Microtransacties in CoD: Black Ops 4 lopen de spuigaten uit
Nieuws

Microtransacties in CoD: Black Ops 4 lopen de spuigaten uit

Toen Treyarch en Activision de eerste microtransacties in Call of Duty: Black Ops 4 introduceerden, wisten de meesten al dat het niet bij cosmetische spullen zou blijven. Een aantal maanden konden spelers stickers, dansjes en wapenskins verdienen, maar daarna verschenen ook de eerste dlc-wapens en iets later lootboxen. Wat begon als een Fortnite-achtig lootsysteem is nu een van de meest oneerlijke verdienmodellen ooit, en daar baal ik ontzettend van.

Bij release recenseerde ik Black Ops 4 voor zustersite InsideGamer en noemde ik de game “de innovatiefste Call of Duty sinds jaren”. De tactische insteek van de multiplayermodus was vernieuwend genoeg om mij weer maanden bezig te houden en Blackout was naar mijn mening een waardige concurrent voor Fortnite en PUBG. Het vervelende is dat ik hier nog steeds achter sta, maar de game met minder plezier speel dan voorheen. Waar de gameplayfundamenten nog altijd staan als een huis, gaat het bergafwaarts met de manier waarop Activision inkomsten probeert te genereren met de game. Elke update is inhoudelijk een stap voorwaarts, maar qua consumentvriendelijkheid twee stappen terug.

©GMRimport

De druppel

Denk aan een red dot sight dat los werd verkocht in digitale winkels, een sloophamer van 28 euro en het feit dat sommige nieuwe wapens enkel verkrijgbaar zijn in lootboxen, waaruit je ook een van de honderden waardeloze calling cards kunt krijgen. Black Ops 4 ligt voor de volle prijs in de winkels en wie zelfs de Black Ops Pass koopt, moet alsnog urenlang grinden in een Fortnite-achtige loot-stroom of extra geld uitgeven om nieuwe content te verkrijgen. En als iemand die Call of Duty het liefste opstart om te spelen met nieuwe wapens en opzetstukken, is dat ontzettend frustrerend. Ik heb geen tijd om honderden uren te grinden, noch zin om naast die 110 euro te gokken voor nieuwe wapens.

Voor velen arriveerde recent de druppel die de emmer deed overlopen. De laatste grote update van de game voegt Blackjack’s Stashes toe aan Limited Time Modes (LTM) in Blackout. Deze kratten liggen verspreid over de map en geven spelers toegang tot al hun vrijgespeelde wapens, waarmee spelers die geluk hebben of veel geld uitgeven aan de game een voordeel hebben. Hoewel het pay-to-win-principe in de praktijk wellicht meevalt - al is Alcatraz een zeer populaire LTM en zijn sommige dlc-wapens erg goed - gaat het spelers meer om het principe. Wie geld uitgeeft heeft meer en betere wapens in Blackout. Wat is de volgende stap? Dit doortrekken naar de gehele modus?

Het is doodzonde, gezien het feit dat voorgaande games een eerlijker verdienmodel hadden. Oké, WW2 had ook een dure seizoenspas met een aantal zeer slechte maps én lootboxen, maar na het vertrek van Micheal Condrey en Glen Schofield werd het er een stuk beter op. Met alle plezier koos ik één van de nieuwe uitdagingen om te voltooien voor nieuwe wapens, om die weer te levelen op nieuwe maps en in grappige modi als Prop Hunt. WW2 werd tot m’n verbazing mijn meest gespeelde Call of Duty-game van deze generatie, omdat ik het gevoel had naar een vaste beloning toe te werken, zonder me gedwongen te voelen om geld uit te geven.

©GMRimport

Noodgedwongen

Je merkt duidelijk aan Activision dat het bedrijf zoekende is naar een verdienmodel. Black Ops 4 lijkt wel een proefkonijn voor de volgende generatie Call of Duty’s met de transities die de game doormaakt. Het voelt allemaal behoorlijk noodgedwongen aan, gezien de ‘tegenvallende’ financiële resultaten van de game en golf aan ontslagen in februari. Activision bewees dit jaar ook dat het niet bang is om grote franchises te laten vallen toen het de banden met Bungie verbrak en Destiny niet meer onder Activision-Blizzard viel. Call of Duty is in feite een cruciale inkomstenbron geworden, dus het is begrijpelijk dat er naar een manier wordt gezocht om de omzet te maximaliseren.

Eén aspect van het probleem waar ik mij nog meer aan erger dan de microtransacties zelf, is de tol die het eist van het ontwikkelteam zelf. De vocale Call of Duty-community richt zich vaak tot Treyarch om onvrede te uiten, terwijl het ontwikkelteam moet roeien met de riemen die ze hebben. Een recent rapport over de omstandigheden waarin Black Ops 4 is gemaakt suggereert dat sommige ontwikkelaars gefrustreerd zijn over de geldlust van Activision en de geringe invloed die ze hebben op het microtransactiebeleid. Datzelfde rapport claimt ook dat testers op een belachelijke manier worden achtergesteld op voltijd werknemers, dus wellicht valt er bij Treyarch ook nog wat te verbeteren.

Modern Warfare

De vraag is wat deze trend betekent voor Call of Duty: Modern Warfare, dat eind dit jaar verschijnt en nu al een diepe indruk maakt op de pers. Infinity Ward zet een aantal stappen in de goede richting, met onder andere het mogelijk maken van cross-play tussen consoles en pc en gratis maps om de spelersgroep niet te splitsen. Maar als de traditionele seizoenspas wegvalt, waarin compenseert het bedrijf dan voor de kosten? Het lijkt er op dat de zoektocht nog niet ten einde is.

Zelf heb ik geen problemen met lootboxen met cosmetische spullen, of een loot-stroom waarin je vette spullen verdient door te spelen. Voor mijn part begin je in Modern Warfare met Captain Price, waarna je door de multiplayer- of co-op-modus elke denkbare Modern Warfare-skin vrijspeelt, en waardevolle privileges hebt als je een soort Battle Pass aanschaft. Wapens moeten naar mijn mening echter voor iedereen toegankelijk zijn en gewoon in de game worden gestopt, zodat spelers de game nooit kunnen betichten van pay-to-win of andere fratsen.

©GMRimport

Liefde voor Black Ops 4

Maar goed, ik ben geen econoom en ik kan niet inschatten in hoeverre bovenstaande suggesties lucratief genoeg zijn voor een miljardenfranchise. Het enige punt wat ik wil maken is dat Activisions zoektocht ten koste gaat van een ontzettend goede game. Toen ik Black Ops 4 laatst opstartte om te kijken waar de controverse nou vandaan kwam, werd ik er aan herinnerd hoe makkelijk de game mij geboeid weet te houden. De Grav, het eerste wapen dat écht gratis is en daardoor aanvoelt als een godsgeschenk, lag op mij te wachten en binnen de kortste keren veegde ik ouderwets het vijandelijke team in Nuketown van de kaart.

Ik speel de game nog steeds omdat ik hou van Black Ops 4 en Call of Duty, en naast een potje Apex Legends en The Division 2 jaarlijks m’n heil vind bij de franchise. Er moet echter gauw een eerlijk verdienmodel worden geïntroduceerd dat spelers niet tegen de schenen schopt, anders gaat Modern Warfare later dit jaar Black Ops 4 achterna.

Laatste columns op Gamer.nl

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!