Medal of Honor VR grijpt terug naar het verleden
Nieuws

Medal of Honor VR grijpt terug naar het verleden

Er ging even een schokje door in virtual reality geïnteresseerde internet. De nieuwe vr-game van Respawn Entertainment is niet gesitueerd in het Titanfall-universum, maar grijpt terug naar een klassieke gamereeks. Medal of Honor is terug, en nu in virtual reality. Wij spraken met lead developer Peter Hirschman.

De laatste Medal of Honor-game (MoH: Warfighter) verscheen in 2012. Het spel kreeg van ons een bescheiden zesje , wat zelfs nog aan de hoge kant is als je de rest van de recensies via Metacritic doorleest. Op dat moment in 2012 leek de franchise eigenlijk vooral dood. Call of Duty en Battlefield hadden de banier overgenomen. Niemand zat meer te wachten op een schietspel gesitueerd in de Tweede Wereldoorlog. Dus waarom keert Respawn terug naar deze reeks voor hun eerste grote big budget vr-game? Daar heeft Hirschman wel een antwoord op.

“Veel leden van ons team werkten aan de originele Medal of Honor. Toen we als Respawn een nieuwe studio begonnen, hadden we het sterke gevoel dat we heel graag weer terug wilden keren naar die reeks, waar we achttien, twintig jaar geleden aan hadden gewerkt. We dachten dat het geweldig zou zijn om alles wat we inmiddels hebben geleerd op het gebied van ontwikkeling en het gebruik van moderne hulpmiddelen in te zetten voor de Medal of Honor van onze dromen.”

©GMRimport

Maar op dat moment was het nog geen vr-game?

“Nee. Het was vooral de gedachte: als we de komende zoveel jaar van ons leven ergens aan moeten werken, wat willen we dan doen? En op een gegeven moment klopte Oculus bij ons aan. Ze wilden graag dat we iets voor de Rift zouden maken. Hun pitch naar ons was: we willen triple-A ontwikkelaars die triple-A games maken voor vr. Wij zeiden: geweldig. We zijn dol op de Rift.

Maar er waren een aantal haken en ogen: als je een triple-A game wil maken, kost dat een boel geld en het vereist een groot team. Nu heeft Oculus het geld van Facebook achter zich, dus daar waren dingen mogelijk. Maar wat het vooral kost is tijd. Daar kun je niet op beknotten. Het maakt niet uit hoeveel geld je ergens in steekt. Al heb je duizend mensen, je kan geen triple-A game maken in een jaar. Een game ontwikkelen van dit formaat duurt gewoon lang. Ik ben naar Oculus gegaan om met hen te praten. Ik heb hen voorgesteld om een Medal of Honor-game te ontwikkelen, met het voorbehoud over prijs en tijd. Ze zeiden onmiddellijk: we willen dit.”

Hoe lang zijn jullie al met de game bezit?

“Inmiddels hebben we twee en een half jaar aan Medal of Honor VR gewerkt.”

Dat is toch nog best kort?

“We zijn nog niet klaar! Maar er zijn een aantal zaken die we dankzij onze ervaring wel goed aan kunnen pakken. We weten wat voor soort game dit moet zijn. Wat de toon is. En dat het belangrijk is dat de game authentiek is. Tenminste: het moet echt voelen, maar het hoeft niet noodzakelijkerwijs realistisch te zijn. Als de discussie gaat tussen plezier en realisme, wint plezier altijd. We nemen wel de tijd om de details correct weer te geven. We hebben bijvoorbeeld mensen met opnameapparatuur echte tankgeluiden laten opnemen, dat soort dingen.”

We gingen voor een spel van acht tot tien uur, maar uiteindelijk is hij veel groter geworden.

-

©GMRimport

Wat maakt het voor jullie een echte Medal of Honor-game?

“Wat heel belangrijk is voor ons, is dat we de juiste toon aanslaan. Laat ik het zo zeggen: als je in een spel over de Tweede Wereldoorlog nazi-zombies introduceert, heb je het gewoon niet begrepen. De nazi’s hebben niets extra’s nodig om afschuwelijk en afschrikwekkend te zijn. Wat we ook niet willen is oorlog verheerlijken. We willen eer betonen aan de mannen en vrouwen die voor onze vrijheid tegen de nazi’s hebben gevochten.

We willen iets maken dat leuk en spectaculair is, maar het spel draait vooral om de personages en hun persoonlijke verhalen. Het spel straalt op het moment dat jij tegen een handvol vijanden strijdt en tactische beslissingen moet nemen.”

Hoe lang is de uiteindelijke game straks?

“We gingen voor een spel van acht tot tien uur, maar uiteindelijk is hij veel groter geworden. Dat heeft ook te maken met hoe je in vr speelt. Een ruimte zoals waar we nu in zitten heeft in vr enorm veel potentie voor gameplay: er zijn zoveel variaties en tactieken mogelijk wat steeds voor verrassende situaties zorgt. Je kunt ook op heel veel verschillende manieren spelen. Iemand in ons team is inmiddels een meester met werpmessen. Maar je kan ook met granaten en geweren alles wegblazen. We zagen iemand tijdens de demo die iets deed wat ik niet eerder had gezien. Een van de ontwikkelaars van Beat Saber wilde eens spelen. Hij naderde een kamer waarin een stel vijanden zitten. Hij trok een granaat tevoorschijn, gooide die de kamer in en trok de deur dicht. Toen hij de deur weer opende waren alle nazi’s in de kamer dood. Geweldig!”

Jullie hebben het nog niet gehad over multiplayer…

“Dat klopt. We hebben het er nog niet over gehad.”

Dus…?

“Ja, we zijn wel bezig met multiplayer.”

En hoe zit het met co-op?

“Daar hebben we ook niets over gezegd.”

Eh… Dus…?

“Laat ik het zo zeggen. Ik zeg niet dat we geen co-op hebben. Maar meer zeg ik niet.”

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De Sims 1 en 2 verschijnen opnieuw voor pc
Nieuws

De Sims 1 en 2 verschijnen opnieuw voor pc

Heruitgave nu beschikbaar

Electronic Arts brengt de eerste twee Sims-games opnieuw uit voor pc ter ere van de vijfentwintigste verjaardag van de reeks. De zogenaamde Sims 25th Birthday Bundle is vanaf vandaag beschikbaar.

De bundel bevat de eerste twee Sims-games voor Windows 10 en 11, inclusief een flink aantal uitbreidingen en bonuscontent. Zo komt het eerste deel met De Sims: House Party, De Sims: Vacation en De Sims 4: Throwback Fit Kit. Het tweede deel bevat onder andere De Sims 2: Nightlife, De Sims 2: Pets en De Sims 2: Bon Voyage.

De bundel kost zo'n 39,99 euro en is beschikbaar via de EA App, Steam en Epic Games Store. Beide titels zijn ook los verkrijgbaar onder de noemer De Sims: Legacy Collection en De Sims 2: Legacy Collection. EA laat daarbij weten dat ook MySims: Cozy Bundle op 18 maart naar pc komt.

De uitgever benoemt geen grafische verbetering voor de games, behalve de ondersteuning voor nieuwere Windows-besturingssystemen. Het lijkt daarbij dus niet te gaan om remasters.

Watch on YouTube

Bekijk hieronder een lijst met alle bonuscontent per game:

De Sims Legacy Collection

  • De Sims: Livin’ Large

  • De Sims: House Party

  • De Sims: Hot Date

  • De Sims: Vacation

  • De Sims: Unleashed

  • De Sims: Superstar

  • De Sims: Makin’ Magic

  • De Sims 4: Throwback Fit Kit

De Sims 2 Legacy Collection

  • De Sims 2: University

  • De Sims 2: Nightlife

  • De Sims 2: Open for Business

  • De Sims 2: Pets

  • De Sims 2: Bon Voyage

  • De Sims 2: Seasons

  • De Sims 2: FreeTime

  • De Sims 2: Apartment Life

  • De Sims 2: Holiday Party Pack

  • De Sims 2: Family Fun Stuff

  • De Sims 2: Glamour Life Stuff

  • De Sims 2: Happy Holiday Stuff

  • De Sims 2: Celebration! Stuff

  • De Sims 2: H&M Fashion Stuff

  • De Sims 2: Teen Style Stuff

  • De Sims 2: Kitchen & Bath Interior Design Stuff

  • De Sims 2: Mansion & Garden Stuff

  • De Sims 4: Grunge Revival Kit

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Midnight Society sluit deuren, shooter Deadrop geannuleerd
Nieuws

Midnight Society sluit deuren, shooter Deadrop geannuleerd

De studio brak vorig jaar alle banden met oprichter Guy 'Dr. Disrespect' Beahm

De door de streamer Guy 'Dr. Disrespect' Beahm opgerichte ontwikkelstudio Midnight Society houdt er mee op. De debuutgame van de studio, de shooter Deadrop, is dan ook geannuleerd.

Dat werd via social media aangekondigd. Hoewel Beahm niet meer werkzaam was bij de studio, werkten er wel andere grote namen bij Midnight Society, waaronder Call of Duty-ontwikkelaar Robert Bowling en Halo-ontwerpen Quinn Delhoyo. "We spreken onze gemeende dank uit aan alle fans en vinden het heel erg dat we ons uiteindelijke doel niet konden bereiken."

Midnight Society, de studio die Beahm in 2021 oprichtte en waar hij de pvp-shooter Deadrop mee ontwikkelde, brak vorig jaar alle banden met de streamer nadat er beschuldigingen naar buiten zijn gebracht rondom het versturen van seksueel getinte berichten naar een minderjarige.

Deadrop had een 'vertical extraction shooter' moeten worden vergelijkbaar met Escape from Tarkov, waarbij spelers extracties moesten uitvoeren terwijl ze het opnamen tegen andere teams. De game had zich in de toekomst moeten afspelen tijdens de 'klimaatoorlogen', waarbij vervuilde lucht zou worden omgezet naar een soort drugs. Het was de bedoeling dat de game ook NFT's zou bevatten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!