Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine
Reviews

Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine

Steam-uitbater Valve heeft de zogenaamde Steam Deck uit de doeken gedaan, een draagbare spelcomputer die spellen uit de Steam-catalogus afspeelt. De handheld verschijnt aanvankelijk met 64GB, 256GB en 512GB aan ingebouwde opslag, tegenover een vanafprijs van 419 euro.

Steam Deck zal geen gebruikmaken van Windows of Android, maar draait op Valve's eigen SteamOS 3.0. Valve verzekert dat "al je Steam-games" in ieder geval op de Steam Deck zouden moeten verschijnen. Daarnaast biedt de handheld ook ondersteuning voor zaken als Steam Chat, Remote Play en Steams eigen cloudopslag van spelbestanden.

De goedkoopste Steam Deck-variant maakt gebruik van interne eMMC-opslag, waar de twee duurdere opties — respectievelijk 549 euro en 679 euro — op een NVMe ssd draaien. Los van de snelheid en volume in opslag, zouden alle drie de modellen games net zo snel en scherp afspelen. 

Valve wil later nog een uniek dock voor de handheld aanbieden, maar daarover laat precieze informatie nog even op zich wachten. In promotioneel materiaal is wel te zien hoe het vaste thuisstation onder meer een DisplayPort-, HDMI- en ethernetaansluiting aanbiedt.

©GMRimport

Qua hardware-specificaties steekt Valve niets onder stoelen of banken. Op de officiële Steam Deck-website wordt trots verklaard dat de handheld draait op een apu van AMD, gebouwd op vier Zen 2-kernen en acht RDNA2 compute units. Daarnaast prijkt een voor handhelds toch ruime 16GB aan LPDDR5-geheugen, goed voor 5500 MT/s bandbreedte.

Ter referentie: de processorarchitectuur komt overeen met de PlayStation 5 en Xbox Series X/S, zij het dan op een kleinere schaal. De apu kent minder kernen dan die in de volwaardige consoles, met bovendien ietwat lagere kloksnelheden. In totaal trekt de chipset ook maar 4 tot 15 watt. Valve belooft alsnog dat de Steam Deck zelfs AAA-games "erg goed" kan draaien.

De resolutie helpt de prestaties van het apparaat aardig op weg. Het 7" grote lcd-scherm telt 1280 bij 800 pixels (op 16:10 ratio), wat in essentie net iets meer pixels bedraagt dan de Nintendo Switch. Het display topt af op 60 frames per seconde, is aanraakgevoelig en heeft een relatief doorsnee helderheid à 400 nits. 

©GMRimport

Naast de ingebouwde schijf hebben alle modellen ook een "high-speed" microSD-slot voor extra opslag. Andere inbegrepen luxes zijn Valve's eigen "HD haptics"-trilmotoren, zes-assige gyro-besturing en twee trackpads die evenals over haptische feedback beschikken. Die laatste functies zijn ongetwijfeld over komen waaien van de wijlen Steam Controller.

Daarbovenop komen zaken als Bluetooth 5.0-ondersteuning, en een dual-band Wi-Fi 5-zender. Draadloos moet de Steam Deck circa twee tot acht uur op een volle lading van de 40Whr-accu meegaan. Volgeladen of niet, de handheld weegt circa 669 gram — ruim twee keer zo veel als het Nintendo Switch-basismodel.

Momenteel verwacht Valve dat de eerste Steam Decks in december dit jaar verscheept zullen worden, in ieder geval wat betreft de Verenigde Staten en Europa. Geïnteresseerde gamers kunnen voor 4 euro een reservering plaatsen, uiteraard via Steam zelf. De reserveringslijnen openen vrijdagavond rond 19:00 uur, lokale tijd. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!