Streaming-patent Microsoft wijst op wegnemen lag door gesplitste rendering
Nieuws

Streaming-patent Microsoft wijst op wegnemen lag door gesplitste rendering

Een nieuw patent van Microsoft omschrijft een mogelijke oplossing voor problemen die ontstaan bij het streamen van games. Bij toepassing van dit patent zouden namelijk bepaalde cruciale gedeeltes van een game op het apparaat van de gebruiker berekend worden en een deel op servers.

Het patent heeft de titel 'Client side processing of character interactions in a remote gaming environment' en omschrijft een splitsing van het berekenen en renderen van een game tussen een 'client' (een lokaal apparaat zoals een gameconsole of smartphone) en servers. Door controller-input zowel naar het eigen apparaat als de server-omgeving door te sturen, kunnen deze los van elkaar aparte taken op zich nemen. Deze worden vervolgens gecombineerd tot één beeld.

Verder wordt omschreven dat het lokale apparaat "sommige of alle interacties tussen personages en game-objecten" verwerkt. Als voorbeelden worden het gooien van ballen of het schieten van geweren genoemd. Dit zou verder kunnen duiden op eigen bewegingen van de speler en directe interactie tussen bijvoorbeeld vijanden, objecten die met physics reageren of andere (online) spelers. Wanneer deze cruciale wisselwerkingen lokaal worden berekend, zou dit de lag kunnen elimineren die wel aanwezig is wanneer een game vanaf een server wordt gestreamd. Met deze hybride-oplossing wordt het eventueel mogelijk de kracht van externe servers toe te passen voor gedetailleerde graphics bij een game waarvan de basis wordt berekend bij de speler op een apparaat dat niet extreem krachtig is.

©GMRimport

Microsoft werkt op dit moment aan Project xCloud, een nieuwe streamingdienst die de ervaring van console-games naar andere apparaten moet brengen, waaronder smartphones. Project xCloud gaat gebruikmaken van de Azure-dienst van Microsoft, waardoor 54 regio's worden ondersteund in 140 landen.

In november vorig jaar zei Xbox-baas Phil Spencer dat streaming traditionele games voorlopig niet gaat vervangen: "Niet alle apparaten zijn in staat om de meest vereisende games te spelen, dus biedt het streamen van die games uitkomst. Toch denk ik dat voor de komende jaren het een betere keuze is om de game te downloaden en dan te spelen".

Volgens geruchten werkt Microsoft aan 'Lockhart-' en 'Anaconda-'consoles, die in 2020 respectievelijk de Xbox One S en Xbox One X moeten opvolgen. Tevens zou begin dit jaar al een Xbox One verschijnen zonder diskdrive. De komst van deze consoles is echter nog niet bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!