De complete The Legend of Zelda-tijdlijn uitgelegd
Podcasts

De complete The Legend of Zelda-tijdlijn uitgelegd

Begin goed voorbereid aan Zelda: Tears of the Kingdom

De The Legend of Zelda-games lijken misschien simpel qua opzet, maar er schuilt een ingewikkelde tijdlijn achter die herhalende structuur met Link, Zelda en Ganon(dorf). Tears of the Kingdom komt bijna uit, dus het is hoog tijd om die ingewikkelde tijdlijn - of tijdlijnen - uit de war te halen.

Het verhaal van The Legend of Zelda is precies dat: een legende. Zelfs de teksten uit ‘Zelda-bijbel’ Hyrule Historia zijn soms nogal verschillend te interpreteren. Enerzijds is het verhaal daardoor ietwat vaag en chronologisch niet altijd even makkelijk te volgen. Anderzijds is het juist vrij simpel: een prinses, een held, een slechterik en een magisch artefact dat alles op kan lossen. Daar bovenop komen nog een vloek en een hele hoop reïncarnaties, zodat de cyclus zich keer op keer herhaalt.

Je kunt (sommige varianten van) Link ook wel kennen als de Hero of Time, dus het is geen verrassing dat de simpele opzet door de war wordt geschopt op het moment dat tijdreizen om de hoek komt kijken. Of het overkoepelende verhaal nou zo verwarrend is door het tijdreizen, óf doordat Nintendo er pas vijfentwintig jaar na de eerste Zelda-game mee kwam aanzetten na aandringen van fans, mag je zelf beslissen. Hoe dan ook kunnen we eenvoudig beginnen: er waren eens drie godinnen die de wereld creëerden. 

©GMRimport

In de wolken

Na de creatie van de wereld laten de godinnen Din, Nayru en Farore een krachtig artefact achter: de Triforce. Die dient ter bescherming van de godin Hylia. Maar, zoals bij meeste magisch artefacten, komen er gelijk een hoop demonen op de Triforce af. Nadat Hylia de demonenkoning Demise doodt, besluit ze dat ze voor de veiligheid de mensheid - of technisch gezien de met puntige oren uitgeruste Hylians, die erg op mensen lijken - en de Triforce naar de lucht moet verhuizen. Om precies te zijn naar Skyloft.

Tussen het land en de zwevende eilanden ligt een dikke laag wolken, waardoor de demonen ze niet kunnen vinden. Hylia reïncarneert zelf als mens, in de vorm van de prinses Zelda. Na de strijd was ze namelijk behoorlijk gewond geraakt, en pas met een menselijk lichaam kan ze de krachten van de Triforce optimaal benutten. Helaas weet de vijand Ghirahim zijn meester Demise tot leven te wekken en Zelda te ontvoeren, waardoor de ogenschijnlijk doodnormale Skyloft-bewoner Link op avontuur moet om hem tegen te houden. Dit is het avontuur van Skyward Sword, chronologisch gezien de eerste game in de Zelda-tijdlijn.

Uiteraard slaagt Link in zijn opdracht, en Demise wordt wederom verwoest. Dat betekent echter niet het einde: Demise vervloekt Link en Zelda, waardoor ze bij iedere reïncarnatie weer achterna gezeten gaan worden door Demise - die later reïncarneert als Ganondorf - of soortgelijke demonen.

Terug naar het oppervlak

Met het gevaar geweken, kan de mensheid veilig naar het vasteland verhuizen, waar ze het koninkrijk Hyrule oprichten. De Triforce wordt veilig opgeborgen in de Sacred Realm, die alleen bereikt kan worden via de Temple of Time.

Na de gebeurtenissen uit Skyward Sword volgen twee games met wat minder belang voor het overkoepelende verhaal: The Minish Cap en Four Swords. Daarin beleeft Link avonturen tussen een miniatuurvolk, ontmoet hij een pratende hoed, krijgt hij het aan de stok met de tovenaar Vaati en wordt hij door de Four Swords in vier kleurrijke varianten gesplitst. Na deze twee vrolijke avonturen begint het grimmige - en verwarrende - verhaal van Ocarina of Time. 

©GMRimport

Een driedubbele tijdlijn

In Ocarina of Time volgen we Link als Hylian kind, terwijl hij bij de niet-ouder-wordende Kokiri-stam opgroeit. Na een voorspellende droom met - verrassing - Prinses Zelda en Ganondorf in de hoofdrol, belandt hij al snel in een avontuur waarin hij moet voorkomen dat Ganondorf, de koning van het Gerudo-woestijvolk, de gehele Triforce in handen krijgt.

Als Link in de Temple of Time de Master Sword wilt pakken, sluit hij zichzelf per ongeluk op in de Sacred Realm. Zeven jaar later wordt hij wakker en heeft hij het wapen dat hij nodig had in handen, maar in de tussentijd heeft Ganondorf vrij spel gehad om Hyrule in puin te leggen.

Uiteindelijk neemt Link het op tegen Ganondorf, en op dit punt wordt de tijdlijn verwarrend: die wordt namelijk in drieën gesplitst. Omdat Link een kind is in het lichaam van een volwassene, besluit Zelda hem terug te sturen naar zijn oorspronkelijke tijdlijn. Daardoor ontstaan er twee tijdlijnen: de tijdlijn waar Link naar terug wordt gestuurd en weer verder leeft als kind, en de volwassen tijdlijn, die Link achterlaat wanneer hij terug wordt gestuurd naar het verleden - die tijdlijn heeft dus niet langer een held. Tot slot is er nog een derde tijdlijn, waarin Link sterft terwijl hij Ganondorf probeert te stoppen. Zelda-games die zich chronologisch na deze splitsing afspelen, bevinden zich op één van deze drie tijdlijnen.

De kind-tijdlijn 

Laten we beginnen met de tijdlijn waarin Link terug naar het verleden wordt gestuurd om zorgeloos verder te leven als kind. Na zijn terugkeer waarschuwt Link prinses Zelda voor Ganondorf, en om zijn machtsgreep te voorkomen geeft Zelda hem een duidelijke opdracht om een duistere toekomst te voorkomen: neem de Ocarina of Time mee en rijd zo ver mogelijk weg op je paard.

Links jeugd blijft daardoor niet zo zorgeloos, want tijdens zijn reis wordt Navi, de fee die hem tijdens het avontuur van Ocarina of Time begeleidde, ontvoerd. Hij belandt in een andere dimensie, een land genaamd Termina, waarin hij wederom moet tijdreizen en met een apocalyptische ramp te maken krijgt. Het land Termina wordt geteisterd door een neerstortende maan. Dit wordt veroorzaakt door de Skull Kid, die de krachtige Majora’s Mask gestolen heeft. Na het verzamelen van vierentwintig magische maskers weet Link een krachtigere vorm aan te nemen - Fierce Deity Link - en lukt het hem om de Skull Kid te verslaan. Link vertrekt uit Termina, om nooit meer te worden gezien.

Zelda, die door Link gewaarschuwd is voor het gevaar dat Ganondorf vormt, probeert intussen in Hyrule Ganondorf te executeren vóórdat hij zijn misdaden kan plegen. Dit doet ze samen met de rest van de ‘Seven Sages’ - zeven heilige wijzen die sterk in verbinding staan met de Sacred Realm. Dat gaat niet volgens plan, en hij belandt in de Twilight Realm. Daar weet hij uit te ontsnappen, waardoor Hyrule opnieuw in gevaar is. Gelukkig leeft er een afstammeling van de Link uit Ocarina of Time in Hyrule, die óók Link heet - wen er maar aan - en ook in deze tijdlijn moet hij een voorlopig einde te maken aan Ganondorf. Dit doet hij samen met Midna, een krachtige prinses uit de Twilight Realm - ze heeft Link nodig om Zant omver te werpen, die in de Twilight Realm een staatsgreep heeft gepleegd. Samen met Midna slaagt Link er in om Zant en Ganondorf te verslaan.

Four Swords Adventures is de laatste game uit de kind-tijdlijn. Deze keer is Ganondorf niet de enige die ontwaakt, maar keert ook de tovenaar Vaati terug. Met de Four Sword splitst Link zich opnieuw in vieren en weet hij beiden te verslaan, waardoor er eindelijk vrede heerst in de kind-tijdlijn.

De volwassen tijdlijn

Ondanks het schattige uiterlijk, is het verhaal van de volwassen tijdlijn misschien nog wel grimmiger dan die van de kind-tijdlijn. Nadat Link is teruggestuurd naar het verleden, is er geen held meer om de tijdlijn te beschermen. Daardoor is Hyrule de sjaak bij Ganondorfs onvermijdelijke terugkeer, en kan hij zonder tegenstand heel het land in puin leggen.

De goden besluiten in te grijpen: ze overstromen Hyrule, waardoor het land - met Ganondorf - op de bodem van de oceaan verdwijnt. Uiteindelijk verschijnen er nieuwe reïncarnaties van Link en Ganondorf in deze overspoelde wereld, waardoor ze het opnieuw aan de stok krijgen in The Wind Waker.

Link slaagt er samen met Zelda, die in deze tijdlijn ook bekend staat als de piraat Tetra, in om Ganondorf te doden, voor eens en voor altijd - in deze tijdlijn dan. Met Hyrule nog altijd overspoeld, trekken Zelda en Link er in The Phantom Hourglass op uit om een nieuw land te vinden. Ze vinden een nieuw continent, en ze vestigen daar het koninkrijk New Hyrule.

Spirit Tracks, de laatste game binnen deze tijdlijn, speelt zich zo’n honderd jaar af na het oprichten van New Hyrule. Als er plotseling vreemde treinsporen verschijnen, gaat treinconducteur Link - ja, echt! - op onderzoek uit. Bijgestaan door een spookversie van Zelda komt hij erachter dat de demonkoning Malladus tot leven is gewekt. Nadat Link deze verslaat en Zelda haar fysieke lichaam terugkrijgt, leven ze in vrede in New Hyrule, en daarmee eindigt deze ‘schattige’ tijdlijn. 

De ‘verslagen held’-tijdlijn

We keren weer terug naar Ocarina of Time, om de laatste tijdlijn die daaruit ontstaat te bespreken. In deze tijdlijn slaagt Link er niet in om Ganondorf te stoppen, maar krijgt de slechterik de gehele Triforce in zijn bezit. In een laatste poging besluit prinses Zelda samen met de rest van de Seven Sages Ganon - de zwijnenvorm van Ganondorf - én de Triforce op te sluiten in de Sacred Realm. Daardoor is dit gebied niet langer heilig: de aanwezigheid van Ganon heeft het in de ‘Dark World’ veranderd.

Daar beginnen de gebeurtenissen van A Link to the Past. Een nieuwe reïncarnatie van Link moet het opnemen tegen de priester Agahnim, die de Dark World opengebroken heeft en Zelda heeft ontvoert. Nadat Link - als konijn zowaar - in de Dark World belandt, moet hij het ook nog eens opnemen tegen Ganon. Link verslaat Ganon opnieuw, en de Triforce komt weer in de handen van de koninklijke familie. Door de dood van Ganon wordt de Dark World stukje bij beetje minder duister.

Na dit avontuur stapt Link op een boot en lijdt hij een schipbreuk, die leidt tot het droomachtige avontuur in Link’s Awakening. Daarop volgen Oracle of Seasons en Oracle of Ages. De Twinrova-heksen, die Ganondorf hebben opgevoed, wagen daarin een poging om hem weer tot leven te wekken. Je raadt het al: Ganon keert terug, maar wordt direct weer verslagen.

Vervolgens reist Link in A Link Between Worlds wederom naar een andere dimensie, ditmaal eentje genaamd Lorule. Hij verslaat de tovenaar Yuga en Zelda gebruikt de Triforce om te zorgen dat óók Lorule welvarend is. Dezelfde Link speelt de hoofdrol in Triforce Heroes, die zich direct hierna afspeelt - voor de verandering géén reïncarnatie, dus.

Deze tijdlijn wordt afgerond met de twee eerste Zelda-games: The Legend of Zelda en The Adventure of Link. Na een aantal generaties aan vrede besluit de koning de Triforce op te splitsen en één van de drie delen van de Triforce te verstoppen. Alleen Zelda kent de locatie van dit onderdeel. De prins, boos dat hij de Triforce niet volgens de traditie zal erven, besluit Zelda met een tovenaar te ondervragen, maar dit verloopt niet volgens plan, en Zelda komt in een eeuwige slaap terecht.

Zonder complete Triforce is de baan vrij voor een nieuw gereïncarneerde Ganon om Hyrule te verwoesten. Bovendien is de nieuwe prinses Zelda door Ganon gevangengenomen - dus níét de slapende Zelda, die ook nog bestaat. Een nieuwe Link trekt op avontuur om de Triforce weer bij elkaar te zoeken, Ganon te verslaan en Zelda te redden.

In The Adventure of Link poogt dezelfde Link om óók de slapende prinses Zelda te redden, en tegelijkertijd de monsters te stoppen die Ganon opnieuw tot leven proberen te wekken. Hier slaagt hij in, en ook in deze tijdlijn keert de vrede terug in Hyrule.

 Een tijdsprong van zo’n tienduizend jaar 

Maar in welke tijdlijn spelen Breath of the Wild en Tears of the Kingdom zich dan af? Dat antwoord heeft Nintendo ontweken op een manier waar Schrödinger jaloers op zou zijn: in allemaal, soort van.

Breath of the Wild speelt zich meer dan tienduizend jaar na de gebeurtenissen van alle andere Zelda-games af, waardoor niet te herleiden valt in welke tijdlijn deze game past. Het spel zou dus in iedere tijdlijn kunnen plaatsvinden, maar zou ze ook allemaal kunnen verbinden - daar is Nintendo opzettelijk vaag over.

In Breath of the Wild is het koninkrijk Hyrule in bezit van geavanceerde technologie, maar die wordt tegen hun gekeerd door Calamity Ganon, een sterke monsterlijke vorm van Ganon. Nadat Link honderd jaar heeft geslapen wordt hij door Zelda opgeroepen om de technologische Divine Beasts los te worstelen uit Ganon’s greep en een einde te maken aan zijn heerschappij.

Nadat Link in Breath of the Wild korte metten maakt met Calamity Ganon, beginnen vermoedelijk de gebeurtenissen uit Tears of the Kingdom. Voordat we te weten komen wat daarin gebeurt - en hoeveel verwarrende tijdlijnen er eventueel worden toegevoegd - moeten we nog even wachten tot aanstaande vrijdag, wanneer de game verschijnt op de Nintendo Switch. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error