Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine
Reviews

Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine

Steam-uitbater Valve heeft de zogenaamde Steam Deck uit de doeken gedaan, een draagbare spelcomputer die spellen uit de Steam-catalogus afspeelt. De handheld verschijnt aanvankelijk met 64GB, 256GB en 512GB aan ingebouwde opslag, tegenover een vanafprijs van 419 euro.

Steam Deck zal geen gebruikmaken van Windows of Android, maar draait op Valve's eigen SteamOS 3.0. Valve verzekert dat "al je Steam-games" in ieder geval op de Steam Deck zouden moeten verschijnen. Daarnaast biedt de handheld ook ondersteuning voor zaken als Steam Chat, Remote Play en Steams eigen cloudopslag van spelbestanden.

De goedkoopste Steam Deck-variant maakt gebruik van interne eMMC-opslag, waar de twee duurdere opties — respectievelijk 549 euro en 679 euro — op een NVMe ssd draaien. Los van de snelheid en volume in opslag, zouden alle drie de modellen games net zo snel en scherp afspelen. 

Valve wil later nog een uniek dock voor de handheld aanbieden, maar daarover laat precieze informatie nog even op zich wachten. In promotioneel materiaal is wel te zien hoe het vaste thuisstation onder meer een DisplayPort-, HDMI- en ethernetaansluiting aanbiedt.

©GMRimport

Qua hardware-specificaties steekt Valve niets onder stoelen of banken. Op de officiële Steam Deck-website wordt trots verklaard dat de handheld draait op een apu van AMD, gebouwd op vier Zen 2-kernen en acht RDNA2 compute units. Daarnaast prijkt een voor handhelds toch ruime 16GB aan LPDDR5-geheugen, goed voor 5500 MT/s bandbreedte.

Ter referentie: de processorarchitectuur komt overeen met de PlayStation 5 en Xbox Series X/S, zij het dan op een kleinere schaal. De apu kent minder kernen dan die in de volwaardige consoles, met bovendien ietwat lagere kloksnelheden. In totaal trekt de chipset ook maar 4 tot 15 watt. Valve belooft alsnog dat de Steam Deck zelfs AAA-games "erg goed" kan draaien.

De resolutie helpt de prestaties van het apparaat aardig op weg. Het 7" grote lcd-scherm telt 1280 bij 800 pixels (op 16:10 ratio), wat in essentie net iets meer pixels bedraagt dan de Nintendo Switch. Het display topt af op 60 frames per seconde, is aanraakgevoelig en heeft een relatief doorsnee helderheid à 400 nits. 

©GMRimport

Naast de ingebouwde schijf hebben alle modellen ook een "high-speed" microSD-slot voor extra opslag. Andere inbegrepen luxes zijn Valve's eigen "HD haptics"-trilmotoren, zes-assige gyro-besturing en twee trackpads die evenals over haptische feedback beschikken. Die laatste functies zijn ongetwijfeld over komen waaien van de wijlen Steam Controller.

Daarbovenop komen zaken als Bluetooth 5.0-ondersteuning, en een dual-band Wi-Fi 5-zender. Draadloos moet de Steam Deck circa twee tot acht uur op een volle lading van de 40Whr-accu meegaan. Volgeladen of niet, de handheld weegt circa 669 gram — ruim twee keer zo veel als het Nintendo Switch-basismodel.

Momenteel verwacht Valve dat de eerste Steam Decks in december dit jaar verscheept zullen worden, in ieder geval wat betreft de Verenigde Staten en Europa. Geïnteresseerde gamers kunnen voor 4 euro een reservering plaatsen, uiteraard via Steam zelf. De reserveringslijnen openen vrijdagavond rond 19:00 uur, lokale tijd. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!