Waarom Activision afscheid nam van Destiny 2
Destiny 2 voldeed niet aan de financiële verwachtingen van Activision. Dit legt directeur Coddy Johnson uit bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers van de uitgever.
In januari kondigde Bungie aan dat de ontwikkelaar van de Halo- en Destiny-series na acht jaar de wegen ging scheiden met Activision. Bungie en Activision hebben nog geen verklaring gegeven voor het besluit.
Bij het bekend maken van de kwartaalcijfers van Activision, werd directeur Coddy Johnson gevraagd om dieper in te gaan op het vertrek van het bedrijf bij Bungie en Destiny 2. Johnson vertelt dat de uitgever hiertoe heeft besloten om drie redenen:
Ten eerste zegt Johnson dat Activision de uitgever was van Destiny 2, maar dat het niet de eigenaar was van de onderliggende Destiny-franchise. Dit is wel het geval voor de andere grote series van Activision, wat het bedrijf onderscheidt in de game-industrie. "Het bezitten van het intellectueel eigendom van een game geeft ons de kans om nieuwe ervaringen en verbintenissen aan te gaan en is dan ook een nieuwe bron van inkomsten."
©GMRimport
De tweede reden waarom de uitgever is gescheiden van Destiny is volgens Johnson omdat Destiny 2 niet zoveel geld opbracht dan vooraf werd verwacht. "Destiny wordt geroemd om de hoge kwaliteit van de content, maar het spel heeft niet voldaan aan de financiële verwachtingen van Activision."
Tot slot geeft Johnson aan dat het talent van ontwikkelaars een belangrijke, maar schaarse bron is bij Activision. Tijdens de samenwerking werd een gedeelte van dit talent in beslag genomen door Bungie om aan Destiny 2 te werken. Met de regeling die Activision nu heeft getroffen met Bungie, zullen deze ontwikkelaars na een korte overgangsperiode weer terug aan de slag gaan bij Activision.
Ook zei Activision bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers dat het bedrijf ongeveer acht procent van haar werknemers gaat ontslaan, ondanks de goede financiële resultaten.
Destiny 2 is te spelen op pc, Xbox One en PlayStation 4