Nieuws van de week: Bungie-scheiding en Nintendo focust op software
Nieuws

Nieuws van de week: Bungie-scheiding en Nintendo focust op software

Heb je wat gemist of wil je nog even alles op een rijtje hebben? Wij hebben het belangrijkste nieuws bij elkaar gezet voor een makkelijk overzicht in het nieuws van de week.

Bungie beëindigt deal met Activision, behoudt rechten op Destiny

Ontwikkelaar Bungie heeft het tienjarige contract met uitgever Activision Blizzard vroegtijdig beëindigd.

Bungie laat dit weten via een blogpost op zijn website. "Bungie behoudt het volledige recht om de Destiny-franchise uit te geven. Bungie is vanaf nu eigenaar en ontwikkelaar van de franchise, en Activision gaat zich richten op zijn eigen IP en andere projecten."

Lees meer

©GMRimport

Nintendo stapt in de toekomst mogelijk van consoles af volgens directeur

De directeur van Nintendo, Shuntaro Furukawa, heeft tijdens een interview gehint dat het bedrijf in de voorlopige toekomst mogelijk geen nieuwe consoles meer gaat ontwerpen. Volgens de president wordt dit gedaan om ontwikkelaars flexibel te laten blijven zodat voldaan kan worden aan de veranderende eisen van de entertainment-industrie.

Volgens Furukawa ligt de huidige focus op de software die ontwikkeld wordt voor de Nintendo Switch om de 'Nintendo-ervaring' te leveren. Daarmee geeft hij aan dat technologie snel verandert en het bedrijf flexibel blijft nadenken over de manier waarop deze ervaring geleverd wordt naarmate de tijd vordert.

Lees meer

©GMRimport

Sony wil muziek en films naar PlayStation Network brengen

De voorzitter van Sony, Kenichiro Yoshida, zegt de film-, muziek en serie-sectie van het bedrijf te willen prioriteren. Dit zegt Yoshida tijdens een gesprek met The New York Times.

Tijdens het gesprek met The New York Times werd door Yoshida bevestigd dat ze niet op willen geven met de entertainment-sectie binnen Sony. In plaats daarvan plant het bedrijf om juist meer te willen investeren in de drie entertainment-groepen.

Lees meer

©GMRimport

Streaming-patent Microsoft wijst op wegnemen lag door gesplitste rendering

Een nieuw patent van Microsoft omschrijft een mogelijke oplossing voor problemen die ontstaan bij het streamen van games. Bij toepassing van dit patent zouden namelijk bepaalde cruciale gedeeltes van een game op het apparaat van de gebruiker berekend worden en een deel op servers.

Het patent heeft de titel 'Client side processing of character interactions in a remote gaming environment' en omschrijft een splitsing van het berekenen en renderen van een game tussen een 'client' (een lokaal apparaat zoals een gameconsole of smartphone) en servers. Door controller-input zowel naar het eigen apparaat als de server-omgeving door te sturen, kunnen deze los van elkaar aparte taken op zich nemen. Deze worden vervolgens gecombineerd tot één beeld.

Lees meer

©GMRimport

Red Dead Online-update met battle royale-modus Gun Rush uitgebracht

Rockstar heeft een nieuwe update gelanceerd voor de bèta-versie van Red Dead Online. Met de nieuwe update wordt een nieuwe battle royale-achtige modus genaamd 'Gun Rush' toegevoegd. Dit meldt de ontwikkelaar op de officiële website.

In Gun Rush moeten spelers wapens en munitie zien te verzamelen om te kunnen overleven in een beperkt gebied in omvang blijft krimpen. De modus kan met maximaal 32 spelers gespeeld worden in een Free-for-all-variatie of in teams. Deze modus heeft grotendeels dezelfde opzet als de battle royale-modus van games, zoals Fortnite en Call of Duty: Black Ops 4.

Lees meer

©GMRimport

Epic verdiende 400 miljoen euro in 2018 met iOS-versie Fortnite

In 2018 leverde de iOS-versie van Fortnite meer dan 400 miljoen euro op voor ontwikkelaar Epic Games. Fortnite verscheen in maart 2018 op de Apple Store en genereert dagelijks miljoenen euro's aan omzet voor het bedrijf.

Volgens Sensor Tower verdiende Epic Games in december 2018 omgerekend zestig miljoen euro aan omzet en was dit bedrag 83 procent hoger in vergelijking met het bedrag in november van datzelfde jaar. Gemiddeld genereerde de game op het platform dagelijks meer dan 1,4 miljoen euro. Ondanks dat is de mobiele game ook beschikbaar op Android-smartphones, echter is deze versie alleen beschikbaar via Epic en zijn er daardoor geen omzetcijfers te vinden.

Lees meer

©GMRimport

The Division 2 komt naar Epic Game Store en Uplay, niet naar Steam

Ubisoft heeft aangekondigd dat Tom Clancy's The Division 2 op pc alleen naar de Epic Game Store en Uplay komt en dus niet naar Steam.

Ubisoft laat weten veel te gaan samenwerken met de Epic Game Store en in de toekomst meer games naar het platform te willen brengen. Sinds de lancering van de online winkel eind vorig jaar zijn diverse (exclusieve) titels voor de Epic Game Store aangekondigd.

Lees meer

©GMRimport

THQ Nordic haalt rechten op Outcast binnen

THQ Nordic heeft de rechten op de Outcast-franchise gekocht.

Outcast was een openwereld adventuregame uit 1999 die was ontwikkeld door het Belgische Appeal. Er zou ook een vervolg uitkomen, maar die werd geannuleerd. In 2017 wisten enkele originele ontwikkelaars samen met uitgever Big Ben Interactive echter een remake, genaamd Outcast: Second Contact, van het origineel te maken en uit te geven. Er waren daarna ook plannen om alsnog een vervolg te maken.

Lees meer

©GMRimport

Dark Souls Trilogy komt op 1 maart naar Europa

De Dark Souls Trilogy verschijnt op 1 maart 2019 in Europa. Op verschillende webshops is de trilogie geplaatst voor zowel de Xbox One als de PlayStation 4. Voorheen was de game alleen in de Verenigde Staten en Azië te krijgen.

Afgelopen augustus kondigde uitgever Bandai Namco op Gamescom de lanceringsdatum van 19 oktober aan voor Dark Souls Trilogy. Een dag na de aankondiging werd via een Twitter-bericht van de ontwikkelaar bekend dat de game niet in Europa ging verschijnen. In plaats daarvan werd op dezelfde dag van de lancering Dark Souls Remastered uitgebracht op de Nintendo Switch in Europa. Nu wordt de trilogie in maart alsnog in Europa uitgebracht.

Lees meer

©GMRimport

Nieuwe Call of Duty-game komt mogelijk ook naar next-gen-consoles

In nieuw verschenen vacatures van ontwikkelaar Infinity Ward is nieuwe informatie opgedoken over de mogelijke nieuwe Call of Duty-game. Zo wordt de nieuwe game mogelijk ook beschikbaar op de volgende generatie consoles.

In de vele vacatures wordt veelal gesproken over een 'next-gen'-titel dat mogelijk verwijst naar een game die zowel op de huidige generatie als op de volgende generatie consoles gespeeld kan worden. Daarnaast wordt in de vacatures gesproken over het zoeken van mensen die veel kennis hebben over zowel multiplayer- als singleplayer-modi. Dit geeft vermoedelijk aan dat de volgende Call of Duty-game een singleplayer-modus gaat bevatten. Deze modus ontbrak in de vorige Call of Duty-game Black Ops 4. In plaats daarvan werd een battle royale-modus toegevoegd.

Lees meer

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!