Pokémon Legends: Arceus geeft meer vrijheid dan menig openwereldgame
Nieuws

Pokémon Legends: Arceus geeft meer vrijheid dan menig openwereldgame

Het marketingtraject van Pokémon Legends: Arceus was verwarrend. Na de eerste paar trailers had het er alle schijn van dat de game zou bestaan uit één open wereld, waarna The Pokémon Company tijdens een interview over de reeds verschenen remakes moest ophelderen dat dit níet het geval is. Toch blijkt Legends: Arceus meer vrijheid te bieden dan veel daadwerkelijke openwereldgames.

Dat is de conclusie na zo’n 35 uur in de game gestoken te hebben voor de review op zustersite Power Unlimited. Legends: Arceus is in een notendop een verrassend leuke game die op een prettige manier veel conventies van de serie loslaat. Althans, naar mijn mening. Binnenkort verschijnt er namelijk een officieel oordeel van collega Wesley op Gamer.nl, dus houd de website in de gaten voor een algemener beeld van de game.

©GMRimport

Uitgestippelde routes

Ergens was het een teleurstelling dat Game Freak spelers niet loslaat in één grote wereld. Zeker omdat het promotiemateriaal niet onder stoelen of banken steekt dat het is geïnspireerd door The Legend of Zelda: Breath of the Wild, nog altijd een van de meest overtuigende openwereldspellen ooit gemaakt. Nee, Legends: Arceus bevat in plaats daarvan vijf uiteenlopende, kleinere werelden vol pokémon om te onderzoeken. Fans betichtten ontwikkelaar Game Freak daarom voor de zoveelste keer van liegen en het sentiment was in aanloop naar verschijning – mede vanwege het technische aspect van de game – vrij negatief.

Wanneer je Legends: Arceus eenmaal in handen hebt, blijkt echter pas hoe ‘vrij’ de gameplaycyclus van de game aanvoelt. Veel ontwikkelaars en uitgevers definiëren ‘vrijheid’ als de optie om te gaan en staan waar je maar wil, of de mogelijkheid om missies op zelfgekozen volgorde te spelen. Dat terwijl het in de meeste openwereldgames vaak neerkomt op het volgen van een pijltje, een stip aan de horizon of zelfs een GPS die de kortste route naar je bestemming weergeeft. Je kunt dergelijke hulpmiddelen uiteraard uitzetten, maar de meeste games zijn daar natuurlijk helemaal niet voor ontworpen. Zonder een icoontje op de kaart wordt het zoeken naar de volgende missies enkel frustrerend.

©GMRimport

De illusie van vrijheid

Uiteraard biedt geen enkele game totale vrijheid; het gaat immers om de illusie dat je van alles kunt doen binnen de perken van een game. Toch is Pokémon Legends: Arceus daarin een stuk overtuigender dan veel vergelijkbare titels. In elk van de vijf gebieden worden spelers simpelweg losgelaten om de eerste Pokédex ooit samen te stellen door monsters te vangen, verslaan, voedsel te geven en andere, soortgelijke opdrachten te voltooien. De bevindingen rapporteer je vervolgens aan de lokale professor, alvorens je terugkeert naar het dorp om je voor te bereiden op een volgende tocht.

In de praktijk ligt er daarom verrassend weinig druk op je avontuur. Er wandelen talloze verschillende pokémon in de wildernis, die variëren in grootte, voorkeur voor voedsel en gedrag ten opzichte van de trainer, en enkel aanwezig zijn zodat je ze kunt ontdekken. Het is aan de speler welke soort ze op de hielen zitten, welke ze met gevaar voor eigen leven ontwijken – wilde pokémon vallen je nu fysiek aan – en in welk tempo ze de Pokédex vullen. Legends: Arceus doet daarmee ontzettend denken aan New Pokémon Snap: gewoon lekker op safari gaan, zonder prangende zaken.

Wanneer je Legends: Arceus eenmaal in handen hebt, blijkt echter pas hoe ‘vrij’ de gameplaycyclus van de game aanvoelt.

-

Uiteraard zijn er hoofd- en zijmissies om het verhaal voort te stuwen, dat zoals vanouds escaleert tot het redden van de ganse wereld. Vooral de zijmissies zijn interessant qua opzet. Het gros daarvan geeft namelijk subtiele hints om een bepaalde soort te vangen of een aantal zeldzame grondstoffen te verzamelen, waarna je wederom zelf op ontdekkingstocht gaat. Dat in tegenstelling tot de gemiddelde zijmissie, die je vaak op pad stuurt naar een specifieke locaties en alweer een route voor je uitstippelt.

©GMRimport

Verwondering

Dat brengt een stukje verwondering met zich mee dat de Pokémon-franchise in de afgelopen jaren is kwijtgeraakt. Waar je in de eerste pakweg vier generaties aan games nog hopeloos kunt verdwalen in grotten en een flink aantal optionele gebieden kunt bezoeken, zijn de meest recente titels de definitie van lineair.

Legends: Arceus brengt daar met een fris concept verandering in. Het is mogelijk om door het verhaal te racen en een prima tijd te hebben, maar het uiteindelijke doel blijft om de verschillende moves, vormen en andere eigenschappen van elk soort pokémon vast te leggen. Dat je de gehele Pokédex moet vullen om het daadwerkelijke einde van de game te mogen aanschouwen, zegt genoeg.

Het is de vraag in hoeverre Game Freak het aandurft om de vernieuwde formule over te hevelen naar de negende generatie rpg’s. Legends: Arceus voelt in dat opzicht aan als een proefballon, een geslaagd zijproject waarvan enkele aspecten wellicht hun weg vinden naar de volgende game voor het grote publiek. Het liefst zie ik een grootschaligere versie van de game in een gloednieuwe regio vol steden en verschillende landschappen, met behoud van de open opzet die Legends: Arceus zo verfrissend maakt. Want wie had dat gedacht: vrijheid in een Pokémon-game.

Lees binnenkort de review van Pokémon Legends: Arceus.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!