Onderhandelingen tussen acteursvakbond en gamebedrijven lopen op niets uit
Nieuws

Onderhandelingen tussen acteursvakbond en gamebedrijven lopen op niets uit

Het lijkt steeds waarschijnlijker dat er een staking binnen de game-industrie volgt

Nieuwe onderhandelingen tussen de Amerikaanse acteursvakbond SAG-AFTRA en gamebedrijven zijn op niets uitgelopen.

Dat laten zowel de vakbond als de bedrijven weten, zo schrijft Eurogamer. "SAG-AFTRA en videogamewerknemers hebben geplande onderhandelingen gehad voor de Interactive Media Agreement. Er is geen deal uit voortgevloeid en de huidige afspraken blijven gelden terwijl de de partijen een laatste poging doen om een deal te bereiken." Wanneer die laatste onderhandelingen worden gehouden, is niet bekend.

Mochten de vakbond en gamebedrijven er daarna nog niet uitkomen, dan lijkt een staking van (stem)acteurs die binnen de game-industrie werkzaam zijn onvermijdelijk. Eerder deze week kwam de uitkomst van een stemronde van leden van de vakbond naar buiten, waaruit bleek dat 98,32 procent van de mensen die hebben gestemd voor een staking is. Als de staking doorgaat, moeten alle acteurs die aangesloten zijn bij de SAG-AFTRA - nagenoeg alle acteurs in de Verenigde Staten en ook een aanzienlijk aantal daarbuiten - het werk naast zich neerleggen.

SAG-AFTRA-directeur Fran Drescher gaf eerder aan dat bedrijven als Activision, Electronic Arts, Insomniac Games, Take-Two en Warner Bros. Games hebben gefaald in het toegeven aan de wensen van de leden van de vakbond. Er zou sprake zijn van hebzucht en gebrek aan respect bij de bedrijven, en een toename in gebruik van artificiële intelligentie voor een vermindering in werkgelegenheid. Onder de eisen van SAG-AFTRA valt onder andere het gelijktrekken van lonen met inflatie en bescherming tegen het gebruik van AI.

Eerder dit jaar hebben zowel de Writer's Guild of America (WGA) en de Screen Actors Guild and American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA) een staking ingezet binnen de Amerikaanse film- en televisie-industrie. Beide vakbonden en diens leden - zo'n beetje alle Amerikaanse acteurs en scriptschrijvers - deden dit vanwege oneerlijke lonen binnen de filmindustrie en een toename in het gebruik van AI, waardoor werkzekerheid in gevaar komt. Eerder deze week kwam deze staking ten einde, maar dit staat los van een eventuele staking binnen de game-industrie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!