Behaviour Interactive neemt Codeglue over: ’Sluiten perfect bij elkaar aan’
Nieuws

Behaviour Interactive neemt Codeglue over: ’Sluiten perfect bij elkaar aan’

De studio zal verdergaan als Behaviour Rotterdam

Behaviour Interactive timmert flink aan de weg: in het afgelopen halfjaar heeft de van oorsprong Canadese studio de stap gemaakt naar het Verenigd Koninkrijk, waar ze SockMonkey Studios en Antimatter overnamen. Nu is het de beurt aan Nederland. De Rotterdamse studio Codeglue gaat namelijk voortaan verder als Behaviour Rotterdam.

Het in 1992 opgerichte Behaviour is het meest bekend door hun succesvolle multiplayergame Dead by Daylight, die in 2016 uitkwam. Recentelijk heeft de studio ook een datingsimulator gebaseerd op de IP uitgegeven, getiteld Hooked on You. Eerder dit jaar verscheen Meet Your Maker, een first-person shooter die opvallend genoeg vanaf release met een PlayStation Plus Essential-abonnement te spelen was. Momenteel is puzzelgame Islands of Insight nog in de maak.

Naast de eigen titels ondersteunt de Canadese studio verschillende derde partijen bij het ontwikkelen van videogames, zowel bij nieuwe releases als bij ports. In Rotterdam spraken we met CEO Remi Racine en EVP Wayne Meazza van Behaviour Interactive, en met oprichters en CTO Maurice Sibrandi en CEO Peter de Jong van het voormalige Codeglue.

A long time coming

Behaviour Interactive is al langere tijd bezig met uitbreidingen en overnames. Remi Racine vertelt: “Het is een uitdagende en spannende tijd. We zijn in de afgelopen drie tot vier jaar zo ongeveer verdubbeld qua grootte. Ondertussen zijn we dus wel een beetje gewend aan de constante groei, maar Europa is een nieuw territorium voor ons.”

De acquisitie zat er volgens Racine al langer aan te komen. Peter de Jong: “We zijn twee jaar geleden al begonnen met praten. Door de pandemie was het toen echter ingewikkeld om elkaar in persoon te ontmoeten. Het idee voor de overname was er al snel, maar het bleef mede daardoor even op de achtergrond. Later legde Behaviour opnieuw contact en toen is het balletje gaan rollen.” Anno 2023 resulteert dat in een volwaardige overname van de Rotterdamse studio.­­

 

©GMRimport

Veilige havens

Met een goed, sterk en tevreden team kun je alles bereiken, dat is de mentaliteit bij Codeglue. Zo ook bij Behaviour. “We werken op eenzelfde soort manier en zijn allebei studio’s met een people first-mentaliteit”, vertelt De Jong. “Codeglue was toch al op een pad van flinke groei. We tikken ondertussen de veertig werknemers aan en waren op zoek naar een manier om te groeien waarbij we voor al onze mensen een mooi carrièrepad kunnen behouden. We willen een veilige plek bieden om te landen en ook om zelf binnen het bedrijf door te groeien.”

Dat de werkculturen van Codeglue en Behaviour zo goed bij elkaar passen, blijkt dus al uit die people first-mentaliteit. Dat heeft beide studio’s dan ook mooie titels opgeleverd: in 2022 won Codeglue tijdens de Dutch Game Awards de prijs voor Beste Studio. Behaviour Interactive won driemaal de prijs voor Beste Canadese Studio. Een grote reden daarvoor was de afschaffing van crunch time in het bedrijf. Dat betekent dat, zelfs tijdens drukke periodes voor de release van een game, niet van werknemers verwacht wordt dat ze overuren maken.

 

©GMRimport

Ondersteunend werk

Een andere factor waarop de twee studio’s bij elkaar aansluiten is het soort output. Zowel bij Behaviour als bij Codeglue is men gewend te werken aan eigen titels alsmede ondersteunende processen. Dat laatste is bij Behaviour te zien aan titels als Middle Earth: Shadow of Mordor en Fallout Shelter. Codeglue ontwikkelde bijvoorbeeld ports van Human: Fall Flat en Terraria, terwijl het ook aan eigen titels zoals Spellbenders en Rocket Riot werkte.

“Voor nu zal Behaviour Rotterdam vooral doorwerken aan de ondersteuning van verschillende titels. Codeglue stond bekend om de uitstekende support die het verleende aan een grote groep bestaande clientèle, met name in Europa”, aldus Racine. Wayne Meazza voegt eraan toe: “We werken met alle Behaviour-studio’s samen, dus het is echt ons doel om wereldwijd aan onze projecten te werken. Maar als we het over ondersteunend werk hebben, heeft elke studio een eigen rol en clientèle en dat blijft deels zo.”

 

©GMRimport

Vooruit blijven kijken

Behaviour Rotterdam zal met name in het begin dus ondersteunend werk uitvoeren. “En we hebben nog een paar projecten in de maak vanuit Codeglue, die gaan we gewoon afronden. Houd ons de komende tijd dus in de gaten”, aldus De Jong.

Meazza: “We zijn ontzettend enthousiast om hier in Rotterdam te mogen zijn en kijken dan ook uit om al onze projecten te onthullen.” Hij voegt er afsluitend aan toe dat Behaviour nog verschillende open posities heeft, ook voor de nieuwe studio in Rotterdam.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!