De vicepresident van merchandising bij Gamestop Eric Bright zegt in een href="https://www.gamesindustry.biz/articles/2018-07-04-e3-2018-has-gamestop-looking-forward-to-an-incredible-q4">interview met GameIndustry</a> dat de Nintendo Switch sinds de E3 twee keer zoveel is verkocht in Gamestop-winkels. Verder bespreekt hij de cyclussen waarin games worden uitgebracht en de invloed daarvan op de verkoop.
Als oorzaak van de verdubbeling haalt de vicepresident de aankondigingen van de E3 aan. Zo zegt Bright: "Niets verslaat de aankondigingen van Nintendo. Super Smash Bros staat gelijk boven aan de per-order lijst. We krijgen ook een grote reactie op Pokémon Let's Go (beide versies) en dan zijn er natuurlijk mensen die ook de Pokéball-controller op de kop willen tikken."
Net voor de E3 was de aandeelwaarde van Nintendo plots gedaald. Analisten zeiden dat dit waarschijnlijk kwam omdat Nintendo geen ontwikkeltraject heeft wat investeerders achterover doet slaan en door de vraag of de infrastructuur van Nintendo wel klaar is om online-gaming te faciliteren.
Nintendo deed eergisteren uitspraken over deze daling. Voormalig hoofd van Nintendo Tatsumi Kimishima liet weten dat het bedrijf nog steeds de verwachting heeft twintig miljoen Nintendo Switches te verkopen voor het einde van dit jaar.
Naast de Switch-verkoop laat Bright ook weten dat het goed gaat met de pre-orders van Call of Duty en Red Dead Redemption 2. Vooral Red Dead Redemption lijkt invloed te hebben op hoe andere spellen hun release datum rond dit spel plannen. Volgens Bright willen andere games de release van de cowboygame vermijden. Hij benoemt daarnaast ook de reden:
"Wat daar ook deel van uit maakt, is dat uitgevers al lang erkennen dat als ze dicht bij het feestseizoen releasen, vooral black friday, ze niet goed gepositioneerd zijn om gebruik te maken van belangrijke promotie-momenten."
Volgens Bright komen games ook steeds vaker uit wanneer ze klaar zijn in plaats van op een strategisch moment. Dit komt door de langere productiecyclu en en het verklaart volgens hem ook waarom er steeds meer games in het eerste kwartaal uitkomen, in plaats van een lancering kort voor de kerst.
Hoewel het zorgt voor meer verspreiding van game releases verhelpt dit een groot probleem voor videogamewinkels niet. Hoewel het stormloopt rond de kerst en er afgelopen jaar veel werd verkocht aan het begin van het jaar, worden er in de zomer weinig grote games op de markt gebracht.
De volgende grote game release volgens Bright is Spider-Man, die pas in september in de winkels ligt. Bright hoopt dat ontwikkelaars in de toekomst hun releases meer over het jaar gaan verspreiden.
Daarbij maakt hij bovendien de volgende observatie: "Het salaris van consumenten in juni verschilt niet echt van het salaris in november en we zien graag regelmatige leveringen van content gedurende de hele periode."