Beste Canadese Studio. Een grote reden daarvoor was de afschaffing van crunch time in het bedrijf. Dat betekent dat, zelfs tijdens drukke periodes voor de release van een game, niet van werknemers verwacht wordt dat ze overuren maken.

 

©GMRimport

Ondersteunend werk

Een andere factor waarop de twee studio’s bij elkaar aansluiten is het soort output. Zowel bij Behaviour als bij Codeglue is men gewend te werken aan eigen titels alsmede ondersteunende processen. Dat laatste is bij Behaviour te zien aan titels als Middle Earth: Shadow of Mordor en Fallout Shelter. Codeglue ontwikkelde bijvoorbeeld ports van Human: Fall Flat en Terraria, terwijl het ook aan eigen titels zoals Spellbenders en Rocket Riot werkte.

“Voor nu zal Behaviour Rotterdam vooral doorwerken aan de ondersteuning van verschillende titels. Codeglue stond bekend om de uitstekende support die het verleende aan een grote groep bestaande clientèle, met name in Europa”, aldus Racine. Wayne Meazza voegt eraan toe: “We werken met alle Behaviour-studio’s samen, dus het is echt ons doel om wereldwijd aan onze projecten te werken. Maar als we het over ondersteunend werk hebben, heeft elke studio een eigen rol en clientèle en dat blijft deels zo.”

 

©GMRimport

Vooruit blijven kijken

Behaviour Rotterdam zal met name in het begin dus ondersteunend werk uitvoeren. “En we hebben nog een paar projecten in de maak vanuit Codeglue, die gaan we gewoon afronden. Houd ons de komende tijd dus in de gaten”, aldus De Jong.

Meazza: “We zijn ontzettend enthousiast om hier in Rotterdam te mogen zijn en kijken dan ook uit om al onze projecten te onthullen.” Hij voegt er afsluitend aan toe dat Behaviour nog verschillende open posities heeft, ook voor de nieuwe studio in Rotterdam.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!