Nieuwe BioShock van 2K-studio Cloud Chamber aangekondigd
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe BioShock van 2K-studio Cloud Chamber aangekondigd

2K kondigt vandaag het bestaan van een nieuwe game in de BioShock-serie aan. Naast het feit dat de ontwikkeling wordt gedaan door de nieuwe studio Cloud Chamber, zijn er weinig details bekend.

Cloud Chamber heeft vestigingen in Montreal, Canada en in Californië, Verenigde Staten en wordt geleid door Kelley Gilmore, die eerder werkte aan Civilization-games en Xcom: Enemy Unknown en Xcom 2. 2K-president David Ismailer zei het volgende over de nieuwe game: "BioShock is een van de meest geliefde, bekroonde en best beoordeelde reeksen van de vorige consolegeneratie. We kunnen niet wachten om te zien in welke richting het krachtige verhaal en de onmiskenbare first-person-shooter-gameplay gaan onder aanvoering van ons nieuwe studioteam van Cloud Chamber."

Er zijn geen details over de nieuwe BioShock gedeeld. Het is dan ook niet duidelijk of de game zich afspeelt op een bestaande locatie uit de serie, zoals Rapture of Columbia, of dat er een volledig nieuwe setting is gekozen.

In april verschenen al geruchten over een nieuwe BioShock en een nieuwe studio. Volgens berichten van Kotaku zou de game de codenaam 'Parkside' dragen. Vorige maand doken ook een aantal aanwijzingen omtrent een nieuw deel in de franchise op. Zo meldde Take-Two tijdens een financiële presentatie dat er "vervolgen van onze grootste gamefranchises" op komst waren. Tevens dook er een vacature op voor een ontwikkelaar die de endgame van een onaangekondigde game kon vormen zich richt op "live-diensten". Mogelijk betekent dit dat de game op enig moment een vergelijkbare opzet krijgt als Borderlands 3, Destiny 2 of andere 'live'-games.

De locatie voor de vacture was Novato, Californië, wat inmiddels is bevestigd als vestiging voor Cloud Chamber, hierin stond het project omschreven als het hebben van een "fantastische wereld" en "geweldig verhaal".

In een interview met Gamer.nl wist Gilmore van Cloud Chamber te melden dat de nieuwe BioShock nog wel "meerdere jaren in ontwikkeling zal zijn". De kans is groot dat de game op zijn vroegst in 2021 verschijnt en in ontwikkeling is voor PlayStation 5 en Xbox Scarlett.

In 2016 bracht 2K nog BioShock: The Collection uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Lees hier onze review van deze verzameling.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!