Met gamestreamdienst Shadow heb je een game-pc op afstand
Nieuws

Met gamestreamdienst Shadow heb je een game-pc op afstand

In het jaar 2019 wordt de markt van cloud gaming geclaimd door techreuzen en uitgevers. De hele markt? Nee! Eén kleine, Franse startup blijft moedig weerstand bieden aan de overweldigers. Met een slim idee maakt gamestreamingdienst Shadow het leven van Google, Microsoft, Sony en Nvidia er niet makkelijker op. De werkelijkheid is helaas een stuk minder romantisch, maar Shadow heeft wel degelijk een troef achter de hand.

Cloud gaming mag volgens de grote uitgevers een fantastische en revolutionaire ontwikkeling zijn, de redactie van Gamer.nl is niet onverdeeld enthousiast. Aan het idee om games te laten draaien in een datacentrum en de actie naar elk gewenst scherm te streamen ligt het zeker niet. Maar hoe zit het met de input lag, oftewel de tijd tussen jouw actie en het resultaat op je scherm? Wat gaat dit feestje kosten? Welke games zijn er beschikbaar en wat gebeurt er met die games wanneer je het abonnement stopzet?

©GMRimport

Op die laatste twee vragen heeft het team achter Shadow een elegant antwoord gevonden. Je krijgt met deze dienst geen toegang tot een selectie games, maar simpelweg een game-pc op afstand met een verse installatie van Windows 10. Hiermee mag en kun je alles doen wat je normaal gesproken met een lokale computer zou doen. Wil je audio bewerken, kattenfilmpjes kijken of de Epic Games Store installeren? Shadow oordeelt niet. Dat kan het bedrijf ook niet zomaar, want door de versleutelde verbinding tussen jouw apparaat en de Shadow-pc blijft jouw activiteit privé.

Spelen met de snelheid van het licht

Shadow belooft de ervaring van een volwaardige game-pc voor vrijwel alle apparaten van het afgelopen decennium. Zodra de Windows-, macOS-, of Ubuntu-pc een hoogbejaarde dual core-processor bevat met 2GB werkgeheugen en 8GB schijfruimte, zit je in principe gebakken. Tablets en smartphones vragen minimaal 5.0 Lollipop of iOS 11.0. Sneller is altijd beter, maar zolang je zonder problemen YouTube-filmpjes kunt kijken in 1080p, komt het hoogstwaarschijnlijk wel goed.

De systeemeisen mogen weliswaar uit 2009 komen, je internetverbinding komt er minder makkelijk mee weg. Voor een optimale beleving raadt Shadow een connectie aan die stabiel 35 megabit per seconde binnenhaalt. Als je verbinding het niet zo breed heeft, kun je nog je toevlucht nemen tot de H.265-codec, mits je pc niet ouder is dan vijf jaar. In dat geval is 15 Mb/s voldoende. Bedraad internet geniet vanzelfsprekend de voorkeur boven het storingsgevoelige WiFi en hoewel 4G technisch gesproken moet werken, kun je met Shadow de levensverwachting van de gemiddelde databundel uitdrukken in minuten. Als jouw verbinding die honger naar data weet te stillen, krijg je er wel mooi 144 frames per seconde in Full HD of 60 fps in 4K voor terug.

Het ene genre lijdt er meer onder dan het andere en de mate van vertraging verschilt per game en sessie

-

©GMRimport

Bij die mooie cijfers mag je gerust een asterisk zetten. De Intel Xeon 2667-processor en Nvidia Quadro P5000 in onze wolk van een testexemplaar zijn grofweg vergelijkbaar met een Intel Core i7-4930K en een Nvidia GeForce GTX 1080, aangevuld met 12GB aan werkgeheugen en 255GB aan opslag. Als je ogen na drie alinea’s aan technische termen een beetje glazig zijn geworden: een Shadow-pc mag zich met recht een ‘dikke gamebak’ noemen, maar de panorama’s van Assassin’s Creed: Odyssee in 4K met 60 beelden per seconde worden niet behaald. Ben je de trotse eigenaar van een 144Hz-scherm? Ook pech. De processor krijgt het niet voor elkaar om een minimum van 144 fps te garanderen in Counter-Strike: Global Offensive met de laagste instellingen.

Schaduwgeluid

Als we de reclamepraatjes laten voor wat ze zijn en de Shadow-pc beoordelen op wat het daadwerkelijk doet, zijn we een stuk milder. Tuurlijk, snel wisselend tussen Shadow en onze eigen zorgvuldig samengestelde framevreter is het verschil als dag en nacht. De hoge resolutie van de streamingdienst is niet zo scherp, het geluid niet zo helder, de hoge ververssnelheid niet zo vloeiend en de respons van ons geklik niet zo snappy als het echte werk. Bovendien merken we een subtiele, maar irritante vertraging in het geluid. Het ene genre lijdt er meer onder dan het andere en de mate van vertraging verschilt per game en sessie. Met Civilization 6 hebben we meestal nergens last van en met CS:GO valt het alleen op als je er op let. PUBG laat ons daarentegen pirouettes draaien van auditieve verwarring.

Watch on YouTube

Aan de andere kant maakt de eenvoudige, maar doeltreffende Shadow-applicatie het dankzij snelkoppelingen erg makkelijk om snel te wisselen tussen thuis en cloud. Apparaten als microfoons vragen wat extra werk om te laten werken, maar in de regel is alles plug-and-play. Als we ons even niet op het idee van gamestreamdiensten als vervanging van de persoonlijke computer van vandaag fixeren, blijkt dat het concept de afgelopen vijf jaar enorme vooruitgang heeft geboekt. Destijds was de muisbesturing van OnLive niet serieus te nemen en vervaagden snelle games door de agressieve compressie in een onbegrijpelijke soep. Tegenwoordig kan een dienst als Shadow ondanks zijn gebreken prima op zichzelf staan. Met een vroegevogelaanbieding van 11,99 euro per maand valt het abonnement ook uitstekend financieel te verdedigen. Op de Nederlandse site staat nog niet de toekomstige, reguliere prijs. Misschien 29,95 euro. Per maand. O jee.

We gunnen het de mensen achter Shadow van harte. Een gamestreamingdienst die jou geheel vrijblijvend de beschikking geeft over een krachtige game-pc. Elke op de pc speelbare game is beschikbaar en je raakt niets kwijt als je er mee stopt. Te midden van concurrenten die stuk voor stuk in een betere positie staan om de markt te domineren, zouden we deze vrijheid maar al te graag willen zien als een geheim wapen waarmee de dienst zich een klein stukje marktaandeel toe kan eigenen. Maar als we voor dezelfde prijs elke drie jaar een nieuwe pc kunnen bouwen, gaan we voorlopig liever voor het luxeobject dat de schaduw werpt.

Shadow is beperkt beschikbaar in Nederland en het is onbekend wanneer de inschrijvingen weer openen. Volgens Nederlandse gebruikers is het mogelijk te registreren via de Duitse site en contact te maken met het datacentrum in Amsterdam, maar dit is niet door Gamer.nl getest.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!