Nintendo vertelt waarom Zelda: Tears of the Kingdom dezelfde spelwereld gebruikt
Nieuws

Nintendo vertelt waarom Zelda: Tears of the Kingdom dezelfde spelwereld gebruikt

'We kozen er specifiek voor om de setting niet te veranderen - het is een belangrijk concept'

In een uitgebreid interview hebben ontwikkelaars van Nintendo uitgelegd waarom The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en voorganger Breath of the Wild dezelfde spelwereld delen.

Een nieuwe Ask the Developer-aflevering is online gekomen, waarin Nintendo uitvoerig praat over de ontwikkeling van het vrijdag uit te komen Zelda: Tears of the Kingdom. Een van de eerste vragen heeft het over de gedeelde spelwereld. Er wordt gevraagd of ooit is overwogen om het vervolg in een compleet nieuw Hyrule te laten afspelen.

Producent Eiji Aonuma antwoordt: "Nee, niet echt. Hoewel er een duidelijk einde zit aan Breath of the Wild, kregen we allerlei nieuwe ideeën die we in deze versie van Hyrule wilden realiseren. Onze beslissing om een direct vervolg te maken stond toen vast."

Regisseur Hidemaro Fujibayashi vult aan: "We weten precies waar alles te vinden is in het Hyrule uit Breath of the Wild, en juist daardoor konden we nieuwe gameplay creëren. We kozen er specifiek voor om de setting niet te veranderen - het is een belangrijk concept. Toen we dit voor het eerst met het team besproken, waren er geen bezwaren en gingen we allemaal met dit idee aan de slag."

Het idee om dezelfde spelwereld te gebruiken ontstond uit een verrassende situatie, zo legt technische regisseur Takuhiro Dohta uit: "Toen ik Wuhu Island voor Wii Sports Resorts programmeerde, zei Shigeru Miyamoto dat hij 'de levels uit het spel tot personages wilde vormen'. Hij bedoelde dat hij één eiland wilde creëren en dat als basis voor verschillende soorten gameplay in verschillende games wilde gebruiken. Het idee om nieuwe ontdekkingen in dezelfde setting te doen viel mij op. Ik wilde dit idee toepassen in andere games en ik dacht dat dit spel een dergelijke insteek naar een hoger niveau zou tillen."

Volgens art director Satoru Takizawa was deze insteek een behoorlijke uitdaging: "Het is moeilijker om iets nieuws in dezelfde spelwereld te creëren dan iets compleet nieuws te maken. Het is dezelfde wereld, maar we wilden er voor zorgen dat spelers wel een gevoel van verwondering ervaren. Om dat te bewerkstelligen moesten we een wereld pakken die oorspronkelijk zo ontworpen was dat alles er perfect in paste, en een nieuwe laag verrassingen daar bovenop implementeren vanuit een ander perspectief. En dat zonder de herkenbare spelwereld te wissen."

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom is vanaf vrijdag verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Lees hier meer over de geschiedenis van The Legend of Zelda en hier meer over de overkoepelende tijdlijn van de reeks.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!