Sony wil muziek en films naar PlayStation Network brengen
De voorzitter van Sony, Kenichiro Yoshida, zegt de film-, muziek en serie-sectie van het bedrijf te willen prioriteren. Dit zegt Yoshida tijdens een gesprek met The New York Times.
Tijdens het gesprek met The New York Times werd door Yoshida bevestigd dat ze niet op willen geven met de entertainment-sectie binnen Sony. In plaats daarvan plant het bedrijf om juist meer te willen investeren in de drie entertainment-groepen.
Zo wordt vermeld dat Sony van plan is om muziek, films en series te gaan introduceren op de PlayStation Network. In het verleden werd hier niet op ingespeeld, omdat analisten binnen het bedrijf vreesde dat het pushen van films op het digitale platform ten koste kon gaan van doorgewinterde gamers. Yoshida twijfelt hier echter aan en zegt dat het PlayStation Network een erg sterk platform is en juist zeer geschikt is voor muziek- en videocontent.
©GMRimport
"Ik wil de boodschap overbrengen dat Sony een creatief entertainmentbedrijf is", aldus Yoshida tegen The New York Times. Dit zegt de voorzitter voordat hij naar Las Vegas vertrok om vandaag bij CES 2019 te gaan spreken.
"Entertainment zit in Sony's DNA", zo zegt Yoshida. "We zitten nu voor meer dan vijftig jaar in de muziek-industrie, dertig jaar in de film-industrie en vijfentwintig jaar in de gaming-industrie". Alleen in het laatste fiscale jaar van het bedrijf waren de drie secties al goed voor 47 procent van de operationele winst, wat neerkomt op omgerekend 5,8 miljard euro.
©GMRimport
Het prioriteren van de entertainment-secties van Sony is met name opvallend na het ervaren van meerdere tegenslagen. Zo boekte Sony, ondanks het uitkopen van verschillende partners, een matig jaar in 2018 in de muzieksector en deed Apple een oproep aan bestuurders om aan hun aankomende streaming service te werken. Daarnaast kampte het bedrijf in 2014 met een grote cyberaanval en lijken shows zoals 'Better Call Saul' en 'The Blacklist' te verouderen.
Daarentegen boekte Sony veel succes met de films Jumanji: Back to the Jungle en Venom met een opbrengst van respectievelijk 839 miljoen en 747 miljoen euro door kaartverkopen. Daarnaast is Sony, samen met Disney, het enige bedrijf die het recht heeft om Marvel-gerelateerde films en televisiecontent uit te brengen.
©GMRimport