Shenmue 3 vertraagt het leven
Reviews

Shenmue 3 vertraagt het leven

De eerste Shenmue verscheen vlak voor de millenniumwisseling en benadrukte dat games een gooi naar realisme kunnen en willen doen. Shenmue 3 wekt niet de schijn van realistische game, maar is daardoor des te leuker.

In twintig jaar heeft Yu Suzuki nauwelijks getornd aan het concept van de serie en om die reden valt vooral op hoe onze perceptie van realisme verandert. In 1999 deed Shenmue een gooi naar een levensechte representative van de werkelijkheid. Anno 2019 blinkt deeltje drie vooral uit als spelvorm, niet als realistische verhaalvertelling. En eigenlijk is dat precies waarom Shenmue 3 de moeite waard is.

Korte metten

In de openingsscène heeft hoofdpersoon Ryo Hazuki er al een flinke reis opzitten. Na de moord van zijn vader in Yokosuka is hij via Hong Kong en het Chinese berggebied Guillin aangekomen in Bailu Village. Samen met de lokale tiener Shenhua vervolgt hij zijn zoektocht naar de moordenaar van zijn vader.

Dit gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Het pittoreske dorpje kampt met een gewelddadige bende. Geen enkele bewoner lijkt daar iets aan te kunnen doen, ondanks de aanwezigheid van een goedlopende kung fu-dojo en een handjevol leermeesters in de vechtkunst. En dus is het aan Ryo om hier korte metten mee te maken.

Net als in de eerste twee delen kun je de strijd niet linea recta aangaan. Je weet namelijk niet hoe de schavuiten eruitzien, waar ze zich bevinden en hoe je ze het beste te lijf kunt gaan. Wat volgt is een antropologisch onderzoekje: je spreekt met de dorpsbewoners om erachter te komen wat de sociale normen zijn, wie bereid is met je mee te denken en hoe je als buitenstaander deel kunt nemen aan het alledaagse leven.

In 1999 was deze insteek baanbrekend, nu is het vooral charmant. Ieder personage heeft wel iets te zeggen, of je nu naar een specifiek restaurant op zoek bent of vraagt naar een bijbaantje. Ook in recente openwereldgames voer je vaak gesprekjes die losstaan van de specifieke context van het verhaal, waardoor het zich nauwelijks loont om tweemaal met hetzelfde personage te spreken. In Shenmue 3 is dat wel anders: de altijd vrolijke zen tai chi-docent heeft misschien geen kaas gegeten van ondernemerschap, maar kan wel precies aanwijzen wie jou een nieuwe kung fu-techniek kan bijbrengen.

Charme

Het gros van Shenmue bestaat uit dit soort gesprekjes. Door de ongelofelijk gedetailleerde spelwereld en allerhande eigenzinnige, lieve en doorgedraaide personages is dit ook twintig jaar na het origineel ontzettend leuk. Gesprekken zijn niet per se realistisch. Dit is vooral te wijten aan de komisch slechte voice acting en het bizarre script. Hierdoor schuurt het allemaal een beetje: personages reageren maar half op elkaar of herhalen driemaal hetzelfde. Je zou dit als een kanttekening kunnen zijn, maar het is vooral sympathiek. Uit de gesprekken spreekt zoveel persoonlijkheid en charme dat de ruwe voice overs deel worden van de ervaring.

Belangrijker: langzaamaan leer je iedereen steeds een beetje beter kennen en word je zonder dat je het merkt onderdeel van de buurt – al is het maar omdat je de lokale economie spekt door te gokken of juist al je verzamelde kruiden te verkopen.

Net als in de Yakuza-games zijn dit soort randzaken gegoten in minigames. Je bijbaantje als houthakker neemt bijvoorbeeld de vorm aan van een simpel ritmespel. Wil je even later een dozijn aan kippen vangen, dan krijg je te maken met behoorlijk pittige quick time events – een spelmechaniek waar het eerste deel bekend om staat. Het is vooral onbegrijpelijk dat de gevechten ook een soort uit de kluiten gewassen minigames zijn geworden.

Het mag wat kosten

Yu Suzuki is de hoofdverantwoordelijke voor de Virtua Fighter-titels. Het vechtsysteem van Shenmue 1 en 2 is gebaseerd op Virtua Fighter, wat de nodige diepgang en uitdaging met zich meebrengt. Hoewel je in deze delen niet eens zo vaak in gevechten verzeilt raakt, merk je aan alles dat hier veel tijd en aandacht aan geschonken is. Das war einmal. In Shenmue 3 is het vechtsysteem oppervlakkig en log. Vaak kom je niet als winnaar uit de strijd door een slimme strategie of goed te anticiperen op de vechtstijl van je tegenstander, maar simpelweg door te trainen tot je het benodigde level bereikt hebt.

Waar je interactie met de spelwereld overtuigend is, voelen de gevechten kunstmatig. De lijn hiertussen is dun. Op specifieke momenten in de game heb je bijvoorbeeld godsgruwelijk veel geld nodig. Hier moet je meerdere uren hard voor werken. In veel games zou dat ontzettend frustrerend zijn, maar bij Shenmue past het. De context verklaart namelijk precies waarom je dit bedrag nodig hebt. Ook laten personages je regelmatig weten dat ze het rot voor je vinden dat je je zo moet uitsloven om nog meer wijn voor die ene dronkaard te kunnen kopen.

Normen en relaties

Dit past precies bij de insteek van de game: je mengt je in de sociale dynamieken van een gemeenschap – en daar horen de fijne, mooie én onrechtvaardige dingen bij. Met de gevechten ligt dit anders. Steeds train je maar om een hoger level te bereiken, maar de geïnvesteerde tijd draagt niet bij aan de gevechten zelf. Sterker nog, met button bashen kom je een heel eind. Vooral tijdens langdurige trainingssessies valt op dat de soundtrack behoorlijk beperkt is: per gebied is er slechts één nummertje, dat tot in den treure herhaald wordt.

Ergens is het onvoorstelbaar dat Shenmue 3 überhaupt bestaat, al helemaal als je je bedenkt dat Sega niet betrokken is bij dit project. Dat alleen al maakt het de moeite waard om het spel een kans te geven; het is een directe duik in het verleden van een interessante,

Watch on YouTube

vol ambitie en hindernissen. Bovenal is Shenmue 3 een ode aan het alledaagse: als een antropoloog observeer je de kleine dingen van ons bestaan om zo langzaam je plek te vinden in complex spel van sociale normen en relaties.

Watch on YouTube

Shenmue 3 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc. Voor deze review is de game getest op PlayStation 4 Pro.

Goed
Conclusie

Shenmue 3 past qua tempo, gameplay en verhaalvertelling nauwelijks bij de huidige tijdsgeest. Alles in de game schuurt, kraakt en barst aan alle kanten uit z’n voegen – en dat is juist waarom het zich zo loont om in dit epos van ontwikkelaar Yu Suzuki te duiken. Hoewel archaïsch, zijn er maar weinig games die zoveel oog voor detail en antropologische diepgang hebben als Shenmue.

Plus- en minpunten
  • Gedetailleerde en overtuigende spelwereld, eigenaardige personages, traag tempo, nadruk op het alledaagse
  • Oppervlakkig vechtsysteem, beperkte soundtrack

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Smash Bros.-maker publiceert deze maand zijn laatste reguliere YouTube-video
Nieuws

Smash Bros.-maker publiceert deze maand zijn laatste reguliere YouTube-video

Er volgt daarna nog wel een speciale laatste aflevering

Super Smash Bros.-regisseur Masahiro Sakurai zal op 15 oktober zijn laatste 'reguliere' YouTube-video publiceren.

Eerder dit jaar kondigde hij al aan dat hij zijn laatste video al had opgenomen voor zijn YouTube-kanaal 'Masahiro Sakurai on Creating Games', waar hij sinds 2022 regelmatig tips geeft over game-ontwikkeling. De laatste reguliere video op dit kanaal zal dus ergens later deze maand volgen.

Het zal echter niet de allerlaatste video op het kanaal worden. "Ik werk ook aan een speciale laatste aflevering die daarna nog komt, dus blijf me volgen voor meer details!"

In 2022 gaf Sakurai aan deels met pensioen te gaan, maar eind vorig jaar liet hij weten toch games te blijven ontwikkelen. Hij heeft al meermaals gehint naar een nieuwe Smash Bros.-game, dus fans hopen vooral dat hij daar aan werkt - al is dat op moment van schrijven niet bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mario + Rabbids- en Red Read Redemption-makers richten nieuwe studio Day 4 Night op
Nieuws

Mario + Rabbids- en Red Read Redemption-makers richten nieuwe studio Day 4 Night op

Eerste game is gebaseerd op een nieuwe IP

Mario + Rabbids-regisseur Davide Soliani heeft samen met andere voormalige werknemers van Ubisoft Milan de ontwikkelstudio Day 4 Night opgericht.

Soliani vertrok afgelopen zomer al bij Ubisoft en nu is dus duidelijk dat hij een nieuwe studio is begonnen. Andere werknemers die met hem mee zijn gegaan zijn onder andere Mario + Rabbids-producenten Cristina Nava en Gian Marco Zanna, Mario + Rabbids-ontwerper Luca Breda en Red Dead Redemption-schrijver en -hoofdontwerper Christian Cantamessa.

Day 4 Night heeft een eerste financieringsronde gehad waarbij het onder andere investeringen van uitgever Krafton - dat onlangs nog Tango Gameworks opkocht - en 1Up Ventures, het bedrijf van Xbox-medebedenker Ed Fries, heeft veiliggesteld. Het team werkt vanuit vestigingen in Los Angeles en Milaan.

Soliani en Cantamessa hebben samen de regie over een game gebaseerd op een nieuwe IP. Fries noemt de game "het meest creatieve dat ik in lange tijd heb gezien", maar veel meer is er niet over bekend. In een statement meldt de studio dat het "nieuwe content wil creëren dat de grenzen van verhaalvertelling en gameontwerp verlegt".

"Wat we bij Day 4 Night maken is een uiting van alles wat we altijd al als speler hebben willen ervaren: plezier, avontuur, poëzie, actie, verwondering en het genot van samenwerken met vrienden", aldus Soliani. "Het is een wiegelied voor mijn ziel, een serenade aan onze industrie, het creëren van magie en de waanzin van het uit het niets creëren van nieuwe werelden. Het is een verhaal over overwinningen, uitdagingen, dromen en het verlichten van het pad dat we samen bewandelen."

Soliani werkte 25 jaar bij Ubisoft Milan en stond aan het hoofd van de ontwikkeling van Mario + Rabbids Kingdom Battle en vervolg Sparks of Hope. Hij kreeg nog meer bekendheid toen hij tijdens de onthulling van eerstgenoemde game op een E3-persconferentie in tranen uitbarstte omdat hij zo blij was aan een Nintendo-IP te kunnen werken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Star Wars Outlaws-patch nu beschikbaar
Nieuws

Nieuwe Star Wars Outlaws-patch nu beschikbaar

Verbetert onder andere de besturing en camera van de speeder

Ubisoft heeft een nieuwe update voor Star Wars Outlaws uitgebracht waarmee diverse verbeteringen worden doorgevoerd.

Title Update 2 is nu beschikbaar op PS5 (3,8GB), Xbox Series (4,71GB) en pc (5,6GB), en heeft volgens Ubisoft als hoofddoel om de camera wanneer spelers op de speeder zitten te verbeteren. Ook de besturing van de speeder zelf zou nu beter aanvoelen.

Ook worden er diverse andere verbeteringen doorgevoerd die volgens Ubisoft het avontuur vloeiender laten verlopen. Zo zijn de stealthmissies nog verder aangepast - eerder werden deze missies al als oneerlijk bestemd, ook door Ubisoft zelf.

Verder zijn er aanpassingen gemaakt aan de stabiliteit en prestaties van de game, zijn de animaties van Kay verbeterd en zijn er diverse bugs opgelost. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Star Wars Outlaws was de afgelopen weken veel in het nieuws omdat Ubisoft toegaf dat de game beneden verwachtingen verkocht. Volgens geruchten zijn er ongeveer een miljoen exemplaren van de game verkocht in de eerste maand van release. Ubisoft beloofde dan ook de game met patches te blijven verbeteren.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!