Pokémon Legends: Arceus geeft meer vrijheid dan menig openwereldgame
Nieuws

Pokémon Legends: Arceus geeft meer vrijheid dan menig openwereldgame

Het marketingtraject van Pokémon Legends: Arceus was verwarrend. Na de eerste paar trailers had het er alle schijn van dat de game zou bestaan uit één open wereld, waarna The Pokémon Company tijdens een interview over de reeds verschenen remakes moest ophelderen dat dit níet het geval is. Toch blijkt Legends: Arceus meer vrijheid te bieden dan veel daadwerkelijke openwereldgames.

Dat is de conclusie na zo’n 35 uur in de game gestoken te hebben voor de review op zustersite Power Unlimited. Legends: Arceus is in een notendop een verrassend leuke game die op een prettige manier veel conventies van de serie loslaat. Althans, naar mijn mening. Binnenkort verschijnt er namelijk een officieel oordeel van collega Wesley op Gamer.nl, dus houd de website in de gaten voor een algemener beeld van de game.

©GMRimport

Uitgestippelde routes

Ergens was het een teleurstelling dat Game Freak spelers niet loslaat in één grote wereld. Zeker omdat het promotiemateriaal niet onder stoelen of banken steekt dat het is geïnspireerd door The Legend of Zelda: Breath of the Wild, nog altijd een van de meest overtuigende openwereldspellen ooit gemaakt. Nee, Legends: Arceus bevat in plaats daarvan vijf uiteenlopende, kleinere werelden vol pokémon om te onderzoeken. Fans betichtten ontwikkelaar Game Freak daarom voor de zoveelste keer van liegen en het sentiment was in aanloop naar verschijning – mede vanwege het technische aspect van de game – vrij negatief.

Wanneer je Legends: Arceus eenmaal in handen hebt, blijkt echter pas hoe ‘vrij’ de gameplaycyclus van de game aanvoelt. Veel ontwikkelaars en uitgevers definiëren ‘vrijheid’ als de optie om te gaan en staan waar je maar wil, of de mogelijkheid om missies op zelfgekozen volgorde te spelen. Dat terwijl het in de meeste openwereldgames vaak neerkomt op het volgen van een pijltje, een stip aan de horizon of zelfs een GPS die de kortste route naar je bestemming weergeeft. Je kunt dergelijke hulpmiddelen uiteraard uitzetten, maar de meeste games zijn daar natuurlijk helemaal niet voor ontworpen. Zonder een icoontje op de kaart wordt het zoeken naar de volgende missies enkel frustrerend.

©GMRimport

De illusie van vrijheid

Uiteraard biedt geen enkele game totale vrijheid; het gaat immers om de illusie dat je van alles kunt doen binnen de perken van een game. Toch is Pokémon Legends: Arceus daarin een stuk overtuigender dan veel vergelijkbare titels. In elk van de vijf gebieden worden spelers simpelweg losgelaten om de eerste Pokédex ooit samen te stellen door monsters te vangen, verslaan, voedsel te geven en andere, soortgelijke opdrachten te voltooien. De bevindingen rapporteer je vervolgens aan de lokale professor, alvorens je terugkeert naar het dorp om je voor te bereiden op een volgende tocht.

In de praktijk ligt er daarom verrassend weinig druk op je avontuur. Er wandelen talloze verschillende pokémon in de wildernis, die variëren in grootte, voorkeur voor voedsel en gedrag ten opzichte van de trainer, en enkel aanwezig zijn zodat je ze kunt ontdekken. Het is aan de speler welke soort ze op de hielen zitten, welke ze met gevaar voor eigen leven ontwijken – wilde pokémon vallen je nu fysiek aan – en in welk tempo ze de Pokédex vullen. Legends: Arceus doet daarmee ontzettend denken aan New Pokémon Snap: gewoon lekker op safari gaan, zonder prangende zaken.

Wanneer je Legends: Arceus eenmaal in handen hebt, blijkt echter pas hoe ‘vrij’ de gameplaycyclus van de game aanvoelt.

-

Uiteraard zijn er hoofd- en zijmissies om het verhaal voort te stuwen, dat zoals vanouds escaleert tot het redden van de ganse wereld. Vooral de zijmissies zijn interessant qua opzet. Het gros daarvan geeft namelijk subtiele hints om een bepaalde soort te vangen of een aantal zeldzame grondstoffen te verzamelen, waarna je wederom zelf op ontdekkingstocht gaat. Dat in tegenstelling tot de gemiddelde zijmissie, die je vaak op pad stuurt naar een specifieke locaties en alweer een route voor je uitstippelt.

©GMRimport

Verwondering

Dat brengt een stukje verwondering met zich mee dat de Pokémon-franchise in de afgelopen jaren is kwijtgeraakt. Waar je in de eerste pakweg vier generaties aan games nog hopeloos kunt verdwalen in grotten en een flink aantal optionele gebieden kunt bezoeken, zijn de meest recente titels de definitie van lineair.

Legends: Arceus brengt daar met een fris concept verandering in. Het is mogelijk om door het verhaal te racen en een prima tijd te hebben, maar het uiteindelijke doel blijft om de verschillende moves, vormen en andere eigenschappen van elk soort pokémon vast te leggen. Dat je de gehele Pokédex moet vullen om het daadwerkelijke einde van de game te mogen aanschouwen, zegt genoeg.

Het is de vraag in hoeverre Game Freak het aandurft om de vernieuwde formule over te hevelen naar de negende generatie rpg’s. Legends: Arceus voelt in dat opzicht aan als een proefballon, een geslaagd zijproject waarvan enkele aspecten wellicht hun weg vinden naar de volgende game voor het grote publiek. Het liefst zie ik een grootschaligere versie van de game in een gloednieuwe regio vol steden en verschillende landschappen, met behoud van de open opzet die Legends: Arceus zo verfrissend maakt. Want wie had dat gedacht: vrijheid in een Pokémon-game.

Lees binnenkort de review van Pokémon Legends: Arceus.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error