In gesprek met het hoofd van Cloud Chamber, de studio achter de nieuwe BioShock
Nieuws

In gesprek met het hoofd van Cloud Chamber, de studio achter de nieuwe BioShock

Cloud Chamber is de naam van de nieuwe 2K-studio met vestigingen in Montreal Canada en Californië. We spraken met Kelley Gilmore, hoofd van deze studio dat het nieuwe BioShock-avontuur gaat ontwikkelen. Over die studio en de behoedzaamheid waarmee je zo’n titel benadert, wil ze alles kwijt. Op echte info over de game zelf, blijven we helaas vooralsnog op onze honger zitten.

Gamer.nl: Kelley, je bent een veteraan met 22 jaar dienst in de videogame-industrie en meer dan veertig games op je naam. Kan je daar een paar grote titels uit opnoemen?

Kelley Gilmore: De eerste grote game waar ik aan werkte was Caesar 3 en was toen, in 1998, een echte hit. Bij Firaxis vervulde ik allerlei rollen aan elke Civilization-titel sinds Civilization 3, Sid Meier’s Pirates, Sid Meier’s Railroads, Civ Revolution en Xcom: Enemy Unknown en Xcom2.

Met Cloud Chamber krijg je je eigen studio binnen de bredere 2K-familie. Die telt al behoorlijk wat studio’s. Waarom is er dan besloten een nieuwe uit de grond te stampen?

2K heeft inderdaad al een stal van heel getalenteerde studio’s, die echter allemaal werken aan andere games. Toen de beslissing viel om de volgende BioShock te gaan maken, begonnen ze daarvoor een nieuwe groep talent te verzamelen.

Is er een link met het gelijknamige wetenschappelijk toestel?

Absoluut! Dat inspireerde het denkproces achter de naam. Ik ben geen wetenschapper dus sta me mijn heel rudimentaire verklaring toe. Met een cloud chamber kunnen onzichtbare deeltjes gevisualiseerd worden door er een ruimte voor te creëren waarin ze gemixt worden met andere elementen. De leden van ons team hebben eindeloze ideeën in hun hoofd, maar die komen enkel tot leven als we samenwerken. Zo brengen we ze uit ons hoofd naar het scherm en maken we ze zichtbaar voor de wereld.

Ik kan je wel al vertellen dat het nog meerdere jaren in ontwikkeling zal zijn.

-

©GMRimport

Cloud Chamber gaat hoe dan ook de geschiedenis in als de studio die debuteerde met de volgende BioShock. Miljoenen zullen je met hooggespannen verwachtingen op de vingers kijken. Hoe sta je persoonlijk tegenover deze high profile-uitdaging?

Ik geef toe dat toen ze me de kans aanboden, ik met evenveel opwinding als behoedzaamheid reageerde. De volgende BioShock maken is een enorme verantwoordelijkheid die niemand licht opneemt. Maar de kans om een nieuwe studio op te starten én aan een iconische serie te werken met deze mensen, dat is zo’n once in a lifetime-kans. En zelfs in de korte periode dat we aan de slag zijn, heb ik al een echt hoog niveau van vertrouwen in dit team gekregen.

Cloud Chamber krijgt zowel een studio in Novato California en een in Montreal Canada. Gaan die allebei aan BioShock werken? En zo ja, wie doet wat?

We werken inderdaad vanuit twee geweldige locaties aan BioShock. Waar wat precies gebeurt, dat zal zichzelf tijdens de productie uitwijzen.

Kan je al iets vertellen over de sleutelfiguren in je team die aan de game zullen werken?

Dat zijn er teveel om op te noemen, maar lees er gerust hun wapenfeiten op na op onze website www.cloudchamberstudios.com.

Corrigeer ons gerust, maar 2020 wordt waarschijnlijk niet het jaar waarin jullie BioShock game zal verschijnen. Kan je ons wel vertellen hoever jullie staan. Liggen verhaal en spelmechanismen al vast?

We zijn nog niet klaar om details over de game te delen, maar ik kan je wel al vertellen dat het nog meerdere jaren in ontwikkeling zal zijn.

©GMRimport

Over sommige games hoor je niets tot ze er bijna zijn, terwijl andere al bij de conceptie worden aangekondigd. Waarom kiezen jullie voor deze laatste aanpak? Is er angst voor lekken? Wat zijn de voordelen van zo’n vroege bekendmaking?

We willen gewoon kenbaar maken at we een nieuwe 2K studio zijn, dat we de volgende BioShock maken en dat we op zoek zijn naar de beste mensen in de industrie om ons daarbij te helpen.

De vorige BioShock-games waren elk op hun manier spirituele opvolgers voor System Shock. Hoe verhoudt jullie game zich tot de voorgaande trilogie?

Ook daar kan ik je op dit moment nog niets over vertellen.

Wat vond jij de sterkste punten van die voorgangers?

Om te voorkomen dat ik teveel zou onthullen, ga ik ook die vraag voorlopig nog uit de weg.

Gaming verandert snel. De volgende consolegeneratie is er bijna. Game-abonnementsdiensten en streaming staan op doorbreken. Games groeien als toeschouwersmedium. Zijn dat ontwikkelingen die jullie in deze vroege ontwikkelingsfase al meenemen?

Zoals je je kan voorstellen houden we een scherp oog op wat er in het wereldje gebeurt. We kunnen onze eigen visie volgen, maar niet zonder nu al te luisteren naar onze toekomstige gamers én BioShock-fans van het eerste uur. Die ene oplossing voor alle omstandigheden, die bestaat niet.

Waarschijnlijkrest je weinig tijd om zelf te spelen, maar welke games slagen erin om je af ten toe nog een uurtje of meer te verleiden.

Ik geef toe dat ik tegenwoordig minder de tijd vind om te gamen dan ik zou willen, maar mijn meest recente favoriet is Red Dead Redemption 2. Die game is een absoluut wonder.

Is er tenslotte nog iets dat je ons over de game kan vertellen of wanneer we meer zullen horen?

Nog niet!

Interview door Raf Picavet

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!