Schrijver Dragon Age noemt AI-gegenereerde verhalen 'zielloos'
Nieuws

Schrijver Dragon Age noemt AI-gegenereerde verhalen 'zielloos'

Draak van een tekst

De voormalige hoofdschrijver van de Dragon Age-serie, David Gaider, heeft weinig vertrouwen in de toekomst van kunstmatige intelligentie bij het schrijven van games.

Op Twitter linkt Gaider naar een artikel van The Guardian over de mogelijkheid dat AI in de toekomst games zal schrijven, maar hij vreest voorlopig niet voor zijn baan. Hij merkt op dat hij in het verleden al meerdere keren heeft geprobeerd om quests procedureel te laten genereren met zijn team, en dat ze op dat moment echt geloofden dat het kon.

"Elke keer ontdekten we dat, zelfs als de procedurele teksten werden geschreven door mensen, het eindresultaat... matig was. Zielloos", zegt hij in een lang Twitterdraadje. "Het probleem was niet de tekst. Het was dat het procedureel genereren van quests dingen oplevert die de 'vorm' hebben van een quest. Het heeft de goede momenten, maar het eindresultaat is niet veel beter dan de typische 'breng me 20 insectenhoofden' uit een MMO."

"Ik denk dat de AI hetzelfde zal doen als wij toen deden: het maakt iets in de 'vorm' van een verhaal, gemaakt uit de opgeslagen stukken die het al heeft... want dat is wat het doet. Maar veel ontwikkelteams zullen denken dat het meer kan. En ze zullen falen", voorspelt hij.

Hij geeft toe dat de technologie pas in de kinderschoenen staat, maar denkt niet dat het in de toekomst goed genoeg wordt. "Als we ooit op een punt komen dat de AI de echte intuïtie en ziel van een mens kan nadoen, dan is het feit dat ze games kunnen maken het laatste van onze problemen, oké?"

Hij sluit het draadje af door te voorspellen dat er binnenkort desondanks wel AI-geschreven games uit zullen komen. "Het feit dat deze ontwikkelteams zullen falen, betekent niet dat ze het niet gaan proberen. Het is te verleidelijk om het niet te doen, vooral in MMO's waarvan ze denken dat spelers niet veel geven om een diep verhaal. Hier zal veel moeite aan verspild worden."

Gaider werkte tot 2016 bij BioWare en heeft inmiddels een eigen studio opgericht. Met Summerfall Studios werkt hij aan de musical-rpg Stray Gods.

Nvidia gelooft in ieder geval wel in de toekomst van AI-geschreven personages in games. Gisteren onthulde het bedrijf een trailer van zijn nieuwste technologie, waarmee spelers in de toekomst met NPC's zouden kunnen praten die door AI van tekst worden voorzien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!