Intel Raptor Lake-cpu met 24 kernen en 32 threads gespot
Nieuws

Intel Raptor Lake-cpu met 24 kernen en 32 threads gespot

Een reeds verwijderde BAPCo-benchmark lijkt het eerste teken van leven te zijn geweest in de Raptor Lake-generatie van Intel. Een nog onbekende processor voltooide de testreeks met 24 rekenkernen, 32 threads en twee DDR5-geheugenschijven op 4.8000 MHz.

De resultatenpagina van BAPCo is niet meer in te zien, maar Tom's Hardware heeft (getipt door hardware-ingewijde @Komachi_Ensaka) nog wel enkele screenshots online staan.

Hoewel het precieze modelnummer van de processor niet in de benchmark-resultaten terug te zien was, bleek het testsysteem wel een 'RPL-S'-noemer te bevatten. De afkorting staat met nagenoeg alle zekerheid voor Raptor Lake-S, wat weer slaat op een desktopvariant van de dertiende Intel Core-serie.

Bij datzelfde systeem hoorde ook DDR5-geheugen, wat opvallend genoeg op 4.800 MHz geklokt was. Voor Raptor Lake geldt de verwachting dat de DDR5-standaard opgehoogd wordt naar 5.600 MHz, maar dat bleek hier nog niet het geval.

©GMRimport

Qua benchmark-prestaties scoort het Raptor Lake-systeem, niet geheel verrassend, lager dan de Core i9-12900K — het huidige topmodel van Intel. De vermoedelijke prototype van Intels nieuwe processor is mogelijk nog op veel fronten gelimiteerd, waaronder hoofdzakelijk de kloksnelheden.

Iets pijnlijker is dat ook de Ryzen 9 5950X, AMD's paradepaardje van een jaar terug, de rijker uitgeruste Intel-processor nog af weet te troeven. BAPCo en Intel zouden nauwe verbanden met elkaar hebben, waar AMD in het verleden juist beschuldigingen heeft gemaakt over het "onder één hoedje spelen" van de twee partijen. 

De Raptor Lake-generatie van Intel wordt rond het einde van 2022 verwacht. De reeks processoren draait op hetzelfde 10nm procedé als de Alder Lake-voorgangers (tegenwoordig Intel 7 genoemd), maar vernieuwt de architectuur van 'grote rekenkernen' in de processor. Qua socket blijft de cpu-lijn nog vasthouden aan de recent geïntroduceerde LGA1700-vorm. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!