Pokémon-ontwikkelaar Game Freak verdient een pauze
Nieuws

Pokémon-ontwikkelaar Game Freak verdient een pauze

The Pokémon Company loog in ieder geval niet over het ‘grootse feest’ rondom haar franchise. De vijfentwintigste verjaardag van Pokémon ging gepaard met New Pokémon Snap, Pokémon Unite, Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl en Pokémon Legends: Arceus. Nu ook de negende generatie games dit jaar verschijnt is het overduidelijk: Game Freak is toe aan een pauze.

Het is al jarenlang een raadsel hoe het eigenzinnige Game Freak binnen relatief weinig tijd zoveel games weet te produceren. Zelfs mijn gesprekken met regisseur Shigeru Ohmori en medeoprichter Junichi Masuda konden niet ophelderen hoe de studio dat exact voor elkaar bokst. Natuurlijk, de traditionele ‘derde versie’ van reeds verschenen games is een relatief kleinschalig project, waar de studio regelmatig een jongere generatie mee aan de haal laat gaan. Negen games en twee uitbreidingen in tien jaar is echter te veel van het goede.

Druk van de ketel

Het was daarom een voor de hand liggende stap dat de games steeds vaker worden uitbesteed aan andere studio’s, zoals dat bij spin-offs al jaren het geval is. Zo gaf Niantics Pokémon Go de franchise een nieuwe impuls, ontwikkelde Bandai Namco Pokémon Snap en het recent verschenen vervolg New Pokémon Snap en kwam het relatief onbekende ILCA afgelopen november met remakes van geprezen DS-games Pokémon Diamond en Pearl.

Bijna alle bovenstaande titels zijn een daverend commercieel succes en bewijzen dat outsourcing Game Freak de broodnodige ruimte geeft om te experimenten. Grafische slordigheden daargelaten is het in januari verschenen Legends: Arceus namelijk een geslaagd experiment en een fijne stap vooruit. Het naadloos vangen van pokémon, het vernieuwde vechtsysteem en het gevoel van vrijheid zijn aspecten die eigenlijk niet meer mogen ontbreken in de volgende generatie games.

Dat die volgende generatie dit jaar al verschijnt kwam afgelopen zondag echter als een verrassing. Pokémon Scarlet en Violet zijn volledige openwereldgames in een zonnige, op Spanje en Portugal gebaseerde regio. De aankondigingstrailer toonde uitgestrekte vlaktes, grote steden, een enigszins nieuwe grafische stijl en nu al iconische starters – de games zijn veelbelovend. De loslopende pokémon en hun interactie met de speler doen daarnaast erg denken aan die van Legends: Arceus, en dat is geen toeval.

Crunch

Het kan namelijk niet anders dat beide games vrijwel gelijktijdig zijn ontwikkeld, en dat is op z’n zachtst gezegd zorgwekkend. Dat zou betekenen dat de studio niet alleen de engine – de ontwikkelomgeving - van een flinke update voorzag en fundamentele spelsystemen herontwierp, maar deze momenteel ook toepast op een potentieel grotere, vollere regio met nieuwe zakmonsters.

Dat roept terecht vragen op over de werkdruk bij Game Freak. ‘Crunch’, het maken van overuren om deadlines te halen, is nog altijd een groot probleem in de game-industrie. Vanwege werkcultuur bij pioniers als Rockstar Games, CD Projekt Red en Naughty Dog maakten sommige medewerkers ongezonde overuren, vaak met een burn-out of erger tot gevolg. Het is niet ondenkbaar dat de belangrijkste gamestudio van de grootste mediafranchise ter wereld vergelijkbare druk ervaart.

Zelfs zonder onderzoeksjournalistiek is echter duidelijk dat Game Freak zou profiteren van een pauze. Pokémon Legends: Arceus was duidelijk niet geoptimaliseerd voor de al relatief minder krachtige Switch, waardoor de game ontzettend ongepolijst overkomt. Ook gaf Masuda eerder aan simpelweg niet de mankracht te hebben om alle bijna negenhonderd verschillende pokémon in één game beschikbaar te stellen – het ontwerp van één pokémon duurt soms zes maanden. Dat terwijl de games miljoenen in het laatje brengen, en het in Tokyo gelegen hoofdkantoor zich in hetzelfde gebouw als dat van Nintendo bevindt.

Pokémon-honger

Wellicht is de situatie ook te wijten aan de cultuur bij Game Freak zelf, dat zichzelf nog altijd ziet als een ‘indiestudio’ en moeite heeft met de grote aantallen werknemers. “Ik denk dat hoe groter het project wordt, hoe complexer dingen worden”, gaf Sword- en Shield-regisseur Shigeru Ohmori in een interview aan. “Het kan lastiger worden om iedereen op dezelfde lijn te krijgen en te zorgen dat iedereen je communicatie begrijpt.”

Ergens is dat begrijpelijk voor een studio die ooit met een man of vijftien begon en na het succes van Pokémon Red en Green direct te veel hooi op de vork nam, maar toch is het eeuwig zonde. Game Freaks meest recente games zitten vol goede ideeën, maar schieten tekort in de uitvoering. De graphics, de post-game content, matige animaties en modellen, het pokémon-aanbod: het zijn tekortkomingen die met extra ontwikkeltijd prima kunnen worden opgelost.

Maar de Pokémon-trein dendert door, en elke nieuwe Switch-game verkoopt sneller dan de vorige. Van zogenaamde ‘Pokémon-moeheid’ is dus nog lang geen sprake; eerder van een Pokémon-honger die niet lijkt te stillen. Voor de kwaliteit van de games en het welzijn van Game Freak zelf is een pauze echter hard nodig. Hopelijk zien The Pokémon Company en Nintendo dat ook in.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox Live was eerder vanmiddag tijdelijk offline
Nieuws

Xbox Live was eerder vanmiddag tijdelijk offline

Spelers konden niet inloggen en geen online multiplayergames spelen

In navolging tot PlayStation Network was Xbox Live eerder vanmiddag ongeveer meerdere uren offline.

Veel Xbox-eigenaren gaven aan dat ze niet konden inloggen op Xbox Live, waardoor online multiplayer niet beschikbaar was en bepaalde games niet opgestart konden worden. Xbox bevestigde dat gebruikers inderdaad problemen ondervonden.

De problemen begonnen omstreeks 12:45 uur en lijken inmiddels weer grotendeels voorbij, zo meldt Xbox en valt ook op websites als Downdetector te zien. Een reden voor de tijdelijke offline status van Xbox Live is op moment van schrijven niet bekend.

Gisterennacht was PlayStation Network ook al tot midden in de ochtend offline. Diverse PSN-gebruikers meldden dat ze niet online konden gaan op hun PlayStation-console of contact konden maken met PSN-vrienden. Sommigen claimden ook dat ze geen PlayStation Plus-games konden opstarten. Ook in dit geval was de oorzaak niet bekend.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valorant gaat over op Unreal Engine 5
Nieuws

Valorant gaat over op Unreal Engine 5

Ook werkt Riot Games aan 'nieuwe, speelbare ervaringen' rondom Valorant

De online shooter Valorant zal overgaan op Unreal Engine 5, zo heeft Riot Games aangekondigd.

De game draait op dit moment nog op Unreal Engine 4, maar zal dus overstappen op de volgende generatie van de populaire engine van Epic.

"We hebben alles uit Unreal Engine 4 gekregen, dus nu is het tijd om naar Unreal Engine 5 te gaan. Dat is geen makkelijke opgave bij een liveservicegame, maar wel noodzakelijk", aldus Anna Donlon, de senior vicepresident van Valorant Studios binnen Riot Games. "De upgrade zal niet significant veranderen hoe Valorant eruitziet of presteert, althans, niet direct."

Tot slot liet men weten dat de ontwikkelaars van Valorant aan iets werken waar nog niet over gepraat mag worden. "We overwegen mogelijk manieren om het Valorant-universum via nieuwe, speelbare ervaringen uit te breiden." In wat voor vorm die ervaringen precies zullen komen is op dit moment niet bekend.

Valorant blijkt sinds release in 2020 op pc een populaire shooter. De game kan worden omschreven als een mix tussen Counter-Strike en Overwatch. In de free-to-play-game nemen twee teams van vijf spelers het tegen elkaar op in modi zoals Deathmatch en Spike Rush. Afgelopen maand kwam het spel ook op PlayStation 5 en Xbox Series-consoles uit.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Awesomenauts-makers onthullen nieuwe studio en debuutgame Nubs
Nieuws

Awesomenauts-makers onthullen nieuwe studio en debuutgame Nubs

Game verschijnt in 2025 op pc

Voormalige ontwikkelaars van de Nederlandse indiehit Awesomenauts werken bij een nieuwe studio genaamd Rangatang aan de game Nubs.

Dat werd vanmiddag aangekondigd. Nubs wordt een chaotische multiplayer-arenabrawler die in 2025 op pc moet verschijnen. Spelers kunnen met z'n vieren hectische gevechten houden vol met unieke, vreemde personages, opvallende wapens - zoals een vis - en dodelijke valstrikken.

De game wordt door twee studio's ontwikkeld: Glowfish Interactive en Rangatang. Laatstgenoemde studio bestaat zoals gezegd uit voormalige leden van Awesomenauts-ontwikkelaar Ronimo Games. Die studio ging vorig jaar failliet.

"We zijn blij om eindelijk officieel onze nieuwe studio en Nubs te onthullen", aldus Olivier Thijssen, de medeoprichter van Rangatang. "Na een moeilijke tijd in verband met de sluiting van Ronimo Games zijn we enthousiast over onze toekomst met onze eigen studio, Rangatang. In combinatie met de samenwerking met onze partners bij Glowfish nemen we alle lessen die we de afgelopen jaren hebben geleerd en brengen we die in de praktijk met Nubs en de toekomst van onze studio." De kern van Nubs werd nog bedacht bij Ronimo Games, maar vorig jaar heeft Rangatang de rechten op de IP gekocht.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!