Streaming-patent Microsoft wijst op wegnemen lag door gesplitste rendering
Een nieuw patent van Microsoft omschrijft een mogelijke oplossing voor problemen die ontstaan bij het streamen van games. Bij toepassing van dit patent zouden namelijk bepaalde cruciale gedeeltes van een game op het apparaat van de gebruiker berekend worden en een deel op servers.
Het patent heeft de titel 'Client side processing of character interactions in a remote gaming environment' en omschrijft een splitsing van het berekenen en renderen van een game tussen een 'client' (een lokaal apparaat zoals een gameconsole of smartphone) en servers. Door controller-input zowel naar het eigen apparaat als de server-omgeving door te sturen, kunnen deze los van elkaar aparte taken op zich nemen. Deze worden vervolgens gecombineerd tot één beeld.
Verder wordt omschreven dat het lokale apparaat "sommige of alle interacties tussen personages en game-objecten" verwerkt. Als voorbeelden worden het gooien van ballen of het schieten van geweren genoemd. Dit zou verder kunnen duiden op eigen bewegingen van de speler en directe interactie tussen bijvoorbeeld vijanden, objecten die met physics reageren of andere (online) spelers. Wanneer deze cruciale wisselwerkingen lokaal worden berekend, zou dit de lag kunnen elimineren die wel aanwezig is wanneer een game vanaf een server wordt gestreamd. Met deze hybride-oplossing wordt het eventueel mogelijk de kracht van externe servers toe te passen voor gedetailleerde graphics bij een game waarvan de basis wordt berekend bij de speler op een apparaat dat niet extreem krachtig is.
©GMRimport
Microsoft werkt op dit moment aan Project xCloud, een nieuwe streamingdienst die de ervaring van console-games naar andere apparaten moet brengen, waaronder smartphones. Project xCloud gaat gebruikmaken van de Azure-dienst van Microsoft, waardoor 54 regio's worden ondersteund in 140 landen.
In november vorig jaar zei Xbox-baas Phil Spencer dat streaming traditionele games voorlopig niet gaat vervangen: "Niet alle apparaten zijn in staat om de meest vereisende games te spelen, dus biedt het streamen van die games uitkomst. Toch denk ik dat voor de komende jaren het een betere keuze is om de game te downloaden en dan te spelen".
Volgens geruchten werkt Microsoft aan 'Lockhart-' en 'Anaconda-'consoles, die in 2020 respectievelijk de Xbox One S en Xbox One X moeten opvolgen. Tevens zou begin dit jaar al een Xbox One verschijnen zonder diskdrive. De komst van deze consoles is echter nog niet bevestigd.