Microtransacties in CoD: Black Ops 4 lopen de spuigaten uit
Toen Treyarch en Activision de eerste microtransacties in Call of Duty: Black Ops 4 introduceerden, wisten de meesten al dat het niet bij cosmetische spullen zou blijven. Een aantal maanden konden spelers stickers, dansjes en wapenskins verdienen, maar daarna verschenen ook de eerste dlc-wapens en iets later lootboxen. Wat begon als een Fortnite-achtig lootsysteem is nu een van de meest oneerlijke verdienmodellen ooit, en daar baal ik ontzettend van.
Bij release recenseerde ik Black Ops 4 voor zustersite InsideGamer en noemde ik de game “de innovatiefste Call of Duty sinds jaren”. De tactische insteek van de multiplayermodus was vernieuwend genoeg om mij weer maanden bezig te houden en Blackout was naar mijn mening een waardige concurrent voor Fortnite en PUBG. Het vervelende is dat ik hier nog steeds achter sta, maar de game met minder plezier speel dan voorheen. Waar de gameplayfundamenten nog altijd staan als een huis, gaat het bergafwaarts met de manier waarop Activision inkomsten probeert te genereren met de game. Elke update is inhoudelijk een stap voorwaarts, maar qua consumentvriendelijkheid twee stappen terug.
©GMRimport
De druppel
Denk aan een red dot sight dat los werd verkocht in digitale winkels, een sloophamer van 28 euro en het feit dat sommige nieuwe wapens enkel verkrijgbaar zijn in lootboxen, waaruit je ook een van de honderden waardeloze calling cards kunt krijgen. Black Ops 4 ligt voor de volle prijs in de winkels en wie zelfs de Black Ops Pass koopt, moet alsnog urenlang grinden in een Fortnite-achtige loot-stroom of extra geld uitgeven om nieuwe content te verkrijgen. En als iemand die Call of Duty het liefste opstart om te spelen met nieuwe wapens en opzetstukken, is dat ontzettend frustrerend. Ik heb geen tijd om honderden uren te grinden, noch zin om naast die 110 euro te gokken voor nieuwe wapens.
Voor velen arriveerde recent de druppel die de emmer deed overlopen. De laatste grote update van de game voegt Blackjack’s Stashes toe aan Limited Time Modes (LTM) in Blackout. Deze kratten liggen verspreid over de map en geven spelers toegang tot al hun vrijgespeelde wapens, waarmee spelers die geluk hebben of veel geld uitgeven aan de game een voordeel hebben. Hoewel het pay-to-win-principe in de praktijk wellicht meevalt - al is Alcatraz een zeer populaire LTM en zijn sommige dlc-wapens erg goed - gaat het spelers meer om het principe. Wie geld uitgeeft heeft meer en betere wapens in Blackout. Wat is de volgende stap? Dit doortrekken naar de gehele modus?
Het is doodzonde, gezien het feit dat voorgaande games een eerlijker verdienmodel hadden. Oké, WW2 had ook een dure seizoenspas met een aantal zeer slechte maps én lootboxen, maar na het vertrek van Micheal Condrey en Glen Schofield werd het er een stuk beter op. Met alle plezier koos ik één van de nieuwe uitdagingen om te voltooien voor nieuwe wapens, om die weer te levelen op nieuwe maps en in grappige modi als Prop Hunt. WW2 werd tot m’n verbazing mijn meest gespeelde Call of Duty-game van deze generatie, omdat ik het gevoel had naar een vaste beloning toe te werken, zonder me gedwongen te voelen om geld uit te geven.
©GMRimport
Noodgedwongen
Je merkt duidelijk aan Activision dat het bedrijf zoekende is naar een verdienmodel. Black Ops 4 lijkt wel een proefkonijn voor de volgende generatie Call of Duty’s met de transities die de game doormaakt. Het voelt allemaal behoorlijk noodgedwongen aan, gezien de ‘tegenvallende’ financiële resultaten van de game en golf aan ontslagen in februari. Activision bewees dit jaar ook dat het niet bang is om grote franchises te laten vallen toen het de banden met Bungie verbrak en Destiny niet meer onder Activision-Blizzard viel. Call of Duty is in feite een cruciale inkomstenbron geworden, dus het is begrijpelijk dat er naar een manier wordt gezocht om de omzet te maximaliseren.
Eén aspect van het probleem waar ik mij nog meer aan erger dan de microtransacties zelf, is de tol die het eist van het ontwikkelteam zelf. De vocale Call of Duty-community richt zich vaak tot Treyarch om onvrede te uiten, terwijl het ontwikkelteam moet roeien met de riemen die ze hebben. Een recent rapport over de omstandigheden waarin Black Ops 4 is gemaakt suggereert dat sommige ontwikkelaars gefrustreerd zijn over de geldlust van Activision en de geringe invloed die ze hebben op het microtransactiebeleid. Datzelfde rapport claimt ook dat testers op een belachelijke manier worden achtergesteld op voltijd werknemers, dus wellicht valt er bij Treyarch ook nog wat te verbeteren.
Modern Warfare
De vraag is wat deze trend betekent voor Call of Duty: Modern Warfare, dat eind dit jaar verschijnt en nu al een diepe indruk maakt op de pers. Infinity Ward zet een aantal stappen in de goede richting, met onder andere het mogelijk maken van cross-play tussen consoles en pc en gratis maps om de spelersgroep niet te splitsen. Maar als de traditionele seizoenspas wegvalt, waarin compenseert het bedrijf dan voor de kosten? Het lijkt er op dat de zoektocht nog niet ten einde is.
Zelf heb ik geen problemen met lootboxen met cosmetische spullen, of een loot-stroom waarin je vette spullen verdient door te spelen. Voor mijn part begin je in Modern Warfare met Captain Price, waarna je door de multiplayer- of co-op-modus elke denkbare Modern Warfare-skin vrijspeelt, en waardevolle privileges hebt als je een soort Battle Pass aanschaft. Wapens moeten naar mijn mening echter voor iedereen toegankelijk zijn en gewoon in de game worden gestopt, zodat spelers de game nooit kunnen betichten van pay-to-win of andere fratsen.
©GMRimport
Liefde voor Black Ops 4
Maar goed, ik ben geen econoom en ik kan niet inschatten in hoeverre bovenstaande suggesties lucratief genoeg zijn voor een miljardenfranchise. Het enige punt wat ik wil maken is dat Activisions zoektocht ten koste gaat van een ontzettend goede game. Toen ik Black Ops 4 laatst opstartte om te kijken waar de controverse nou vandaan kwam, werd ik er aan herinnerd hoe makkelijk de game mij geboeid weet te houden. De Grav, het eerste wapen dat écht gratis is en daardoor aanvoelt als een godsgeschenk, lag op mij te wachten en binnen de kortste keren veegde ik ouderwets het vijandelijke team in Nuketown van de kaart.
Ik speel de game nog steeds omdat ik hou van Black Ops 4 en Call of Duty, en naast een potje Apex Legends en The Division 2 jaarlijks m’n heil vind bij de franchise. Er moet echter gauw een eerlijk verdienmodel worden geïntroduceerd dat spelers niet tegen de schenen schopt, anders gaat Modern Warfare later dit jaar Black Ops 4 achterna.
Laatste columns op Gamer.nl